Oliekoeler

VF-je

MF'er
15 sep 2003
80
0
Didam
Hai, ik heb sinds kort een Yamaha FJ600 erbij gekocht, en die heeft een oliekoeler.
Het is voor het eerst dat ik een luchtgekoelde fiets heb. Nu heb ik een vraag, als het kouder wordt straks, koelt zo'n koeler dan niet te veel.
M.a.w. komt de olie wel op bedrijfstemperatuur? Omdat ik nergens een termostaat zie zitten.
Mijn andere motor is water gekoeld, en die werkt gewoon met een termostaat, maar heeft geen oliekoeler. Dus het lijkt me dat de temperatuur dan constanter blijft tijdens het rijden.

Groetjes Stef
 

Joris_R6

Die hard MF'er
13 jun 2004
295
0
Beginnen die dingen niet pas te pompen via de oliekoeler als de olie te heet wordt? Zo gaat het toch ook bij vloeistofgekoelde motoren? :? Kan me hier vergissen hoor...... :P
 

MotoFreak-B

MF'er
13 jul 2004
132
0
43
Oostmalle,prov.Antwerpen Belgie
Beginnen die dingen niet pas te pompen via de oliekoeler als de olie te heet wordt? Zo gaat het toch ook bij vloeistofgekoelde motoren? :? Kan me hier vergissen hoor...... :P
Neen ,bij luchtgekoelde motoren pompt deze continu.. ongeacht koude of warme toestand..
Daarom is het raadzaam om luchtgekoelde motoren bij koudere dagen eerst wat warm te laten draaien.
Als je onmiddellijk gaat rijden begint deze ook al terug te koelen.. door de rijwind :} best ff warm draaien door ter plekke wat met je gas staan spelen.
Zo zal deze toch vlugger warmer worden *D
 

VF-je

MF'er
15 sep 2003
80
0
Didam
Maar bij welke minimale temperatuur zal deze dan te veel koelen, zodat ie afgeplakt moet worden?
Dat ze dat niet ontworpen hebben met een termostaat ertusen snap ik niet.
 

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.037
40
Noord Holland
Dat is heel moeilijk te zeggen nul graden bij 100km/h koelt harder dan bij 50 km/h
Rij je veel stadsverkeer? snelwegen? kan je niet zo`n olietemperatuurmeter kopen
deze plaats je ipv de olievuldop.Heb hiervoor een kawa z550GP gehad met een oliekoeler reed toen veel snelweg werd het < 5 graden plakte ik em af.
 

MotoFreak-B

MF'er
13 jul 2004
132
0
43
Oostmalle,prov.Antwerpen Belgie
Dat is heel moeilijk te zeggen nul graden bij 100km/h koelt harder dan bij 50 km/h
Rij je veel stadsverkeer? snelwegen? kan je niet zo`n olietemperatuurmeter kopen
deze plaats je ipv de olievuldop.Heb hiervoor een kawa z550GP gehad met een oliekoeler reed toen veel snelweg werd het < 5 graden plakte ik em af.
bij 10°C dek ik de oliekoeler van mn divi600 af( heb nl ook zo'n olietemp.meter in olievuldop :} )
bij tenmp. van +25°c staat de motor na 5km rijden op 60-65°C
bij temp van 15->25 staat de motor na 10km rijden op 60-max 65°c
deze waarden varieren sterk af.. snelweg is meer koeling dan stadsverkeer he :+
de bedrijfstemp. blijkt in het algemeen zo rond een 70°C te situeren

als je na 10km rijden dus nog je hand op je carter kan houden of iets warmer als lichaamstemp. is , dan koelt deze dus te erg.. B|
 

VF-je

MF'er
15 sep 2003
80
0
Didam
Kijk, daar hebben we wat aan. Ik heb er een XJ900 bij gekocht, en daar ben ik eigenlijk iets zuiniger op dan op de XJ600. Dus ik zit er aan te denken om daar zo'n termostaat op te knutselen.
Ik heb nu de oliekoeler afgeplakt, en dat scheelt al een heel eind.
Ik denk dat het verschil heel belangrijk is tussen niet op temperatuur komen, of langzaam op temperatuur komen.
 

Zeeuwse Klei

MF veteraan
28 mei 2004
4.691
1
Pearehat
www.zmvc.nl
In principe "slijt" (veroudert) olie alleen als deze te warm wordt, daarvoor is die oliekoeler..om dat te voorkomen. Hoe kouder de olie, hoe beter deze smeert (dikkere oliefilm), alleen te dikke olie smeert ook weer niet goed....
In hoeverre die koeler bij koud weer nodig is, is moeilijk te zeggen, dan zou je de olietemp moeten meten...

Je koeler zou je het beste alleen afplakken bij het warmrijden (zodat ie sneller warm is), daarna hoef je hem (bij dit weer) niet meer af te plakken. Gewoon iets langer warm laten draaien, en gewoon lekker rijden, evt de helft van de oliekoeler afplakken....

Maar dat denk ik ervan...
 

Lecram

MF veteraan
18 nov 2002
3.587
2
48
Barendrecht
Bezoek site
Je koeler zou je het beste alleen afplakken bij het warmrijden (zodat ie sneller warm is), daarna hoef je hem (bij dit weer) niet meer af te plakken. Gewoon iets langer warm laten draaien, en gewoon lekker rijden, evt de helft van de oliekoeler afplakken....

Maar dat denk ik ervan...
Dat laatste ben ik ik het niet mee eens. Tenminste, als ik spreek over mijn eigen motor. Die werd in de winter gewoon niet warmer dan 60 graden. Soms zelfs minder. Dan zie ik liever dat een thermostaat de zaak onder controle houdt.
Een thermostaat laat dus én je motor sneller op temperatuur komen en houdt deze temperatuur ook constant.