Olielampje gaat branden bij stationair

Pascal.D

Rookie
27 dec 2019
18
9
Hallo Iedereen,
Ben blij hier lid te mogen zijn en fier heb ik 2e hands een GS500 gekocht als project caferacer.

Voor ik start met het project wil ik beetje zekerheid dat ik geen miskoop heb gedaan over het technisch gedeelte van de motor.
Gs is van 2004 met 47000km.

Ik heb er tot nu toe 2 ritjes mee gedaan van 40km.
En na 20 km gaat het olielampje branden als ik stil sta aan een verkeerslicht, het vreemde is dat deze terug onmiddellijk uitgaat na beetje gas geven.

Dus tot nu toe stelt zich dit probleem enkel na 20 km ( waarschijnlijk omdat de motor dan warm is en de olie dunner? )
Als ik gas geef gaat het lampje terug onmiddellijk uit.

Tot nu toe rijdt deze verder prima en vermogen blijft ook goed.
Oliepijl staat op het maximum, dus daar kan het niet aan liggen.

Iemand suggesties? Ik dacht aan oliesensor? oliepomp ( lekkage? )
Mag ik hier mee blijven rijden zolang de lamp altijd terug uitgaat?
 
Maarreh... Mocht het echt een reeel oliedrukprobleem zijn kan je een beetje gas houden zodat de druk gehandhaafd blijft
Oliepijl staat op het maximum, dat is uitgesloten, wat doet de oliedruksensor juist? als deze niet meer 100% werkt valt de pomp dan ook even uit?

Elke maal het lampje gaat branden valt de oliepomp dan uit? of blijft de pomp draaien en is het enkel de sensor die dan een foutieve waarde geeft?

Is zo'n sensor vervangen en of pomp een makkelijke klus?
 
nee blijven rijden is niet het goede idee dit geeft duidelijk aan dat er iets mis is. het kan een kleinigheid zijn zoals een kapotte sensor maar het kan ook een groot probleem zijn zoals een motorblok met ver gevorderde slijtage en alles wat er tussen zit. eerst een goede diagnose en dan kan je weer verder rijden. het lampje geeft in principe aan dat er te weinig druk gemeten wordt en als dat geen meetfout is ontstaat er schade.
mijn plan van aanpak zou zijn:
1 druksensor controleren. bij fout hier vervangen of negeren bij fout niet hier door naar stap 2
2 olie en filter verversen met de correcte soort. is het probleem weg weg mooi je kunt gaan sleutelen aan je caferacer bestaat het probleem nog door naar stap 3.
3 dit wordt een dure reparatie overweeg of inruilen geen betere optie is. het is en mechanisch probleem in het blok. het is of de oliepomp, of de oliepomp aandrijving, of een lager(s) die zo ver weg zij dat de druk weg valt (denk hierbij krukas drijfstangen nokkenas en dat soort lagers)
of als je de spullen hebt vervang de sensor even voor een andere drukmeter en kijk hoever de druk weg valt en refereer dit aan wat het hoort te zijn.
 
Zoals Too zegt :t
Maar de oliepomp pomt altijd zolang de motor draait, da's een mechanische verbonden aandrijving met het motorblok.

Vaak is het de sensor die stuk is. daarom effe de volgorde van handelen aanhouden die Too hierboven aangeeft
 
Ik neem aan dat je de motor particulier gekocht hebt?
Heeft de verkoper je van het probleem verteld?
Ik ga er namelijk van uit dat dit de reden van verkoop was, want een dergelijk probleem ontstaat niet na 2-3 ritjes van 40 km..
Ik zou m'n geld terug eisen, want dit klinkt naar grote motorische en dus dure problemen...
 
nee blijven rijden is niet het goede idee dit geeft duidelijk aan dat er iets mis is. het kan een kleinigheid zijn zoals een kapotte sensor maar het kan ook een groot probleem zijn zoals een motorblok met ver gevorderde slijtage en alles wat er tussen zit. eerst een goede diagnose en dan kan je weer verder rijden. het lampje geeft in principe aan dat er te weinig druk gemeten wordt en als dat geen meetfout is ontstaat er schade.
mijn plan van aanpak zou zijn:
1 druksensor controleren. bij fout hier vervangen of negeren bij fout niet hier door naar stap 2
2 olie en filter verversen met de correcte soort. is het probleem weg weg mooi je kunt gaan sleutelen aan je caferacer bestaat het probleem nog door naar stap 3.
3 dit wordt een dure reparatie overweeg of inruilen geen betere optie is. het is en mechanisch probleem in het blok. het is of de oliepomp, of de oliepomp aandrijving, of een lager(s) die zo ver weg zij dat de druk weg valt (denk hierbij krukas drijfstangen nokkenas en dat soort lagers)
of als je de spullen hebt vervang de sensor even voor een andere drukmeter en kijk hoever de druk weg valt en refereer dit aan wat het hoort te zijn.


Ok, bedankt voor de info, lijkt me goede aanpak, heb nog vragen bij je punten
1)Waar zit de sensor? kan je daar goed bij? uitmeten van de sensor gaat niet? of is dat vervangen op goed geluk? wat kost zo'n sensor?
2)Olie en filter vervangen kan ik inderdaad proberen
3)hopelijk is het dit niet, zou ik ook vreemd vinden, want motor rook niks, start ook altijd onmiddellijk, lijkt ook goed te trekken en zijn vol vermogen te hebben, dus versleten blok zou ik vreemd vinden
 
Ik neem aan dat je de motor particulier gekocht hebt?
Heeft de verkoper je van het probleem verteld?
Ik ga er namelijk van uit dat dit de reden van verkoop was, want een dergelijk probleem ontstaat niet na 2-3 ritjes van 40 km..
Ik zou m'n geld terug eisen, want dit klinkt naar grote motorische en dus dure problemen...
Doe eerst maar wat Too oppert
 
1)Waar zit de sensor? kan je daar goed bij? uitmeten van de sensor gaat niet? of is dat vervangen op goed geluk? wat kost zo'n sensor?

Doe sowieso effe een WPHB (werkplaatshandboek) ergens downloaden, en dan heb je altijd nog de Bijbel, die CMSNL heet www.cmsnl.nl waar je alles kunt kopen wat je niet direct goedkoper kan vinden, maar ook exploded views van heel je motor heeft
 
Zoals Too zegt :t
Maar de oliepomp pomt altijd zolang de motor draait, da's een mechanische verbonden aandrijving met het motorblok.

Vaak is het de sensor die stuk is. daarom effe de volgorde van handelen aanhouden die Too hierboven aangeeft


Ga ik zeker doen, maar als de sensor stuk is, blijft de pomp dan nog wel draaien? sensor geeft dan verkeerde waarde waardoor lampje gaat branden?
 
Oliepijl staat op het maximum, dat is uitgesloten, wat doet de oliedruksensor juist? als deze niet meer 100% werkt valt de pomp dan ook even uit?

Elke maal het lampje gaat branden valt de oliepomp dan uit? of blijft de pomp draaien en is het enkel de sensor die dan een foutieve waarde geeft?

Is zo'n sensor vervangen en of pomp een makkelijke klus?
De sensor meet de oliedruk, boven een bepaalde waarde gaat het lampje uit.
 
Maar de oliepomp pomt altijd zolang de motor draait, da's een mechanische verbonden aandrijving met het motorblok.
in principe ja maar ik heb ook al eens meegemaakt dat de impellor over de as heen slipte en dat komt het debiet van de pomp niet ten goede of pompen met stukken uit de impellor gebroken komt ook voor en helpt ook niet voor het debiet van de pomp.
 
Ga ik zeker doen, maar als de sensor stuk is, blijft de pomp dan nog wel draaien? sensor geeft dan verkeerde waarde waardoor lampje gaat branden?
ja sensor is om druk te meten en zit niet in de pomp maar er na. pomp wordt nooit afgeschakeld. de sensor test je dus ook door er handmatig druk op te zetten en te kijken of hij bij de juiste druk schakelt. is dat schakelpunt goed en stroomt er geen olie door een scheur in het membraan dan is de sensor goed en heb je dus een druk probleem.
vervangen is ook een optie als je de testapparatuur niet hebt of kan lenen zo duur is zo'n sensor niet maar je zal iets moeten doen om te controleren of je een oliedrukprobleem hebt of een sensor probleem.
 
in principe ja maar ik heb ook al eens meegemaakt dat de impellor over de as heen slipte en dat komt het debiet van de pomp niet ten goede of pompen met stukken uit de impellor gebroken komt ook voor en helpt ook niet voor het debiet van de pomp.
Het is geen tandwielpomp he? Gewoon dus een centrifugaalpompie toch?
 
Ik zit bij CMSNL te shoppen, maar er zit (in de 2000 iig) ook nog een oliedrukregulator, kan ook nog stuk zijn of slecht werken door vervuiling
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan