Olielampje licht op bij koude motor.

rjeggens

MF veteraan
14 jul 2003
1.554
0
Eelde
Het was vanochtend wat kouder dan de afgelopen paar dagen, dus vandaar misschien dit probleem. Toen ik vanochtend van huis reed kreeg ik na ongeveer 1 km rijden een brandend olielampje. Motortje aan de kant gezet, ff aan de zijkant van de motor gekeken (XJ600S Diversion).. fuck verkeerde kant, toen ik weer omhoog kwam was het lampje alweer uit. Er zit wel genoeg olie in (gisteren nog gecontroleerd). Het is me al een keer eerder overkomen, toen reed ik net de Groninger ringweg op. Daar kon ik nergens stoppen en ben toen voorzichtig doorgereden.. toen ik een plek had om te stoppen was ook het lampje weer uit.

Iemand een idee wat dit betekend? Is de olie te stroperig ofzo??
 
Bij Yamaha is het rode olie lampje geen druk indicatie maar olie niveau.
Als je de motor start wordt er olie omhoog gepompt, maar het duur langer voordat de olie terug is in het carter. -> tijdelijk langer olie peil doet het lampje dan oplichten.

BTW. Waarschijnlijk is je oliepeil aan de lage kant!?
 
Hij staat tegen maximum aan.. Ik durf er ook niet meer in te gooien. Ik houd het wel in de gaten, anders binnenkort maar ff nieuwe erin mikken.. Lekkere verse.

Niks om me echt zorgen over te maken dus..
 
Ook ik had hier vanavond voor het eerst last van heb mijn Diversion 600 uit 1992 net 2 weken. Had er gelukkig op dit forum al eens iets overgelezen, maar schrok me rot toen dit gebeurde had net ong. 200 mtr gereden.
Kon ook niet echt veilig meer stoppen op die lokatie niet boven de 4000 rpm geweest na 1 km lampje weer uit :) .

Ed
 
OOK ik heb dit laatst gehad, ik slinger hem aan, en na een paar sec. gaat het lampje aan. ik schrok me ook de pleuris, en meteen uit dat ding. oliepeil gecheckt: gewoon goed. en daarna deed ie het niet meer....RARE motoren, die div's...... ;)
 
had ik ook met m`n R6, als m`n motor koud was dan wou m`n rode lamje wel eens aanspringen. Oliepijl meter gaf aan dat het ok was, zat halverwege de + en de -. Toch ff wat olie ingegooid (200ml ofzo), was het over.
 
Is gewoon een YAMAHA kwaaltje,er zijn legio YAMMIES die dit probleem ook hebben,gewoon olie peilen en lekker doorrijden,geen probleem.
Als je dit verholpen wilt hebben dan moet je een andere sensor in het carter zetten.

John :)
 
Had dit bij mijn Div600 ook. Na een een kilometertje of zo schoot dat lampje ook aan. Na even gestopt te zijn ging het weer uit. Thuisgekomen oliepeil gecontroleerd en alles was nog in orde.
Ik heb dit wel maar twee of drie keer gehad (maar 'k heb dan ook maar een jaartje met de 600 gereden).
 
Het valt me op dat het voornamelijk gebeurt als ik ff kort snel optrek. Dan vliegt ie aan. Rem ik vrij hard, dan gaat ie ook vrij snel weer uit. Ik maak me er niet druk om.. Ik gooi binnenkort er wel ff een keertje nieuwe olie in, vul ik hem weer aan tot max.. :)
 
Het valt me op dat het voornamelijk gebeurt als ik ff kort snel optrek. Dan vliegt ie aan. Rem ik vrij hard, dan gaat ie ook vrij snel weer uit. Ik maak me er niet druk om.. Ik gooi binnenkort er wel ff een keertje nieuwe olie in, vul ik hem weer aan tot max.. :)
Da's simpel.
Hard optrekken: olie hoopt zich op aan achterzijde blok door traagheid: olieniveau bij sensor te laag
Hard afremmen: olie weer naar voren en olieniveau bij sensor weer oké.
 
klinkt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel bekend, doet die van mij ook alleen als ie koud is dus in de winter nog wat langer als het oliepeil bij warme motor halverwege het peilglas staat. het komt bij mij vaker voor als de olie niet meer zo vers is. hij doet het eigenlijk alleen niet als het peil tegen maximum staat. (warme motor) maar het zal wel bij het typoe horen. is wel idioot eigenlijk maar goed, hij doet het nog dus...
 
Als je lampje aan gaat en je rijd pas net, dan trek je te hard op.
Je olie is nog dik en traag, dat word door je blok geslingerd en je sensor komt op laag te staan dan.

Kortom , je moet warm rijden en niet zo snel zitten plukken aan het gas als ie koud is.
Ga eens 20 km rijden, als ie het dan nog doet als ie warm is dan is je olie oud,pijl te laag of je sensor niet goed.
 
volgens mijn bovenbuurman trek ik te hard op met mijn divvie 600. U is toch echt de eerste die daar over klaagt en U is nog wel een stevige V-max gewend! :+
zonder gein ook als je heel voorzichtig wegrijdt of zelf maar warmdraait dan gebeurt dat al als het peil niet tegen Max staat en de olie er al wat langer inzit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan