Oliekoeler op XR

Ik heb ook alvast wat oliekoeler-huiswerk gedaan omdat dat op een XL600 blijkbaar ernstig aan te raden is. Nu achteraf heb ik een XL met XR500/XL600 bastaardblok, dus of het nog zo nodig is weet ik niet.

Maargoed, volgens de mannen die die dingen op de XL600 bouwen moet je een oliekoeler hebben met weinig restrictie en een minimale inwendige doorlaat van 8mm. Daar voldoen veel koelers aan; ik had besloten dat een koeler van een BMW R1100R wel een mooi ding zou zijn voor me. Die moet nog net op de plek van de toeter te bouwen zijn.

Als ik zo'n ding monteer laat ik de thermostaat wel. Volgens de XL mannen scheelt het een graad of 10. Da's imho niet de moeite om er een thermostaat voor tussen te zetten.

Maar mocht je dat dan toch willen, volgens mij heeft wederom de R1100R een losse thermostaat met 4 aansluitingen (olie in, olie uit, en twee slangen naar de oliekoeler).

Ik ben wel benieuwd wat je aan slangwerk gaat vinden. Zelf heb ik nog wat puur RVS slang liggen met mantel. Beetje overkill, maar wel degelijk.

Volgens mij WPHB doet de 'smeer'-oliepomp 7.5L/min @ 5500RPM, en de 'retour'-oliepomp 10L/min @ 5500rpm.
 
Hey martijn, die XR met koeler van de profiler site is gemaakt door Gerben (Dr Bean) van oa. het LC8.nl forum, je kan hem even vragen waar dat spul vandaan kwam en wat zijn ervaring er mee was. hij heeft het er nog op zitten geloof ik en al iets van 160000km op die XR gedaan (Amerika, africa rond) zonder revicie!! dus hij kan je er aardig wat van vertellen :)
 
Hey martijn, die XR met koeler van de profiler site is gemaakt door Gerben (Dr Bean) van oa. het LC8.nl forum, je kan hem even vragen waar dat spul vandaan kwam en wat zijn ervaring er mee was. hij heeft het er nog op zitten geloof ik en al iets van 160000km op die XR gedaan (Amerika, africa rond) zonder revicie!! dus hij kan je er aardig wat van vertellen :)

Zal binnenkort even een werkend mailadres van hem zoeken :)

heb trouwens geen idee waar die 2cv oliekoeler van me is... zal wel ergesn rondslingeren.
 
lek en verbogen nadat je er al 10 keer overheen ben gelopen? :9

sluit ik niet uit..

had al weer in gedachten dat ik een weekendje mooi met voelermaatjes en een tangetje alle lamellen mooi recht kon gaan maken ;)

maar we'll see...hij zal wel ergens goed verstopt liggen.
 
voor de leidingen naar de koeler en retour is het misschien een suggestie om een koperen remleidingen voor een auto te gebruiken.kun je mooi buigen en allerlei aansluitingen op maken
 
Even alles negerend, maarre: 100 graden moet geen enkel punt zijn voor een beetje normale olie.
Als ie boven de 130-140 komt kun je een keer wat rustiger gaan doen (al verliest die motul zut die ik gebruik pas boven de 180 graden ofzo zn smeereigenschappen :P ).
 
Ja oke, maar dan moet je wel vaker verversen. Wat is het normale interval van een XR?
 
boeiend...wil het zo lang mogelijk houden die olie....als ik op bepaalde intervallen ververs betekent koudere olie gewoon dat ik op dezelfde intervallen ga verversen, maar de olie minder slecht is...

wat weer beter is voor het blok.


en harrie...ik zei dus al...olie wordt nu 100 graden....met andere nokkenas gaat ie al meer toeren draaien, wat vast veel scheelt voor de temp.
uitlaat en TM erop zal de boel echt belachelijk hoog laten worden.
 
Ik heb er wel 1 die binnenkort geen functie meer heeft, dan mail ik je wel ff. Vriendenprijsje voor deze prachtige XR uiteraard...

waarom zit er niet standaard zo'n kus-smile bij de kiesbare smiles. (K)
edit: hmm kwam toevallig wat tegen
fuckyou.gif

 
Laatst bewerkt:
wat is een xr carb (enkele bedoel ik dan) eigenlijk waard?
is wel een goeie upgrade voor een nx heb ik begrepen..of niet zot?
aangezien de xr en nx nokkenas hetzelfde profiel hebben maar de slr/fx/fmx een mildere cam hebben en ik nogsteeds opzoek ben naar de broodnodige pktjes...
maar is een gezonde versnellingsbak nu geen prioriteit voor je? de mijne krijg je helaas niet..heb daar al een leuk ideetje voor
 
wat is een xr carb (enkele bedoel ik dan) eigenlijk waard?
is wel een goeie upgrade voor een nx heb ik begrepen..of niet zot?
aangezien de xr en nx nokkenas hetzelfde profiel hebben maar de slr/fx/fmx een mildere cam hebben en ik nogsteeds opzoek ben naar de broodnodige pktjes...
maar is een gezonde versnellingsbak nu geen prioriteit voor je? de mijne krijg je helaas niet..heb daar al een leuk ideetje voor

bak zou nu weer goed moeten zijn...maar dat weten we pas als ie erinzit.
Moet vanavond even langs ro om wat af te geven dus ik neem het blok even mee dat ie kan kijken :)

oliekoeler trouwens weer gevonden :) zag er nog goed uit ...maar idd zo'n ding heeft redelijk wat weerstand (ik heb een hi-tech flowtest gedaan door er doorheen te blazen met mn mond)...
maargoed..weet ook niet hoeveel weerstand zoiets zou moeten hebben...minder is beter natuurlijk.
Dingetjes zijn gemaakt voor 600cc tweecilindertjes ofzo.
 
uhm nou stel dat je een longinhoud heb van 5 liter (dat is dus voor de niet sportende rokers onder ons) dan moet je dus je gehele longinhoud in een halve minut er door weten te blazen om te voelen wat de weerstand is van 10L/min @5500rpm
snapie?

edit
zeg maar tegen ro dat ie een mailtje kan verwachten met mijn vorderingen over mijn nx

edit 2
als je dus niet rookt is het al gouw 6 liter en als je sport loopt het op tot 8 á 9 liter voor zwemmers.
 
Laatst bewerkt:
en harrie...ik zei dus al...olie wordt nu 100 graden....met andere nokkenas gaat ie al meer toeren draaien, wat vast veel scheelt voor de temp.
uitlaat en TM erop zal de boel echt belachelijk hoog laten worden.

Laat je die kutolie eens lekker 120 graden worden, boeiend, goede olie moet dat makkelijk kunnen hebben zonder ook maar af te breken........
 
boeiend je kan toch ook een hayabusa kopen als je hard wil maar dat mag nergens in nederland

maar het is wel leuk om eens op een hayabusa te rijden *O* *O*

|(
 
Laat je die kutolie eens lekker 120 graden worden, boeiend, goede olie moet dat makkelijk kunnen hebben zonder ook maar af te breken........

ja en dan gaan we ook nog lekker verwarmingsspiraaltjes in de inlaat bouwen want warme lucht vind het blok lekker

nee harrie ik ga de olie niet boven zn optimale temperatuur uit laten komen. De smering moet onder alle omstandigheden perfect zijn bij mij en ik ga het risico niet lopen.

Beetje druk op de retourolie lijkt me trouwens ook geen punt.
Er zit een busje tussen het middencarter en de oliepomp. Deze lijkt enorm veel op het busje wat tussen de oliepomp en het koppelingsdeksel zit, alleen is de binnendiameter een stuk kleiner.
Ro zei dat het een restrictor is, en ik had het nooit zo bekeken, want waarom zouden ze dat busje een kleinere diameter geven?
Voor zover ik weet is het de retourleiding, en dat gaatje is 7,8mm groot. Daar moet dus net zo goed zo'n groot volume door. Lijkt me stug dat ie dan zo'n oliekoeler nog moeilijk vindt.

Plus dat gerben het succesvol op zijn XR heeft geplaatst zoals meer mensen, dus failiure is not an option.
 
Laat je die kutolie eens lekker 120 graden worden, boeiend, goede olie moet dat makkelijk kunnen hebben zonder ook maar af te breken........

:^

Zeker 100 graden is geen enkel probleem voor olie! Smerende werking is optimaal tussen ongeveer de 80 en 120 graden. Voor zowel een lagere als hogere temperatuur van de olie is de smerende werking 'minder'.

Tevens heeft honda wel nagedacht over de temp van de olie ;) Als je de XR nu voor andere doeleinden gaat gebruiken dan waarvoor die is bedoeld, en waarvan de temp veel hoger zou kunnen oplopen, dan ok. Maar jij blijft voornamelijk op de weg, dus is de temp van de olie al lager dan eigenlijk is bedoeld voor een XR.

En het 'tunen' wat je gaat doen,het meer toeren laten maken, betekend ook meer snelheid, dus ook meer koeling ;) Tenminste ik neem aan dat je niet alleen in z'n 1 en 2 rijdt....

Maar het is natuurlijk gewoon leuk om zo iets er op te zetten. :) Ik maak liever een extra ritje :9
 
:^

Zeker 100 graden is geen enkel probleem voor olie! Smerende werking is optimaal tussen ongeveer de 80 en 120 graden. Voor zowel een lagere als hogere temperatuur van de olie is de smerende werking 'minder'.

Tevens heeft honda wel nagedacht over de temp van de olie ;) Als je de XR nu voor andere doeleinden gaat gebruiken dan waarvoor die is bedoeld, en waarvan de temp veel hoger zou kunnen oplopen, dan ok. Maar jij blijft voornamelijk op de weg, dus is de temp van de olie al lager dan eigenlijk is bedoeld voor een XR.

En het 'tunen' wat je gaat doen,het meer toeren laten maken, betekend ook meer snelheid, dus ook meer koeling ;) Tenminste ik neem aan dat je niet alleen in z'n 1 en 2 rijdt....

Maar het is natuurlijk gewoon leuk om zo iets er op te zetten. :) Ik maak liever een extra ritje :9

helaas...meer snelheid zal er niet inzitten want als ik nog harder ga rijden dan ik nu doe riskeer ik alsnog te hoge boetes en rijbewijsje kwijt (zit nu vaak op 120 waar je 80 mag..dat soort geintjes).

Meer toeren betekent meer pompvolume waardoor de olie sneller circuleert. Snellere circulatie betekent minder tijd in het frame waardoor het minder snel kan afkoelen --> hogere temperatuur met minder koeling.

jaja.. dat is mijn verse theorie ;)
Die koeler komt erop...wie dan auch.. al is het maar voor het grotere olievolume. Daardoor moet ik trouwens ook een thermostaat/kraantje hebben (misschien ga ik voor de optie kraantje..is vast 10x goedkoper en kan niet stuk en je weet waar je aan toe bent. Choke haal je er ook af...waarom dat kraantje niet even omzetten...alleen kun je daar minder makkelijk bij (of ik laat de olieleidingen over mn stuur lopen *O* ))

Ach...veel motoren hebben zo'n leuk knopje op hun stuur om de choke te bedienen...kan ik dat kraantje vast bedienen...

zoveel plannetjes, zoveel mogelijkheden, zo weinig geld :(

edit: de reden dat k zo paniekerig ben voor de olie is dat ik dus een keer met rokende olie uit mn frame heb gestaan en dat wil ik niet nog een keer want dan zie ik de eurotekens al weer voor mn ogen.
Temperatuurmeter kan mooi 80 graden aangeven, maar als je peil te laag is om welke reden dan ook meet ie de temp van de lucht... niet dat ie oliekoeler daar iets op zal veranderen :) maar ik ben gewoon bang van te hete olie. Het geeft me gewoon nét iets meer marge in bepaalde gevallen. Op een hete dag te lang voor stoplichten staan of weet ik veel wat. Dan komt de olie minder gauw boven de max uit.
Nadeel is dat de olie ook te koud kan blijven in sommige gevallen, maar aangezien ie nu mooi op temperatuur blijft kan ik altijd nog met het kraantje of de thermostaat naar 'origineel' terug en weet ik dat ik ook in dit geval safe zit.
Plus ik wil die xr gewoon upgraden...ben weer een beetje door het hele bouwproject heen en er valt gewoon niet veel meer aan te doen behalve dan het blok 10x reviseren... wordt saai :)

maargoed...als de olie 120 graden kan worden maak ik me nog lang niet druk bij de 100...kan ik nog lekker blijven gassen tot ie wel 120 wordt en de koeler nog harder moet werken.

denk steeds meer dat een kraantje (of nog leuker een verwarmingsknop ;) ) een betere optie zou zijn dan een luie thermostaat.

Moet dus ook nog kiezen tussen een aan-uit kraantje of een continu kraantje.
 
Laatst bewerkt:
ik ga voor een kraantje waarmee je de koeler kortsluit..
maare wel eens gedacht om koelribben op je frame te lassen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan