Oliekoeler, maten etc?????

ZIEKE NINJA

MF veteraan
27 mei 2003
4.585
40
Apeldoorn
Beste mede MFers,

Ik wil een andere oliekoeler plaatsen op mijn GSXR 1100 blok. Echter het liefst een niet originele koeler, omdat die zo mooi en vaak kleiner zijn.

Ik weet dat je op de een of andere manier aan een bepaald koelend oppervlak moet komen, maar toch weet ik niet goed wat ik nodig heb. Zo zie je op het net overal van die mooie racy koelertjes te koop met een vermelding van het aantal rijen. Ik heb echter geen idee wat voldoende is. Kan iemand mij hier verder mee helpen?

Grtz Sander


full
 
Ik heb ooit -begin jaren 80- op een GS1000 een oliekoeler van een luchtgekoelde auto - een Citroen GS- gemonteerd. Heeft het JAREN goed gedaan. gewoon naar de sloop gegaan en er twee uitgezocht: 1x van een 2CV en de andere dus van een GS. Die laatste was iets groter. Ik heb ergens hier op MF nog wel een piccie geplaatst. Zal ff kijken.

Er zijn zoveel oliekoelers te vinden die pas te maken zijn. Universele zijn te koop bij o.a. Goodrich en consorten, maar kosten een bak meerdan een tweedehandse van de sloop. Goed reinigen, mooi matzwart spuiten, een paar beugeltjes fabrieken et voila!
 
Tsja.... Misschien wel, maar zou het ECHT relevant zijn? (Vermits je niet alleen maar circuitkilometers maakt natuurlijk)

Oh, je hoort mij ook niet zeggen dat het veel uitmaakt, niet relevant in normale rijomstandigheden. Maar in kritieke situaties, kan het maar net dát verschil zijn. Ligt er ook maar net aan wat voor koeler het is, bij "overcapaciteit" zal het natuurlijk nog minder deren.

vandaar dat ook 9 van de 10 motorblokken af fabriek al zwart gespoten zijn :X

Ik zie de link niet, ten eerste gaat het niet om de specifieke kleur zwart, maar om de laag verf op de oliekoeler. Ten tweede zie ik niet direct de vergelijking met een motorblok, hooguit een cilinderblok van een luchtgekoelde motorfiets die er een klein beetje mee te vergelijken is. Je spreekt over totaal andere koeloppervlakken en materialen(diktes). Op de grote ver uit elkaar zittende koelribben van een blok is het in verhouding maar een miniscuul laagje, een radiateur of in dit geval oliekoeler(komt op hetzelfde neer natuurlijk) word geoptimaliseert om op een zo klein mogelijk oppervlak zo veel mogelijk te koelen. Hoe doe je dat, nou door vooral dun materiaal te gebruiken want neemt sneller warmte op en geeft sneller door aan de buitenlucht, waardoor de te koelen vloeistof sneller afkoelt. Dan zoveel mogelijk kanaaltjes bij elkaar plaatsen voor meer oppervlak en je hebt een perfect koelsysteem. Elk laagje vuil of verf of wat dan ook wat erop zit, zal dat wel degelijk wat uitmaken. In het ergste geval spuit je de tussenruimtes dicht, dan ben je helemaal genaait.
 
En voor de stoplichten, en in de file, dan zou het net iets te warm kunnen worden.

Mwah... Ik denk dat het wel losloopt. Heb zelf al meerdere oliekoelers op mijn Duc gehad: zwart gespoten/blank gelaten, in de rijwind, uit de rijwind. De verschillen in temperatuur volgens mijn olietemperatuurmeter zijn echt te verwaarlozen. Heeft misschien ook te maken met het feit dat ik wel doorrij maar nooit het uiterste verg van het blok..Maar voor fileverkeer /stoplichten maakte het echt weinig tot niets uit. Moderne olie kan heel wat hebben hoor...
 
En wil je echt een speciale koeler, kan ik je ook nog wel aan een adres helpen.
Deze jongens(Italiaanse club) maken alles precies zoals jij het hebben wilt, oliekoeler, radiateur, gecombineerde olie/koelvloeistofkoelers, you name it.
ALLE Ten kate Honda's rijden ook met hun koelers...
Is prachtig spul, maar kost een godsvermogen!
 
Is dezelfde fiets, alleen in twee verschillende gedaantes...

Bij de rode heb ik de koeler er twee keer afgereden :o
Zolang je op de vlakke weg reed, was er niets aan de hand.
Maar de eerste keer reed ik over een vluchtheuvel en weg was-ie!
De tweede keer reed ik mijn eigen garage binnen, en bleef de koeler achter de drempel haken. Beide keren de volle oliestroom op het achterwiel, maar de boel wel recht kunnen houden. :Y
Na de 2e keer maar besloten dat er een andere plek moest komen en de koeler verplaatst achter de nummerplaat, waar hij nu al een jaar of 7 zit - tot volle tevredenheid.
 
dan ben je wel weer een stukkie koelvermogen kwijt...

:N

stralingswarmte enzo...

je zou ook andersom kunnen redeneren trouwens. Als jij zegt dat ie minder koelt zou de zwarte oliekoeler dus kouder aanvoelen dan een witte?...ik gok andersom ;)
(edit: nou snap ik mezelf niet eens meer... laatste redenering klopt niet helemaal geloof ik ;) ).

anyway..gaat dit niet alleen op bij opname dmv straling..?
 
Laatst bewerkt:
:N

stralingswarmte enzo...

je zou ook andersom kunnen redeneren trouwens. Als jij zegt dat ie minder koelt zou de zwarte oliekoeler dus kouder aanvoelen dan een witte?...ik gok andersom ;)
(edit: nou snap ik mezelf niet eens meer... laatste redenering klopt niet helemaal geloof ik ;) ).

anyway..gaat dit niet alleen op bij opname dmv straling..?

Je hebt ff een stukkie gemist van mijn laaste post, waarin ik het uitleg. Het heeft niks met de specifieke kleur zwart te maken, maar gewoon het laagje verf op de koeler. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan