Olielamp knipperen Fazer 600

Kroketje

MF'er
17 feb 2016
182
0
Rotterdam
Hoi allemaal,

Het gaat om een Fazer 600 uit 1999 met 90000+ kilometerstand.
Zoals de titel al zegt, de olielamp van de fazer knippert.

De eerste keer was gisteravond, het ging voor ongeveer halve seconde aan daarna meteen uit.
En vandaag weer een keer precies hetzelfde gebeurd.
Wat me opviel was dat het gebeurde precies wanneer ik net had geschakeld.

Verdere details:
- Olie in april ververst en gevuld tot de toegestane max.
- Nooit eerder probleem mee gehad, dus geen eerdere vertoning van olieverbruik.
- 2 weken terug naar de oliepeil gekeken en nog steeds dezelfde hoeveelheid zoals ik toen had gevuld.

Verdere opmerking:
Het duurt heeeel lang(X dagen) voordat de olie terug in de pan komt.
Hierdoor kan ik nu dus de oliepeil niet checken.
 
Laatst bewerkt:
De fazer heeft een olieniveau lampje en de olie stroomt dus niet snel genoeg meer terug.

Als je straks merkt dat je lampje aan blijft dan moet je echt stoppen met rijden.

Blijkbaar staat er wel in de manual dat t normaal is zolang hij maar even aan flikkert bij hard acceleren en schakelen. En een simpele google search zegt dat je niet de enige bent en dat meeste mensen de olie echt aan t hoogte niveau vullen en gevuld houden.

Hoeveel km heb je gereden met de olie en welk type heb je er in gedaan?
 
Laatst bewerkt:
Verdere opmerking:
Het duurt heeeel lang(X dagen) voordat de olie terug in de pan komt.
Hierdoor kan ik nu dus de oliepeil niet checken.

Dat lijkt me sterk. Ik denk dat je dagen wacht omdat je ziet dat het oliepeil nog langzaam stijgt. Dat is normaal, maar dat is niet een juist oliepeil. Als ie warm is zet je hem uit, wacht 30 seconden en dat is je oliepeil.
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me sterkt. Ik denk dat je dagen wacht omdat je ziet dat het oliepeil nog langzaam stijgt. Dat is normaal, maar dat is niet een juist oliepeil. Als ie warm is zet je hem uit, wacht 30 seconden en dat is je oliepeil.

Yup. TS moet dus gewoon even juist checken en dan de olie vullen tot t max streepje.
 
De fazer heeft een olieniveau lampje en de olie stroomt dus niet snel genoeg meer terug.

Als je straks merkt dat je lampje aan blijft dan moet je echt stoppen met rijden.

Blijkbaar staat er wel in de manual dat t normaal is zolang hij maar even aan flikkert bij hard acceleren en schakelen. En een simpele google search zegt dat je niet de enige bent en dat meeste mensen de olie echt aan t hoogte niveau vullen en gevuld houden.

Hoeveel km heb je gereden met de olie en welk type heb je er in gedaan?

In de handleiding staat dat de lampje kan gaan flikkeren als de motor op een helling staat of bij hard optrekken/remmen. Dat is dus niet het geval.

De olie is ververst circa 5000km terug. De olie die ik gebruik is Castrol powerRS 10-w40.
 
Dat lijkt me sterkt. Ik denk dat je dagen wacht omdat je ziet dat het oliepeil nog langzaam stijgt. Dat is normaal, maar dat is niet een juist oliepeil. Als ie warm is zet je hem uit, wacht 30 seconden en dat is je oliepeil.

Toen ik gisteren thuis kwam, wilde ik al meteen de olie peilen. Maar tot vanochtend zie ik nog steeds niks in de kijkglasje.

Twee weken geleden had ik de motor gepoetst en daarna op de middenbok gezet. Een dag later wilde ik olie peilen en zag geen olie. Toen had ik de motor voor 1 week lang laten staan. Na een week ging ik weer kijken, dan zag ik wel olie tot precies de toegestane max.
 
Type olie is prima. Om de 6k wisselen en om de 12k met filter uit mn hoofd?

Ga even rijden en controlleer je niveau even na een minuut. Vul zonodig bij.

Geen middenbok maar gewoon rechtstaand.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik gisteren thuis kwam, wilde ik al meteen de olie peilen. Maar tot vanochtend zie ik nog steeds niks in de kijkglasje.

Twee weken geleden had ik de motor gepoetst en daarna op de middenbok gezet. Een dag later wilde ik olie peilen en zag geen olie. Toen had ik de motor voor 1 week lang laten staan. Na een week ging ik weer kijken, dan zag ik wel olie tot precies de toegestane max.

En dus zit er te weinig olie in, en doet het lampje precies wat ie moet doen.
 
Dus normaal gesproken als een motor voor een week lang stil heeft gestaan, zal de olieniveau hoger moet zijn doordat alle olie in de blok terug is gezakt. Maar omdat in mijn geval de olieniveau hetzelfde is gebleven, betekent het dus dat er eigenlijk te weinig olie in zit.

Klopt mijn beredenering?
 
lijkt mij heel abnormaal dat er zo'n verschil zou zijn na 1 week.

laat je olie af (in propere opvangbak zodat je ze kan herbruiken) na een rit en kijk hoeveel er uit komt.

doe hetzelfde na een week wachten (best ook een week laten utlopen, je weet maar nooit :+ ) en vergelijk dat met de hoeveelheid van vorige test en hoeveel er is voorgeschreven .
 
Laatst bewerkt:
Dat er te weinig olie inzit lijkt me behoorlijkzeker. Ik zou als ik jou was er een kwart liter ingooien en dan een de motor warm rijden. Dus niet 5 minuten, maar minimaal een kwartier zodat de olie ook opgewarmd is. Dan de motor neerzetten en na een paar minuten gaan peilen. Motor niet op de bok, maar gewoon zelf even recht houden (of ff hulp vragen). Zie je nog niets, weer een kwart erbij en weer even een stukie rijden om die olie ook op te warmen. Nu is 5 minuten wel genoeg aangezien alles verder al wel warm is. Weer peilen etc etc.
 
Ja dat klopt.
dan ga ik morgen wel even mee rijden en controleren.
Mag ik weten waarom ik geen middenbok mag gebruiken?
Dat is meestal de vuistregel voor olie niveau controle. Als je op de bokstaat dan staat je motor naar voren geheld dus is je niveau anders.

TENZIJ het is het wph staat dat het dus WEL moet.
 
Als het een week duurt voor de olie zichtbaar is in het peilglas.
Dan klopt er ergens iets niet. Verstopping?
Het verschil tussen een dag stilstaan en en week, zal hooguit
een paar millimeter zijn.
En niet van min naar max.
 
Als het een week duurt voor de olie zichtbaar is in het peilglas.
Dan klopt er ergens iets niet. Verstopping?
Het verschil tussen een dag stilstaan en en week, zal hooguit
een paar millimeter zijn.
En niet van min naar max.

Onzin, hoeveel fietsen heb je recentelijk nog gezien dan? Veruit de meeste fietsen gaan rustig van min naar max als je een week wacht.
 
Laatst bewerkt:
Net de oliepeil gecheckt, maar deze keer op een vlakkere grond.
De olieniveau is nog maar net boven de minimum.
Ik heb het dus gelijk bijgevuld tot de max (circa 450ml).

Hierbij is de olieverbruik dus 100ml/1000km.
Van wat ik heb gelezen op de MF valt dit nog binnen de acceptatie.
 
Zeker, veel yamahas doen dat.

Een yzf750r verbruikt in sommige gevallen zelfs een liter per 1000km. Maar die had dan ook een design foutje.

Maar 100ml is niets om je zorgen om te maken.

Edit:
Zeker niet bij bijna een ton op je teller!
 
Laatst bewerkt:
idd, met die km stand is het een heel acceptabel verbruik. Daarnaast zou ik proberen om je oliepeil steeds op dezelfde plek te doen, zodat je ook daadwerkelijk een vergelijk kan maken. Een beetje scheefstand kan al een verschil maken en dus een meetfout geven. Dit als je tenminste precies wil meten wat je verbruik is.

Die olieniveaulampjes zijn aardig strak afgesteld en gaan dan ook al snel knipperen. Dat is in ieder geval mijn ervaring met een Fazer 600, 1000 en XJ.Het is een goede indicatie dat er olie bij moet, maar niets om in de stress over te raken. Bij mijn 1000 begint het lampje al halverwege peil aan te geven dat er olie bij moet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan