Oliekoelertje gebruiken als brandstofkoeler?

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
10.135
3.275
Ik heb een klein brandstofkoelertje nodig omdat het injectiesysteem van de Guzzi op de heetste dagen te warm wordt bij langzaam verkeer (1100 cc olie/lucht koeler met een stel aanpassingen en Marelli oer-injectie). Ik heb RVS omvlochten leidingen geplaatst en dat scheelt, maar nog nét niet genoeg.

Nu heb ik geëxperimenteerd met zo'n piepklein aluminium in-lijn tuutje die als "fuel cooler" wordt aangeboden, maar die zijn zo klein dat ze nooit noemenswaardig kunnen koelen. Toen kwam ik in mijn onderdelenberg een oliekoelertje tegen voor een pitbike, maar dat model zat in elkaar met rubbers die niet brandstofbestendig zijn. Desalniettemin kon ik hem wel zo afpersen op 6 bar, terwijl brandstofdruk niet boven de 3 bar komt bij mijn weten.

Die koelertjes zijn er dus ook uit CNC alu (is dan meer een soort heatsink). Voor zover ik kan zien zonder rubber pakking over de gehele breedte:

s-l300.jpg

Iemand praktijkervaring hier mee? Of suggestie voor een vergelijkbaar ding die echt als brandstofkoeler bedoeld is?
Het plan was om niet te eindigen als vuurbal / Guzzinferno ;)
 
Als je echt koelte wil toevoegen (natuurkundig: Warmte wil onttrekken) is het misschien een idee om een halfgeleider-koelelement uit een 12V auto koelbox te combineren met een zig-zag koperbuis er tegenaan. Dan heb je minder last van de omgevingstemperatuur. Dan heb je echt iets dat koelt... Zet er voor mij maar een biertje tegenaan
Dat is waar ik ok aan zat te denken. Zo'n ding heet een peltier element
 
Geen ervaring mee, maar ik denk dat een oliekoeler best zal werken als brandstofkoeler. Oliedruk bij een koude motor zit hoger dan 3 bar dus dat kan hij wel aan.

Een ander idee: op een compressor zit tussen pomp en tank ook vaak een leiding met koelribben erop. Zou je die kunnen gebruiken?
 
brandstof is al behoorlijk onderkoeld als t wordt ingespoten/ de carburateur in komt, he zal je brandstof IN je tank moeten afkoelen, dus voor t je systeem in komt..

Waar haal je deze wijsheid nu weer vandaan...
Brandstof heeft gewoon de temperatuur die door de omgeving wordt afgegeven...
Dat brandstof warmte nodig heeft om te verdampen, en dit uit de omgeving haalt, betekend niet dat de brandstof koeler is, je gaat een reactie teweeg brengen waar je warmte voor nodig hebt, maar die haal je niet uit de brandstof, die haal je uit de omgeving...
 
Misschien een goed idee om te tank af te schermen aan de onderkant met zelf klevende hittefolie aan de achterkant zit polystervezel dat werkt heel goed.
Je kan het op ebay krijgen.

Ktm heeft dit ook onder de zadel zitten voor de zelfde doel einden.

Je blok kan de hitte niet meer uitstralen naar je tank
 
Mijne heren bedankt voor alle suggesties tot zover, veel goede input hier. Ik ga het als volgt doen:

- Hoe dan ook de benzinepomp en het brandstoffilter afschermen met iets van reflecterende isolatie / heatwrap-matjes.
- Heatsink achtige brandstof koeling met een klein radiatortje, al dat niet actief gekoeld met een fan, vlak voor de brandstof retour de tank in gaat
- Misschien een paar van die kleine in lijn koelelementjes direct na de pomp. Baat het niet dan...

Wat ik niet ga proberen:
- Koperen / messing leidingen: Ik kan ze zo maken, maar er zit een reëel risico aan vast op een 1100cc tweepitter die 8000rpm draait. Op oude Engelse fietsen gaan ze ook lek, maar dan loopt er olie doorheen. Scheurtje met 3 bar benzine er achter... liever niet.
- Auto brandstof koeler: (Na een bezoekje aan een autosport klant die er een heeft liggen) te groot en duidelijk niet gemaakt om met extreme trilling om te gaan.
 
Vlak voor de boel gaat sputteren (afgelopen zomer in Spanje bijv.) voel je in de knieën dat de brandstof in de tank goed opwarmt. Het probleem is er nooit met een volle tank, maar vanaf 1/2 leeg. Het helpt niet dat de brandstofpomp onder de tank (niet er in) zit en dus lekker verwarmd wordt door de cilinders. De slangen lopen in een lus onder de tank / boven het blok en via de injectoren (binnenkant cilinders) door en worden ook echt heet op de tast. Als ik na dit probleem desnoods maar 1 liter koude benzine tank en de pomp 2 of 3x laat primen, werkt alles weer prima. Lijkt heel erg op Vapour lock symtomen in mijn ogen.

Een ding begrijp ik niet...er zit dus een benzinepomp en injectie op, is je drukregelaar niet helemaal in orde???, want bij vloeistof onder druk verhoog je ook het kookpunt, dus bij 3 bar zou je benzine helemaal niet mogen "koken" en een vapour lock mogen veroorzaken
 
Hoe doen andere guzzi rijders dat dan ? Of bedoel je met een oer marreli zo een die op b.v. de duc 851 zaten ?
Dan zou ik de pomp in tank bouwen.

Dit is de oplossing... Na de eerste generatie V11's deden ze dat namelijk af fabriek al. Maarrrrr...ik heb er een caferacer tank op zitten waar de pomp niet bij in past. Ik heb in verhouding met een standaard fiets weinig last van dit probleem, omdat mijn tankje wel weer meer ruimte voor wat luchtverplaating biedt dan de originele. Ik ga eerst de pomp eens afschermen (ik overweeg zelfs verplaatsen) en de boel nakoelen.
 
Een ding begrijp ik niet...er zit dus een benzinepomp en injectie op, is je drukregelaar niet helemaal in orde???, want bij vloeistof onder druk verhoog je ook het kookpunt, dus bij 3 bar zou je benzine helemaal niet mogen "koken" en een vapour lock mogen veroorzaken

Goed punt, vandaar "vapour lock achtig". Het is wel écht een vapour lock als hij stil gestaan heeft na zo'n etappe stoplichten, dan kan je erg lang doorstarten en afwachten tot hij weer werkt (tenzij er koude benzine bij gegooid wordt). Rijdend gaat hij als het heel heet wordt precies lopen als een carburateur motor waarvan het kraantje heel nodig op RES moet (arm en amper blijven lopen als je puberaal aan het gas jengelt).

Ik heb eigenlijk alle componenten van het injectiesysteem getest op werkdruk, de pomp ook op liters p/m en de sensoren (dat zijn er niet veel) doorgemeten. Belangrijk is dat de motor verder onder alle omstandigheden perfect start en perfect rijdt. Alleen stapvoets stoplichtjes rijden als het 25 graden + is, pikt hij vanaf het derde stoplicht niet, en dat was niet tof in Barcelona afgelopen zomer ;)
 
Ik heb ook wel eens zoiets gehad bij mijn duc
Daar liep de benzine leiding over de achterste cilinderkop
Heb toen op die plek een stukje hout met een paar tyrips vast gezet aan de benzine leiding
Zit al tien jaar zo nooit geen last meer gehad
 
Bij mij Guzzi V11 had ik vergelijkbare symptomen. Uiteindelijk bleek de elektrische aansluiting van de elektrische benzinekraan de oorzaak. Bij het onderhoud ging de tank eraf, en rustte dan op de draadjes van de elektrische benzinekraan. Deze kwetsbare draden konden daar niet goed tegen. Gevolg: bij warme motor viel de elektrische bekrachtiging/aansturing uit, en ging de benzinekraan niet open, en moest de benzinepomp extra hard werken om er toch wat benzine door heen te krijgen. De benzinedruk was ok, het benzinedebiet echter niet.

Achteraf, na het plaatsen van een nieuwe kraan, klonk de pomp ook veel beter bij warme motor. Veel minder een hoog (astmatisch) gepiep/geluid.

Of jouw Guzzi ook een dergelijke elektrische benzinekraan heeft, weet ik natuurlijk niet.

Nogmaals, de symptomen die je beschrijft had ik ook, maar alleen bij een goed warme motor. Geen leuke momenten ermee beleeft o.a. op de drukke Parijse peripherique en in de file op de bergpas (bergop) richting Andorra :X.
 
Bij mij Guzzi V11 had ik vergelijkbare symptomen. Uiteindelijk bleek de elektrische aansluiting van de elektrische benzinekraan de oorzaak. Bij het onderhoud ging de tank eraf, en rustte dan op de draadjes van de elektrische benzinekraan. Deze kwetsbare draden konden daar niet goed tegen. Gevolg: bij warme motor viel de elektrische bekrachtiging/aansturing uit, en ging de benzinekraan niet open, en moest de benzinepomp extra hard werken om er toch wat benzine door heen te krijgen. De benzinedruk was ok, het benzinedebiet echter niet.

Achteraf, na het plaatsen van een nieuwe kraan, klonk de pomp ook veel beter bij warme motor. Veel minder een hoog (astmatisch) gepiep/geluid.

Of jouw Guzzi ook een dergelijke elektrische benzinekraan heeft, weet ik natuurlijk niet.

Nogmaals, de symptomen die je beschrijft had ik ook, maar alleen bij een goed warme motor. Geen leuke momenten ermee beleeft o.a. op de drukke Parijse peripherique en in de file op de bergpas (bergop) richting Andorra :X.

Het is notabene een V11 ;) . En idd, een van de eerste aanpassingen die ik gedaan heb is de elektronische benzinekraan vervangen door een normale kraan. Die elektrische gaan ook niet altijd helemaal open, dan kan je lang zoeken. Maar dat probleem kan het gelukkig niet meer zijn.
 
Een V11... goh, wat heb ik een prettige herinneringen aan die motor (heb en notabe 2 van gehad). En het kriebelt nog steeds om er weer 1 bij te kopen.

Geen enkele huidige motor krijgt van mij meer charme/karakterpunten van een V1 (liefst een cafe sport, v11 naked mag ook nog).

@Mechanism: Wel type V11 rij je?
 
Het is een eerste generatie V11 Sport met een stel aanpassingen. Inderdaad een ontzettend eigenzinnige motor met unieke rij eigenschappen. Als mensen het woord "karakter" gebruiken bij een SV650 of een Duc monster denk ik: Rij anders eens een rondje op een V11 als je écht iets totaal anders wil ervaren. Er is niets dat er op lijkt en er komt denk ik ook niets meer dat er op lijkt.
 
Beter laat dan nooit.. OPGELOST.

De handmatige "upgrade" benzinekraan die ook door de beste Guzzi specialisten wordt aangeraden, heeft inwendig een bijna 2.5mm kleinere doorlaat dan de originele. En om de boel koel te houden zetten de meeste mensen de brandstofpomp bovenop het frame (ook de mijne), waardoor de pomp brandstof omhoog moet trekken via een te kleine opening en dan door moet duwen het filter in. Oplossing: Ik heb de pomp terug onder het frame gehangen, het filter er bovenop gezet (upstream), de RVS ommantelde slangen gebruikt en de benzinekraan open gemaakt en uitgeboord zodat hij overal dezelfde binnen diameter heeft als de slang.

Vervolgens heb ik ontdekt dat de retourstroom van de brandstofdrukregelaar zo uitkomt, dat de verwarmde benzine (alleen als je stil staat) via de bovenkant van de tank, precies er tegenover weer naar de aanzuigkant geschoten wordt. Die cyclus maakt de benzine in 10 minuten al voelbaar warmer dan wanneer je de retourstroom een emmertje in stuurt. Ik heb dit opgelost door een scheel pijpje aan de binnenkant van de tank te plaatsen, waardoor de retourstroom schuin opzij "stuwt" en dus eerst goed mengt met de rest van de benzine voor hij weer aangezogen wordt.

Stationair mengsel een paar procent rijker gezet and Bob's your uncle. Paar weken geleden een half uur in Amsterdam centrum vast gezeten en geen enkel teken van problemen meer gehad *O*.

Nog even een foto van het (volgens sommigen) "gedrocht", om het topic af te maken. Ik zie het simpel: Als iedereen het leuk vindt, dan heb je een stront-saaie motor ;)
1403039
 
Terug
Bovenaan Onderaan