Olielampje gaat rood branden tijdens koppelen

Tensive

MF veteraan
14 okt 2001
5.754
0
Arnhem
Een beetje vreemd, maar de situatie is als volgt:

Laatst ging ik dus weer eens lekker een stuk rijden en ik zag langzaam af en toe het olielampje rood oplichten (zwakjes). Dus mijn idee was gelijk: "ah, olie moet es een beetje bijgevuld worden".
Nou, afgelopen vrijdag dus ff lekker wat olie erbij geknikkerd. Per ongeluk iets teveel olie, want het peilstokje meet een oliestand boven de maximumstreep.

Maar goed, vandaag dus lekker een eind gereden en nu schrok ik toch wel wat sneller: af en toe zag ik het olielampje fel rood branden, alsof er totaal geen olie meer in de karter zat. En wat nog vreemder was: het lampje ging alleen branden wanneer ik de koppeling indrukte of als de motor in zijn vrij werd gezet.

Toch wel vreemd, nietwaar? Dus wat zeggen de kenners over dit geval? Olie verversen offeh... iets anders :?


edit:
de Big-end lag eruit. Iets wat schijnbaar soms voor kan komen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het hier niet goed volgen.

Een olie lamp gaat branden als er te weinig oliedruk is, tenzij het lampje een peilniveau waarschuwing is.

Ik heb je ieder geval niet gehoord van je dat het ook bij stationair toerental is en bij een streep gas erbij dat het lampje weer uitgaat. Want dan heb je een echt een probleem; verrot motor.
Kan ook de oliedruk schakelaar zijn die kapot is gegaan; tovallig bij het olie filter ?

succes
 
hoe oud is die fiets van je, hoeveel km\'s heeft ie erop zitten??
misschien is die druk sensor niet top meer of oliefilter vol, in het slechtste geval is je oliepomp versleten.
cotroleer nog eens je olie pijl!!!
als er echt teveel in zit terug brengen op juiste niveau. gewoon olie aftappen en terug gooien tot het juiste niveau.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het hier niet goed volgen.

Een olie lamp gaat branden als er te weinig oliedruk is, tenzij het lampje een peilniveau waarschuwing is.

Als het oliepeil te laag is krijgt de pomp geen olie en dus ook te weinig druk...

Ik heb je ieder geval niet gehoord van je dat het ook bij stationair toerental is en bij een streep gas erbij dat het lampje weer uitgaat. Want dan heb je een echt een probleem; verrot motor.
Kan ook de oliedruk schakelaar zijn die kapot is gegaan; tovallig bij het olie filter ?

succes

Als het stationair toerental NET te laag is dan heeft de pomp misschien net niet genoeg oliedruk om het lampje uit te laten gaan, hij is immers direct aangedreven...
 
Bij lekstroom en/of \"massasluiting\" gebeurt het volgens mij zelden dat een lamp (of lampen!) op \"vol vermogen\" gaan branden :? ,alleen maar flauw oplichten toch? :?
Nee Martin, als het lampje een klein wattage heeft, dan gaat er bij een relatief kleine lekstoom het lampje al snel behoorlijk oplichten.
Het probleem bij deze jongen zit hem waarschijnlijk gewoon in de bedrading, ik weet niet welke motor hij heeft,(vergeten te kijken)
maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat bij het spannen v/d kopp. kabel, het draadje wat op de oliedruksensor zit geraakt wordt, en ergens tegen massa gedrukt wordt.

Groeten, Paul.
 
Makkelijk uit te vinden wat de oorzaak is...
Eerst meet je de weerstand van de oliedruk sensor.
Start daarna je motor, en wacht even totdat hij regelmatig loopt, zet daarna iets de Choke erop dat het toerental wat hoger dan stationair is ( 2000 R/pm ). Meet nu nog een keer de weer stand van de sensor. Als de sensor de eerste keer waarde \"oneindig\" had, en nu de waarde \"0\" of iets in die buurt, dan is de sensor dus goed, en kun je alle andere suggesties zoals te dunne olie en dergelijk uitsluiten.

Het beste wat je dan kunt doen, is alle stekker verbindingen even losmaken, en rijkelijk inspuiten met contact spray. meestal is het probleem daarmee al opgelost.
Is dat niet het geval, kun je eventueel met de voltmeter meten of je dus inderdaad een kleine lekspanning of kortsluiting hebt tussen je koppelings schakelaar, en je oliedruk sensor bedrading. Pak voor de zekerheid even je bedradingsschema van je motor erbij, zit meestal achter in je werkplaatshandboek.

Veel succes in ieder geval.
 
Okee, ik heb de bedrading nagekeken maar kon hier geen fouten in vinden. Dus ik denk niet dat daar dan iets fout zit.

Wat ik nu wel aan begin te twijfelen is aan de olie zelf.
Voorheen had ik namelijk nooit last van deze ergernis; het is pas een weekje of drie geleden op komen dagen (geleidelijk).

Dus van de week had ik bij BP een flesje motorolie gekocht (15W40), leek mij wel een goede.
Daarna dus bijgevuld, tot iets over het maximum van het peilstokje en vervolgens een stukje lekker wezen rijden.

Misschien ook nog wel nuttig om te weten: dat lampje gaat alleen branden als ik een tijd heb gereden: dus als de motor (en de olie) flink warm is.

Als het de olie is, moet ik er dan soms 10W40 in gaan gooien? Dat is nog dunner, toch?

oja, ik rijd trouwens een Honda Magna.
 
In auto olie zitten additieven die wrijving tegengaan en die dus niet zo lekker kunnen zijn voor de natte koppeling van een motorfiets.
Motorfiets olie kan je trouwens gewoon in je auto gooien.

Echter een beetje bijvullen zal je niet merken, 5/10 of 15W40 is niet dikker of dunner, de waarde voor de W geeft de laagste temp aan, de waarde achter de W de hoogste temp waarbij je de olie gebruikt.

15w40 is dus enkel te dik bij temps onder de 15 graden. Elke olie is dus goed als je motor eenmaal op temp is, alleen zou 15w40 eens slechte smering opleveren bij koude motor bij lage temps.


( gaarne volgende reply van mij lezen) :?
 
Laatst bewerkt:
In auto olie zitten additieven die wrijving tegengaan en die dus niet zo lekker kunnen zijn voor de natte koppeling van een motorfiets.
Motorfiets olie kan je trouwens gewoon in je auto gooien.

Echter een beetje bijvullen zal je niet merken, 5/10 of 15W40 is niet dikker of dunner, de waarde voor de W geeft de laagste temp aan, de waarde achter de W de hoogste temp waarbij je de olie gebruikt.

15w40 is dus enkel te dik bij temps onder de 15 graden. Elke olie is dus goed als je motor eenmaal op temp is, alleen zou 15w40 eens slechte smering opleveren bij koude motor bij lage temps.
Gizzzzzzzz!! Klopt dit wel???!!!!

Groeten Paul.
 
Ik heb begrepen dat bij bv. 15W40 de 15 staat voor de viscositeit bij koude toestand en de 40 voor de viscositeit bij warme toestand. Alleen weet ik niet wat nu dunner is 40 of 50?

Kan iemand hier wat uitleg over geven?

Alvast bedankt
 
Jah, ik dacht ook dat het om de viscositeit ging van de olie. En volgens mij is hoe hoger, hoe dikker (meer viscositeit) de olie in dit geval.

Maar goed, ik kan me natuurlijk ook vergissen ;)
 
ik gebruik al jaren een synth auto olie
nooit geen problemen gehad met watdan ook.
yamaha schrijft gewoon een normale olie voor
ook nooit problemen met de koppeling.
de eisen die yamaha stelt aan de olie zijn zelfs behoorlijk laag!
 
Gizzzzzzzz!! Klopt dit wel???!!!!

Groeten Paul.

Nee, niet helemaal.
Maar jij waagt je maar niet aan deze discussie?? ;)

maar hieronder een duidelijker verklaring, klopte wel iets van me verhaal, alleen een beetje door elkaar gehaald.

Multi-weight oils (e.g. - 10W-30) are a new invention made possible by adding polymers to oil. The polymers allow the oil to have different weights at different temperatures. The first number indicates the viscocity of the oil at a cold temperature, while the second number indicates the viscosity at operating temperature. This page offers the following very interesting description of how the polymers work:

At cold temperatures the polymers are coiled up and allow the oil to flow as their low numbers indicate. As the oil warms up the polymers begin to unwind into long chains that prevent the oil from thinning as much as it normally would. The result is that at 100 degrees C the oil has thinned only as much as the higher viscosity number indicates. Another way of looking at multi-vis oils is to think of a 20W-50 as a 20 weight oil that will not thin more than a 50 weight would when hot.


En lees dit ook maar:

Multi-viscosity
Multi viscosity oils work like this: Polymers are added to a light base (5W, 10W, 20W), which prevent the oil from thinning as much as it warms up. At cold temperatures the polymers are coiled up and allow the oil to flow as their low numbers indicate. As the oil warms up the polymers begin to unwind into long chains that prevent the oil from thinning as much as it normally would. The result is that at 100 degrees C the oil has thinned only as much as the higher viscosity number indicates. Another way of looking at multi-vis oils is to think of a 20W-50 as a 20 weight oil that will not thin more than a 50 weight would when hot.
Multi viscosity oils are one of the great improvements in oils, but they should be chosen wisely. Always use a multi grade with the narrowest span of viscosity that is appropriate for the temperatures you are going to encounter. In the winter base your decision on the lowest temperature you will encounter, in the summer, the highest temperature you expect. The polymers can shear and burn forming deposits that can cause ring sticking and other problems. 10W-40 and 5W-30 require a lot of polymers (synthetics excluded) to achieve that range. This has caused problems in diesel engines, but fewer polymers are better for all engines. The wide viscosity range oils, in general, are more prone to viscosity and thermal breakdown due to the high polymer content. It is the oil that lubricates, not the additives. Oils that can do their job with the fewest additives are the best.

Very few manufactures recommend 10W-40 any more, and some threaten to void warranties if it is used. It was not included in this article for that reason. 20W-50 is the same 30 point spread, but because it starts with a heavier base it requires less viscosity index improvers (polymers) to do the job. AMSOIL can formulate their 10W-30 and 15W-40 with no viscosity index improvers but uses some in the 10W-40 and 5W-30. Mobil 1 uses no viscosity improvers in their 5W-30, and I assume the new 10W-30. Follow your manufacturer\'s recommendations as to which weights are appropriate for your vehicle.
 
Nee, niet helemaal.
Maar jij waagt je maar niet aan deze discussie?? ;)

maar hieronder een duidelijker verklaring, klopte wel iets van me verhaal, alleen een beetje door elkaar gehaald.

Multi-weight oils (e.g. - 10W-30) are a new invention made possible by adding polymers to oil. The polymers allow the oil to have different weights at different temperatures. The first number indicates the viscocity of the oil at a cold temperature, while the second number indicates the viscosity at operating temperature. This page offers the following very interesting description of how the polymers work:

At cold temperatures the polymers are coiled up and allow the oil to flow as their low numbers indicate. As the oil warms up the polymers begin to unwind into long chains that prevent the oil from thinning as much as it normally would. The result is that at 100 degrees C the oil has thinned only as much as the higher viscosity number indicates. Another way of looking at multi-vis oils is to think of a 20W-50 as a 20 weight oil that will not thin more than a 50 weight would when hot.


En lees dit ook maar:

Multi-viscosity
Multi viscosity oils work like this: Polymers are added to a light base (5W, 10W, 20W), which prevent the oil from thinning as much as it warms up. At cold temperatures the polymers are coiled up and allow the oil to flow as their low numbers indicate. As the oil warms up the polymers begin to unwind into long chains that prevent the oil from thinning as much as it normally would. The result is that at 100 degrees C the oil has thinned only as much as the higher viscosity number indicates. Another way of looking at multi-vis oils is to think of a 20W-50 as a 20 weight oil that will not thin more than a 50 weight would when hot.
Multi viscosity oils are one of the great improvements in oils, but they should be chosen wisely. Always use a multi grade with the narrowest span of viscosity that is appropriate for the temperatures you are going to encounter. In the winter base your decision on the lowest temperature you will encounter, in the summer, the highest temperature you expect. The polymers can shear and burn forming deposits that can cause ring sticking and other problems. 10W-40 and 5W-30 require a lot of polymers (synthetics excluded) to achieve that range. This has caused problems in diesel engines, but fewer polymers are better for all engines. The wide viscosity range oils, in general, are more prone to viscosity and thermal breakdown due to the high polymer content. It is the oil that lubricates, not the additives. Oils that can do their job with the fewest additives are the best.

Very few manufactures recommend 10W-40 any more, and some threaten to void warranties if it is used. It was not included in this article for that reason. 20W-50 is the same 30 point spread, but because it starts with a heavier base it requires less viscosity index improvers (polymers) to do the job. AMSOIL can formulate their 10W-30 and 15W-40 with no viscosity index improvers but uses some in the 10W-40 and 5W-30. Mobil 1 uses no viscosity improvers in their 5W-30, and I assume the new 10W-30. Follow your manufacturer\'s recommendations as to which weights are appropriate for your vehicle.
Gizzzz; Je moet het eigenlijk toch weten, ik waag me aan ELKE discussie, zolang het maar over motoren gaat.
Alleen als het over onderwerpen gaat die me eigenlijk niet zo boeien, of als ik ze al tig keren heb uitgelegd, of als ze te simpel zijn, dan reageer ik niet of slechts matig.

Trouwens, ik heb even vluchtig over het engelstalig stukje gelezen, en dit lijkt er een
stuk meer op, doch hij spreekt zichzelf op de laatste regel wel een beetje tegen, wat zijn verhaal ook een beetje twijfelachtig maakt.

Groeten Paul.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan