Oliekoelertje gebruiken als brandstofkoeler?

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
10.135
3.275
Ik heb een klein brandstofkoelertje nodig omdat het injectiesysteem van de Guzzi op de heetste dagen te warm wordt bij langzaam verkeer (1100 cc olie/lucht koeler met een stel aanpassingen en Marelli oer-injectie). Ik heb RVS omvlochten leidingen geplaatst en dat scheelt, maar nog nét niet genoeg.

Nu heb ik geëxperimenteerd met zo'n piepklein aluminium in-lijn tuutje die als "fuel cooler" wordt aangeboden, maar die zijn zo klein dat ze nooit noemenswaardig kunnen koelen. Toen kwam ik in mijn onderdelenberg een oliekoelertje tegen voor een pitbike, maar dat model zat in elkaar met rubbers die niet brandstofbestendig zijn. Desalniettemin kon ik hem wel zo afpersen op 6 bar, terwijl brandstofdruk niet boven de 3 bar komt bij mijn weten.

Die koelertjes zijn er dus ook uit CNC alu (is dan meer een soort heatsink). Voor zover ik kan zien zonder rubber pakking over de gehele breedte:

s-l300.jpg

Iemand praktijkervaring hier mee? Of suggestie voor een vergelijkbaar ding die echt als brandstofkoeler bedoeld is?
Het plan was om niet te eindigen als vuurbal / Guzzinferno ;)
 
Het enige bezwaar zie ik in de rubbertjes. Oliedruk komt ook wel op drie bar, koud zelfs meer. Ik zou dat aluminium heat sink dingetje er tussen zetten met een paar slangpilaren en de normale brandstofleiding.
 
Hoe warm wordt je brandstof dan?
Olie gaat richting 90-100 graden want het zit in bij warmtebron. Benzine daarintegen niet.

Vlak voor de boel gaat sputteren (afgelopen zomer in Spanje bijv.) voel je in de knieën dat de brandstof in de tank goed opwarmt. Het probleem is er nooit met een volle tank, maar vanaf 1/2 leeg. Het helpt niet dat de brandstofpomp onder de tank (niet er in) zit en dus lekker verwarmd wordt door de cilinders. De slangen lopen in een lus onder de tank / boven het blok en via de injectoren (binnenkant cilinders) door en worden ook echt heet op de tast. Als ik na dit probleem desnoods maar 1 liter koude benzine tank en de pomp 2 of 3x laat primen, werkt alles weer prima. Lijkt heel erg op Vapour lock symtomen in mijn ogen.
 
Als ik even mee ga brainstormen he:
Is isolatie geen betere optie? Bij moderne fietsen zit er altijd en een mat onder de tank en/of een rubberen mat bovenop het blok waar je carbs uitsteken.

Waarom een heatsink/cooler naar mijn weten niet zou werken is:
Olie en koelvloeistof zitten in een gesloten loop dus het vloeistof wordt rondgepompt naar een cooler/heatsink wat in rijwind staat. Dus iedere keer keer als er vloeistof rond gaat door het systeem dan wordt het aan de ene kant gekoeld en aan de andere kant weer opgewarmd.
In theorie in geval met LC met rijwind dan wordt er meer gekoeld dan opgewarmd dus het temperatuur van het vloeistof zakt. Is er geen rijwind, dan slaat de fan op 100 graden aan.

Brandstof daarintegen gaat rechtstreeks je motor in en wordt verbruikt. Met zo n kleine heatsink valt nauwelijks wat af te koelen, of je moet iets hebben in vorm van een radiator. Unaniem weten we dat dit niet veilig is.
Als je dezelfde werking wilt hebben van een LC dan zou je een circuit moeten hebben die brandstof rondpompt in je tank om zo de temperatuur te verlagen.


Of je zet er een peltier op :+
 
Als ik even mee ga brainstormen he:
Is isolatie geen betere optie? Bij moderne fietsen zit er altijd en een mat onder de tank en/of een rubberen mat bovenop het blok waar je carbs uitsteken.

Waarom een heatsink/cooler naar mijn weten niet zou werken is:
Olie en koelvloeistof zitten in een gesloten loop dus het vloeistof wordt rondgepompt naar een cooler/heatsink wat in rijwind staat. Dus iedere keer keer als er vloeistof rond gaat door het systeem dan wordt het aan de ene kant gekoeld en aan de andere kant weer opgewarmd.
In theorie in geval met LC met rijwind dan wordt er meer gekoeld dan opgewarmd dus het temperatuur van het vloeistof zakt. Is er geen rijwind, dan slaat de fan op 100 graden aan.

Brandstof daarintegen gaat rechtstreeks je motor in en wordt verbruikt. Met zo n kleine heatsink valt nauwelijks wat af te koelen, of je moet iets hebben in vorm van een radiator. Unaniem weten we dat dit niet veilig is.
Als je dezelfde werking wilt hebben van een LC dan zou je een circuit moeten hebben die brandstof rondpompt in je tank om zo de temperatuur te verlagen.


Of je zet er een peltier op :+

Meedenken is altijd gunstig! Ik denk dat de combinatie externe brandstofpomp + injectie loop bijdraagt aan het probleem. Het hele brandstofcircuit is opgesloten boven een motorblok en tussen twee cilinders. En het enige goede openingetje tussen de vorkpoten door... Daar zit de oliekoeler. De tank is niet heel groot, dus de lauwe brandstof die juist als hij stationair loopt terug gestuurd wordt via de drukregelelaar gaat eigenlijk direct weer de aanzuigkant in.
 
Laatst bewerkt:
Als RVS leiding al helpt, waarom niet een langere RVS leiding met een krul erin, welke in de frisse wind hangt, proberen?

Ik denk dat de RVS mantel het opnemen van de motorwarmte afremt, maar niet zo zeer als koeler werkt. Een messing spiraal kan ik echter altijd buigen, alleen ziet het er dan uit als een destileer apparaat ;)
 
Als ik even mee ga brainstormen he:
Is isolatie geen betere optie? Bij moderne fietsen zit er altijd en een mat onder de tank en/of een rubberen mat bovenop het blok waar je carbs uitsteken.

Waarom een heatsink/cooler naar mijn weten niet zou werken is:
Olie en koelvloeistof zitten in een gesloten loop dus het vloeistof wordt rondgepompt naar een cooler/heatsink wat in rijwind staat. Dus iedere keer keer als er vloeistof rond gaat door het systeem dan wordt het aan de ene kant gekoeld en aan de andere kant weer opgewarmd.
In theorie in geval met LC met rijwind dan wordt er meer gekoeld dan opgewarmd dus het temperatuur van het vloeistof zakt. Is er geen rijwind, dan slaat de fan op 100 graden aan.

Brandstof daarintegen gaat rechtstreeks je motor in en wordt verbruikt. Met zo n kleine heatsink valt nauwelijks wat af te koelen, of je moet iets hebben in vorm van een radiator. Unaniem weten we dat dit niet veilig is.
Als je dezelfde werking wilt hebben van een LC dan zou je een circuit moeten hebben die brandstof rondpompt in je tank om zo de temperatuur te verlagen.


Of je zet er een peltier op :+

Ik denk dat de brandstof die via de overdruk van de brandstofpomp terug in de tank komt een verhoogde temperatuur heeft, met als gevolg dat de totale hoeveelheid brandstof de tank lanzaam opwarmt (en dat gaat sneller naarmate je tank leger raakt) dus als je dat koelertje op de retourleiding van de brandstof in de rijwind monteert lijkt het me een hele goede oplossing. Hoe koeler je brandstof hoe beter!

staat in veel raceklasses in de autosport ook iets over in de regeltjes, je mag je brandstof niet actief koelen omdat dat meer vermogen mogelijk maakt ;)

Ben benieuwd!

Maar het afschermen tegen hitte van de onderdelen van je brandstofsysteem is natuurlijk ook altijd goed!

Later,

Loek
 
Ik denk dat de brandstof die via de overdruk van de brandstofpomp terug in de tank komt een verhoogde temperatuur heeft, met als gevolg dat de totale hoeveelheid brandstof de tank lanzaam opwarmt (en dat gaat sneller naarmate je tank leger raakt) dus als je dat koelertje op de retourleiding van de brandstof in de rijwind monteert lijkt het me een hele goede oplossing. Hoe koeler je brandstof hoe beter!

staat in veel raceklasses in de autosport ook iets over in de regeltjes, je mag je brandstof niet actief koelen omdat dat meer vermogen mogelijk maakt ;)

Ben benieuwd!

Maar het afschermen tegen hitte van de onderdelen van je brandstofsysteem is natuurlijk ook altijd goed!

Later,

Loek

Dat was precies de gedachte ;) Tank > filter > pomp > injector 1 > injector 2 > KOELER > drukregelaar > tank. Als ik de ergste hitte er uit krijg voor de benzine terug de tank in gaat dan ben ik er (hopelijk) al.
 
Nee zowel de pomp als brandstofdrukregelaar zitten perfect binnen fabriekswaardes.

Ik had gelijk kunnen vragen: en de pomp is de originele die er op hoort?

Want als de druk goed is maar het debiet vd pomp te hoog krijg je ook meer warmte ontwikkeling.
Vermogen= druk X debiet (opbrengst)

Je krijgt idd de beste koeling waar de brandstof op zijn warmst is.
Doorgaans koel je de retour , dat is dus de evt retour vd verstuivers + de retour vd druk regelaar
 
Je kunt ook overwegen om met koperen remleiding zelf een koel leiding te maken. Als je begint met een grote maat koperleiding kun je deze zelf rondleiding zodat deze niet al te zeer opvalt of kun je hem gebruiken als bies rond een ander deel.

Als je een leiding maakt van +/- 50 cm met een binnendiameter van 8 mm zal je al een redelijk koelvermogen kunnen verkrijgen.

Koper heeft een veel betere warmte geleiding als RVS, je zal zelf in de winkel wel wat gereedschap hebben liggen om er koppelingen op te drukken die je op kan nemen in je brandstofsysteem. ;)

db
 
Je kunt ook overwegen om met koperen remleiding zelf een koel leiding te maken. Als je begint met een grote maat koperleiding kun je deze zelf rondleiding zodat deze niet al te zeer opvalt of kun je hem gebruiken als bies rond een ander deel.

Als je een leiding maakt van +/- 50 cm met een binnendiameter van 8 mm zal je al een redelijk koelvermogen kunnen verkrijgen.

Koper heeft een veel betere warmte geleiding als RVS, je zal zelf in de winkel wel wat gereedschap hebben liggen om er koppelingen op te drukken die je op kan nemen in je brandstofsysteem. ;)

db
Ja t voordeel is dat ik alles daarvoor heb liggen: Fels spul, buigspul, etc. tot 10mm. Maar of ik dat effectiever krijg dan een aluminium radiatortje (lees oliekoeler) weet ik niet. Kan het ook erg moeilijk kwijt, een spiraal of zo.
 
een goede koeler in de retour leiding eventueel aangevuld met een ventilator zou moeten werken maar even een andere vraag, heb je al gecontroleerd of de hele retour goed open is van in de drukregelaar tot in de tank. als daar obstructie in zit door vuil of corrosie moet de pomp ook extra hard werken en voegt daardoor meer warmte toe.
en de nurd in mij zou denk ik zoeken naar een elektronische pompregeling om de overproductie terug te schroeven op het moment dat je rustig rijdt. als de pomp niet zo hard hoeft te werken produceert hij ook minder warmte. bijvoorbeeld met een differentiaal druk regeling over de drukregelaar heen of gekoppeld aan de pulsen van de ontsteking of toerenteller.
 
Ja t voordeel is dat ik alles daarvoor heb liggen: Fels spul, buigspul, etc. tot 10mm. Maar of ik dat effectiever krijg dan een aluminium radiatortje (lees oliekoeler) weet ik niet. Kan het ook erg moeilijk kwijt, een spiraal of zo.

Tsja, ik weet niet hoe je motor in die regio er uit ziet. Ik zat te denken aan een ring voor een radiator, een simpel ding.

Als je echt krap zit en je hem ergens in de rijwind maar uit het oog kunt plaatsen kun je een Bokakob koeler maken. Eventueel met een RVS buis er omheen die in de rijrichting geplaatst is.

db
 
Koper heeft natuurlijk een geweldig warmte geleidend vermogen, dus dat zou fraai zijn. Maar een dikke trillende guzzi en fragiele koperen leidinkjes weet ik niet zo goed.... Vroeger maakte ze van die mooie spiralen om de trillingen op te vangen, ik zou fijn dat aluminium koelertje installeren of dat in-line ding ui de 2e post van monkey. En daar kunnen er natuurlijk ook meer van in serie of parallel.

Moet lukken, zeker als je de brandstof kan koelen waar deze het warmst is. Al is dat geen garantie voor de laagste temperatuur. Wel voor het grootste temperatuur verschil!

En als het gemonteerd zit willen we een plaatje :P

Later,

Loek
 
Of een kleine fan ergens onder de tank tussen de cilinders , die je handmatig schakelt . Hoef je niet met benzine leidingen te knoeien , als daar iets mee mis gaat heb je eerst een rode Guzzi en dan een zwarte. :+
 
Als je echt koelte wil toevoegen (natuurkundig: Warmte wil onttrekken) is het misschien een idee om een halfgeleider-koelelement uit een 12V auto koelbox te combineren met een zig-zag koperbuis er tegenaan. Dan heb je minder last van de omgevingstemperatuur. Dan heb je echt iets dat koelt... Zet er voor mij maar een biertje tegenaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan