Olielampje brand bij hard remmen voorrem

Rutg3r

kloon
24 okt 2007
2.277
0
Heey, ik heb dus nog niet zo heel erg lang een motor, dus ben niet ervaren op technisch gebied.

Af en toe als ik hard moet remmen (waarbij ik voornamelijk mijn voorrem gebruik) gaat mijn olielampje branden.
Ik had gekeken, en het niveau is prima.
Zelf heb ik de volgende theorie: Remmen = naar voren leunen = recht niveau word schuin. De sensor van het lampje zit aan de achterkant (welke het laagst is aangezien de olie naar de voorkant gaat zitten) --> Lampje brand?

Is dit een goede conclusie of is er weldegelijk iets aan de hand? Vond het zo vaag...
Zal ik het voor de zekerheid maar beetje bijvullen dat het tegen het maximum aanzit van wat er in mag zitten?

Ook vroeg ik me het volgende af
Om de hoeveel KM moet je ongeveer je olie verversen? Bijvullen uiteraard als het nodig is, maar is het niet handig om de zoveel KM gloednieuwe olie erin te doen?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Als je motor de cbr is die in je profielfoto staat is, dan zou ik toch maar even gaan zoeken naar het probleem. Die heeft namelijk geen niveausensor maar een oliedruksensor.
Als je oliedruk onder het rijden weg valt heb je echt een probleem. Maar loop ook eens de draad naar de sensor helemaal na, misschien is die ergens bloot komen te liggen en maakt daardoor soms ergens massa.
 
Als je motor de cbr is die in je profielfoto staat is, dan zou ik toch maar even gaan zoeken naar het probleem. Die heeft namelijk geen niveausensor maar een oliedruksensor.
Als je oliedruk onder het rijden weg valt heb je echt een probleem. Maar loop ook eens de draad naar de sensor helemaal na, misschien is die ergens bloot komen te liggen en maakt daardoor soms ergens massa.
Okay, maar als het aan de 'oliedruksensor' zou liggen dan moet het toch vaker voorkomen? Het gebeurd alleen als ik echt serieus hard rem (soort van noodstop) Ik zal voor de zekerheid eventjes langsgaan bij de garage :)
 
Okay, maar als het aan de 'oliedruksensor' zou liggen dan moet het toch vaker voorkomen? Het gebeurd alleen als ik echt serieus hard rem (soort van noodstop) Ik zal voor de zekerheid eventjes langsgaan bij de garage :)
waarom ? als de olieaanzuig vanachter in je carter zit.
En je zou bevoorbeeld verkeer peilen, weet niet of het met een stok of glaasje is.
dan kan bij hard remmen de olie van voor de aanzuig weglopen waardoor de pomp wel blijft draaien maar niks aanzuigt waardoor de oliedruk wegvalt.
Daarna krijgt deze weer olie en de switch gaat uit dioor de oliedruk :)
Dus hoe te peilen bij deze motor ?
meeste SS's is wisselen na de 6000-12000 (afhankelijk van model/merk/gebruik)
toermotor zou ik zo 15000-20000 mee durven rijden.
Ik heb afgelopenjaar 18000 km gereden en het is alleen gewisseld bij 1000 en bij 12000.
Rij je 18000 op 4 jaar dan zou ik dit dus nooit doen, en elk jaar wisselen.
Pak je goedkope meuk dan zou ik ook sneller wisselen.
Op advies van mij dealer bij deze km's per jaar het wisselen verlegd van 6000 naar om de 12000. Er gaat dan wel Castrol volsyntheet in.
De dealer had de ervaring dat bij veel rijden de vol-syntheet gewoon lang goed blijft.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan