Oliekoeler Gixxer (help me please)

Typhoon

MF'er
22 sep 2003
153
0
Ik kan wel huilen

Ik ben sinds kort de "gelukkige" eigenaar van een Suzuki GSX R1100 met bouwjaar 1991. Het is een overjarig model uit 1991 maar pas op naam gezet in 1992. (dus in de boeken als bouwjaar maart 1992)

Anyway..
(snik snik)

Ik zaterdag naar Motorcenter Venlo geweest, omdat hij bij de voorvork olie lekte. Een lekke Vorkkeerring en die moest dus vernieuwd worden. Verder meteen een jaarlijkse beurt ervan gemaakt, omdat deze motor 2 jaar stil gestaan heeft en dus nieuwe verse olie etc. ook wel een goede zaak was.

Kreeg nog van de monteur te horen dat mijn Suzi in perfecte staat was en dat die 20.000km wat eropstond ook echte kilometers waren!!
Lekker positief dus..

Totdat ik zondag met mijn vriendin een proefritje ging maken. Gewoon een klein rondje binnendoor.
Sta ik voor een stoplicht komt me toch oppeens de damp tegenmoet!! Vieze verbrande olielucht.
Ik kreeg een hartstilstand man.. Stond ik daar.. Afgestapt.. en wat zie ik..

Langs de hele rechterzijkant kwam de olie door mijn zijkappen af lopen.. Werkelijk alles zat onder!! Gelukkig stopte er twee motorrijders die me goed geholpen hebben. Ze dachten dat het te maken had met een overduk van de olie, omdat die RUIM bijgevuld is (en dan bedoel ik bij het rechtstaan van de motor staat het hele glaasje onder!??)

Eenmaal thuis gekomen (heb me laten ophalen), de hele motor uit elkaar gehaald (dat wil zeggen de kappen) alles schoongemaakt en nagekeken en wat blijkt. De oliekoeler komt tegen een van de 4 uitlaten aan. De orginele uitlaten zitten er niet meer op, maar heb hem gekocht met een complete BSM uitlaat die reeds gemonteerd was.
De koeler raakt dus een van die uitlaten en als de motor even loopt sijpelt er zo de olie uit... En bij rijden wordt dit sijpelen.. SPUITEN..r zit dus een lek in mijn oliekoeler aan de onderkant, omdat daar de uitlaat tegen aan ligt. Het is dus gewoon toendertijd niet goed gemonteerd allemaal.

Wat moet ik nu???? Zit zoooo in de rats..
Kan ik dit laten maken?? Wat kost een nieuwe oliekoeler?? Het is gewoon een verborgen gebrek geweest en het gebeurt nu net mij....

Help me... PLEASE!!!!!!!
 
Rustig man je gaat niet dood! :)


Haal je oliekoeler eraf maak deze schoon en kijk waar precies het lek zit gaatje of een scheur? wat voor materiaal is het? staal dan kan je em dichtlassen door de eerste de beste autoboer.
aluminium kan je dichtsolderen door een bedrijfje er zijn er wel een paar die dat doen.
Zit het lek bij de aansluiting dan een nieuwe "knelkoppeling"?
Bel eerst ff slopen langs wat zo`n koeler kost,er zijn slopen zat kijk maar via google.
Misschien zijn er hier mensen die zo`n koeler over hebben? er zijn er zat die gixxer rijden.

PS altijd zelf je olie vervangen weet je zeker dat het goed gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Enkele maanden terug heeft een maat van me met exact dezelfde motor (Lucky Strike uitvoering) hetzelfde gehad. Hij heeft een nieuwe (imitatie) oliekoeler gehaald (kweet alleen niet meer waar) voor €70 en het ding op 'n paar busjes gemonteerd. Klaar was Kees Alfons.

[me]Xenon vind MF vanavond traaaaag. Mod's, lopen de logjes op de server niet weer vol :? [/me]
 
Laatst bewerkt:
Kreng op zich is duur.
Heb net zo 1, alleen dan een 1100 F van 96
Vermoed dat de koeler van een zacht matriaal gemaakt is, heb me er nog niet in verdiept, maar ben zelf tig lasser (ALU/RVS etc)
Als ik dat zo bekijk moet met een TIG apparaat te lassen zijn, eerst weten van wat voor matriaal ie is, immers TIG is met hetzelfde matriaal lassen als het matriaal waarvan het deel gemaakt is wat gelast wordt (toevoegingsmatriaal heet dat, en koop je per staaf)
Een beetje smid kan TIG lassen, maar een goede loodgieter heeft ook zo'n ding staan, iemand die autogeen kan lassen kan het ook, met een co2 of ander apparaat lukt het niet, je komt bij die methode terecht
kosten van de dope (toevoegmatriaal) ca 4 euro per alu staaf van 3 mm dik en 110 cm lang, met twee staven kun je een heel end lassen
(een ervaren TIG lasser kan um dichtvloeien, ongeacht wat voor matriaal het is, wel de juiste toevoegmatriaal erbij, ik kan dat met Aluminium, van 1,5 mm tot 30 mm dik)

Koeler? Bedoel je niet die hele "radiateurunit" waar de olie doorheen loopt voor de koeling?
 
Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor jullie steun. Voel me al beter.

Ik bedoel inderdaad die hele radiateurunit. Ik heb alle kappen eraf liggen (meteen een kans om alles mooi schoon te maken) en morgen ga ik dat hele ding loskoppelen. Moet ik nog ergens aan denken?? (maakt het niks uit als het systeem dan "open" is??

Kan ik hem zomaar eraf halen of niet?? Ik ben nog een leek op dit gebied en ben zo bang om iets fout te doen..
 
Eerst olie aftappen, helemaal leeg zul je hem niet krijgen, maar houdt er rekening mee dat ie morst op de vloer (plastic leggen) en dan schoonmaken (ff doorspoelen met een paar liter dieselolie ofzo) en dan op jacht naar een loodgieter, smederij of het beste is een scheepswerf, maar maar net wie het wil doen, ze kunnen het allemaal, zal niet klaar terwijl u wacht zijn, ook weer wel, maar dan is de prijs er ook naar, maar iemand die het " zo ff erbij doet" denk aan 10 euro of een krat bier, doe ik met radiateurs van messing en alu ook, bedenk wel een nieuwe losse radiateur doet ca (voor mijn vorige intruder) 600 euro! weet niet wat zo'n olie radiateur kost, maar zal weinig minder zijn. dus een paar dagen geduld is dat wel waard
 
lassen gaat waarschijnlijk niet, is alu en flinterdun en ook nog eens vervuild. Bel gewoon een aantal motorslopen op, bijvoorbeeld piet kruis motoren in arkel, tel: 0183-562377. Die hebben zeker weten zo'n ding wel liggen en zal dan ook niet meer kosten dan 100 euro. Ik heb laatst daar nog een radiateur gehaald voor een Gpz en kostte 60 euro.

Let er bij het afhalen van de oliekoeler op dat je geen vuil in de leidingen krijgt, stop ze af met keukenrol ofzo, zodat er niks in kan. En van te voren even je olie aftappen natuurlijk. Vraag bij je dealer ook even of je oliesysteem ontlucht moet worden nadat je je oliekoeler hebt vervangen en hebt bijgevuld, ik weet niet precies hoe dat zit bij die oliegekoelde gixxers.

Maar als je er niet zoveel verstand van hebt en bang bent om iets fout te doen, dan raad ik je aan om dit te laten doen bij iemand die er wel verstand van en ervaring mee heeft. Dit kan je een hoop ellende besparen!!

succes!
 
Het is van aluminium, dit is wel te lassen, op Bikenet.nl staat iemand die er vaker een gelast heeft.

Groenewold techniek in wageningen 0317-423393

Veel goede reactie's over deze man gehoord

Zal allicht minder kosten als een ander kopen.
 
Laatst bewerkt:
heb zelf ook een kapotte olie koeler gehad van gsx-r750 uit '88 die was ook goed kapot.ben toe naar de motor sloop gegaan in arkel bij de motor zaak piet kruis die heeft echt super veel onderdelen liggen.ik zou zeggen probeer het daar eens. :} :}
 
Overigens zei je ook dat de olie te vol was? kijkglaasje helemaal vol. Is het toevallig niet mogelijk dat dit ook heeft begragen aan het lek? Althans ergens gemaakt.

En als een garage zo je fiets volgiet zou ik me toch 2x afvragen of die garage wel ok is :S Weet je hoe slecht het is als je teveel olie in je fiets stop?
 
lassen gaat waarschijnlijk niet, is alu en flinterdun en ook nog eens vervuild. Bel gewoon een aantal motorslopen op, bijvoorbeeld piet kruis motoren in arkel, tel: 0183-562377. Die hebben zeker weten zo'n ding wel liggen en zal dan ook niet meer kosten dan 100 euro. Ik heb laatst daar nog een radiateur gehaald voor een Gpz en kostte 60 euro.

Let er bij het afhalen van de oliekoeler op dat je geen vuil in de leidingen krijgt, stop ze af met keukenrol ofzo, zodat er niks in kan. En van te voren even je olie aftappen natuurlijk. Vraag bij je dealer ook even of je oliesysteem ontlucht moet worden nadat je je oliekoeler hebt vervangen en hebt bijgevuld, ik weet niet precies hoe dat zit bij die oliegekoelde gixxers.

Maar als je er niet zoveel verstand van hebt en bang bent om iets fout te doen, dan raad ik je aan om dit te laten doen bij iemand die er wel verstand van en ervaring mee heeft. Dit kan je een hoop ellende besparen!!

succes!

Lassen gaat wel, onderkant is "niet dat geribbelde" maar gewoon massief, danwel uit een geheel plaatwerk, is wel te doen. ca 1,6 mm dik
 
Klopt inderdaard, die lek zit aan de onderkant, waar hij tegen het spruitstuk van de uitlaat gezeten heeft. Vanavond ga ik alles demonteren en dan ben ik eens benieuwd hoe en wat.

Ik was trouwens even langs geweest bij motorhuis Geleen, gewoon om te vragen wat een nieuwe oliekoeler zou kosten.

Slik :? 695,- euri's exclusief montage.. (was gewoon uit nieuwschierigheid, want een nieuwe zal ik er toch nooit opzetten.)

Maar.. Ik had tevens een, mailtje gestuurd naar motorCenterVenlo en dit was hun antwoord..

De oliekoeler is te lassen. Het laswerk kost ongeveer EUR 50,-.
Gelieve de oliekoeler los aan te leveren. Je bent hem ongeveer 1 week kwijt.

Een nieuwe oliekoeler kost ongeveer EUR 200,-. (dit is een schatting)

Het kan geen kwaad als er 100 of 200 cc olie te veel in zit.

Mochten er nog vragen zijn, dan horen wij dat graag van je.

Wij hopen je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Motor Center Venlo


Tsjaaa.. Aardig prijsverschil he...

Nou ja... Eerst maar eens gaan demonteren..
 
Klopt inderdaard, die lek zit aan de onderkant, waar hij tegen het spruitstuk van de uitlaat gezeten heeft. Vanavond ga ik alles demonteren en dan ben ik eens benieuwd hoe en wat.

Ik was trouwens even langs geweest bij motorhuis Geleen, gewoon om te vragen wat een nieuwe oliekoeler zou kosten.

Slik :? 695,- euri's exclusief montage.. (was gewoon uit nieuwschierigheid, want een nieuwe zal ik er toch nooit opzetten.)

Maar.. Ik had tevens een, mailtje gestuurd naar motorCenterVenlo en dit was hun antwoord..

De oliekoeler is te lassen. Het laswerk kost ongeveer EUR 50,-.
Gelieve de oliekoeler los aan te leveren. Je bent hem ongeveer 1 week kwijt.

Een nieuwe oliekoeler kost ongeveer EUR 200,-. (dit is een schatting)

Het kan geen kwaad als er 100 of 200 cc olie te veel in zit.

Mochten er nog vragen zijn, dan horen wij dat graag van je.

Wij hopen je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Motor Center Venlo


Tsjaaa.. Aardig prijsverschil he...

Nou ja... Eerst maar eens gaan demonteren..

Dat klopt wel ongeveer, heb je geen TIG lasser of een scheepslasser in je kennissenkring? Daie kan het zo tussendoor en dan kost het niks, tenminste beetje kennis..zo gaat dat hier wel.

Prijsverschil, er is een hele imitatie markt die erop inspeelt, en die houden het ook wel twee jaartjes vol, maat van me in Zwijndrecht die maakt ook gewone ......radiateurs na, ja, enook een tip, indien andere kopen en nieuw, geldt ook voor imitatie, in dld zijn ze ca 40% goedkoper
 
Klopt inderdaard, die lek zit aan de onderkant, waar hij tegen het spruitstuk van de uitlaat gezeten heeft. Vanavond ga ik alles demonteren en dan ben ik eens benieuwd hoe en wat.

Ik was trouwens even langs geweest bij motorhuis Geleen, gewoon om te vragen wat een nieuwe oliekoeler zou kosten.

Slik :? 695,- euri's exclusief montage.. (was gewoon uit nieuwschierigheid, want een nieuwe zal ik er toch nooit opzetten.)

Maar.. Ik had tevens een, mailtje gestuurd naar motorCenterVenlo en dit was hun antwoord..

De oliekoeler is te lassen. Het laswerk kost ongeveer EUR 50,-.
Gelieve de oliekoeler los aan te leveren. Je bent hem ongeveer 1 week kwijt.

Een nieuwe oliekoeler kost ongeveer EUR 200,-. (dit is een schatting)

Het kan geen kwaad als er 100 of 200 cc olie te veel in zit.

Mochten er nog vragen zijn, dan horen wij dat graag van je.

Wij hopen je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Motor Center Venlo


Tsjaaa.. Aardig prijsverschil he...

Nou ja... Eerst maar eens gaan demonteren..

Die 200 is dat immitatie dan? Die andere prijs is wel effe schrikken zeg :S beetje belachelijk ook. Ik denk dat je de optie voor 50 euro laten lassen (als hij daarna weer perfect is why not) of voor een 2de hands kijken. Dat zal niet al te makkelijk gaan, en de prijzen zijn dan ook best hoog.

Btw als je kijkglaasje helemaal vol met olie zit, zit er iets meer in dan 100/200 cc hoor ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan