Oliekoeler op XR

bij 75 begint ie ofzo...

hmmm zou het uitmaken dat de vlotterbak misschien wat warmer wordt door die thermostaat? :?
 
en de thermostaat zou het dan weer door kunnen geven aan de vlotterbak
maargoed...vlotterbak is sowieso alu, thermostaat volgens mij ook, dus zal wel meevallen.

heb alle poep in huis om de boel af te maken. Hoop dat de leidingen het aankunnen. In theorie komt de boel nu niet boven de 100 uit, afhankelijk van hoe goed de koeler en thermostaat hun werk doen.

kga over een weekje op vakantie met de xr...neem voor de zekerheid alles mee om de originele leiding weer terug te zetten, mocht de boel verrot gaan.

Vanavond maar even kijken of ik tijd heb om de boel af te maken...

Om die beugeltjes maak ik me niet druk. Zo lelijk is het ook weer niet en ik begin steeds minder poser te worden met die xr...ding heeft voor mij genoeg poserwaarde, al is het al voor mezelf hoe ik dat ding verbeterd heb tov origineel. Maakt me niets uit wat iemand anders dan vindt ;)
 
Om die beugeltjes maak ik me niet druk. Zo lelijk is het ook weer niet en ik begin steeds minder poser te worden met die xr...ding heeft voor mij genoeg poserwaarde, al is het al voor mezelf hoe ik dat ding verbeterd heb tov origineel. Maakt me niets uit wat iemand anders dan vindt ;)
Goedzo, daar gaat het om.
 
kortom je bent het zat en schijt op dat ding en wilt gewoon lekker probleem loos rijden
 
probleemloos was het in principe al afgezien van de olielekkage, dus was de keuze maken tussen olietemperatuur omlaag en kans op problemen met het hele systeem, of het risico nemen dat mn spoelen naar de hengsten gaan. Toch maar voor risico gekozen :) cuz risk is my middle name.... onee...dat is johannes
 
goed... omdat MF er gister half uitlag de piccies van gisteren maar (ga zometeen verder)

leidingen aan de rechterkant geflept. Zitten met klemmetjes op de kleine bout van de cilinderkop.
Leidingen gingen wat moeilijk over de originele leiding heen maar dat is een pluspuntje.

Nadeel is dat ik dus nog geen oliestroom kan testen... dan zou ik wat los moeten trekken maar ik denk dat ik het gauw genoeg weet of er olie retourkomt, desnoods op de thermostaat lossen (kan ik wat makkelijker bij).

Moet alleen nog linkerkant doen naar de koeler...even wat ophangpuntjes voor maken.

het maakt volgens mij geen drol uit... omdat de koeler toch wel leegloopt via de thermostaat, dus ik denk dat ik de olie vanonder in de koeler laat komen..

enige reden die ik kan bedenken is dat de zwaartekracht anders een grootdeel van het door de koeler persen voor zijn rekening neemt en het niet allemaal door de pomp gedaan moet worden. De pomp krijgt het makkelijk naar boven en dan loopt het vanzelf wel naar beneden door de koeler.

Iemand nog een tipje/ideetje?

dan maar piccies :) hoop dat ze het weer doen.

DSC04124.JPG


DSC04125.JPG


DSC04126.JPG


DSC04127.JPG


DSC04128.JPG
 
goed...net voor het eerst gestart met koelmeuk erop..
leek allemaal prima te gaan...wilde alleen de koeler even ontluchten want ik weet niet of ie dat zelf kan maargoed.

Na een tijdje kwam er aardig wat olie uit de thermostaat gelopen dus ik begin te twijfelen hoe goed ik de verloopstukken heb aangedraaid. Denk dat ik er maar even teflontape tussengooi ...als dat tegen olie kan.

Wordt nu al wat schemerig dus ik ga maar even niet rijden, wil nl. mn olie goed kunnen peilen.
 
zo..boel zit weer in elkaar (heb ook met bouwen rekening gehouden met sleutelbaarheid :) ) en de schroefdraden omwikkeld met teflontape...hoop dat dat houdt.

Ik denk dat zodra de bypass wordt afgesloten evt lucht geforceerd wordt om te verdwijnen.

Als het trouwens lastig is om de lucht uit de koeler te krijgen, wordt het ook lastig om lucht ín de koeler te krijgen als de koeler leegloopt bij stilstaan...kortom..heeft een voordeel.

Morgen weer testen...ik heb sinds een paar dagen weer buren dus moet me inhouden :(
 
Telflon tape kan niet tegen olie en al helemaal niet tegen Hitte.
De meeste loodgieters willen het al niet eens gebruiken in cv Systemen. Alleen geschikt voor koud water systemen. Beter juiste lock-tide gebruiken. Zijn heel veel verschillende specs van.
 
kraantje om de koeler kort te sluiten lijkt me voor de zekerheid ook geen probleem...

koelribben op de kop heb ik al gezegd, is me te permanent en met koudweer niet te cancelen :)

edit:

XR staat trouwens klaar om bereden te worden. Klein stukje door de straat gereden, oliepeil is nog niet echt gezakt dus hij moet even flink warm worden zodat ie volgas door de koeler jenkt.
Heb nog geen lekkage uit het blok of uit de thermostaat/koeler/leidingen kunnen constateren dus ik ben weer blij :)

Ro, als je dit toevallig leest, je mag voor mij wel het keerringetje van de koppelingsas (dat kleine 2,5mm dikke keerringetje) bestellen. Als je het toevallig leest en bestelt, laat het me even weten want dat ding vergeet ik zelf altijd te bestellen (heb helaas geen ori honda nummertje).
 
hmm gisteren getest...

werkt perfect :) thermostaat lekt niet meer, olie warmt net zo snel op als voorheen, maar blijft 'steken' bij precies 80 graden...

als ik dan keihard ga knallen trek je em net naar de 85, maar de 90 haalt ie niet eens...dus het werkt echt perfect...
motor lijkt ook meer power te hebben maar dat heeft er geen zak mee te maken ;) zal wel door mn verbrande demperwol komen.

oliekoeler wordt ook goed warm..oliepeil is nauwelijks gezakt dus echt veel olie kost het niet om de leidingen en koeler te vullen.
 
enige wat me nu nog niet bevalt is dat de koeler eventueel verstopt kan raken...als dat gebeurt heb ik wel echt een probleem.

Drukmetertje op de retourleiding zetten dus ;) nee daar ga ik niet aan beginnen. Misschien maar bij mijn standaard uitrusting (liter olie, peilstok, trechter en doek) maar een platkopschroevendraaier en 5cm leiding meenemen. Als ik er dan gauw genoeg achterkom sluit ik de koeler kort (heeeee ik heb nog T splitsingen en die kraan liggen...kan ik ook een bypass mee maken. Maar daar begin ik niet aan voor zo'n worst-case scenario.

misschien vanavond maar een proefrit plannen naar zoetermeer om een nieuwe gelijkrichter te scoren.
 
enige wat me nu nog niet bevalt is dat de koeler eventueel verstopt kan raken...als dat gebeurt heb ik wel echt een probleem.

Drukmetertje op de retourleiding zetten dus ;) nee daar ga ik niet aan beginnen. Misschien maar bij mijn standaard uitrusting (liter olie, peilstok, trechter en doek) maar een platkopschroevendraaier en 5cm leiding meenemen. Als ik er dan gauw genoeg achterkom sluit ik de koeler kort (heeeee ik heb nog T splitsingen en die kraan liggen...kan ik ook een bypass mee maken. Maar daar begin ik niet aan voor zo'n worst-case scenario.

misschien vanavond maar een proefrit plannen naar zoetermeer om een nieuwe gelijkrichter te scoren.
volgen mij heeft een oliekoeler daar last van.
er zijn o zo vele motorfietsen met een oliekoeler,
vooral racers,
of de suzukies waarbij de olie zelfs het inwendige van de motor koelt
ik heb er in iedergeval nooit van gehoord, dus maak je vast geen zorgen
:]
succes met de gelijkrichter
 
hoop dat je geen last bedoelde ;)

Denk ook dat het wel mee zal vallen... enige wat er kan gebeuren is dat er vuil in de koeler neerzakt als de thermostaat de bypass open heeft staan en het vuil dus de kans heeft om te zakken.

Maargoed..zodra er weer snikhete olie door die koeler gaat zal het wel meegepompt worden...zit nog redelijke druk achter die pomp dus er knalt óf een leiding los óf het vuil wordt doorgeduwd.
Filter en zeef gewoon goed in de gaten houden..als er bagger in mn olie zit is die koeler eigenlijk niet het eerste waar ik me druk om maak.

En je hebt gelijk... die gsxjes zullen wel permanent door de koeler heenpompen.

Vnavond grote proefrit naar de gelijkrichtermaat... probleem is dat ik zonder achterlicht terugmoet in het donker als het niet de gelijkrichter is ;)

edit: vind dat het tijd wordt voor een posermeeting ;)
 
alz koplamp het doet moet ie achter ook doen
behalve als je SXV rijd,. dan regeld een computer dat.

ooit van turbolag gehoord,de mijne heeft computerlag

maar het blijft een mooie motor,
ook al hep ik een cilinder meer.
minder trillingen en meer koppel, en een hoger benzineverbruik.
maar een hobby mag wat kosten :} :W *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan