olielek in blok.

creatix

Rookie
17 nov 2009
7
0
Beste collega-motorliefhebbers

Ik heb een maan geleden mijn motor binnengestoken voor een volledig onderhoud. De prijs mocht er zijn, maar ik was zeer tevreden over het resultaat.
Nu, zomaar uit het niets, heb ik 2 à 3 weken later al een olielek. Even een foto toegevoegd van waar de olie begint te lekken. Vanaf de motor relatief warm gedraaid is, begint het op een vast tempo te 'druppen' en dan nog snel ook. De eerste foto toont mooi het gat waar de olie uit lekt, zoals je ziet is de blok onder het gat wat bruin.. De tweede foto toon hetzelfde gat, aan de andere kant, maar dat zit verstopt, door een substantie die mij onbekend lijkt (ik ben een leek op dit vlak, men excuses..).

Wat kan ik wel zeggen wat er misschien mee tem maken heeft:

ik heb die dag (het was enorm koud) de motor gestart met 'choke', maar die onmiddellijk afgezet ipv eerst wat warm te laten draaien, en onmiddellijk de ring opgereden, maw redelijk snel opgetrokken op een koude motor.

Voor ik het vergeet, het gaat over een Kawasaki ER-5 uit '99.




Bedankt voor voorbaat,
 
Zeker weten: check even of de bougie niet toevallig los zit. Indien overtuigd dat bougie netjes afsluit: eventjes doorspoelen, daarna lekker droogblazen.

Is ook meteen dat andere kanaaltje schoon :Y

Als alles netjes schoon en droog is: motor starten en kijken water op welk moment gebeurt.
 
Men excuses voor het wegblijven.
Ik heb de factuur bekeken en daar staat iets in van Filter-Assy-Oil. Nu heeft de garagist zeker nieuwe bouragen gestoken in men voorvork, alleen weet ik niet of dat onderdeel daarbij hoort of niet.
Het is trouwens zeker en vast olie, daarnet even dat andere gaatje doorgeprikt, laten warm draaien en het bleef een hele tijd weg, totdat ik de choke uitzette, wat met het gas begon te spelen en toen lekte ie ineens weer..
Er zit me niks anders op dan morgen eens te bellen denk ik, ik hoop echt dat het geen grote kost wordt, want deze kan ik momenteel echt niet betalen.

Mvg,
 
Het lijkt toch echt op gewoon roest water in mijn ogen.
Als het olie was geweest was het allemaal zwart en vettig geweest.

Ik zou zeggen stap gewoon op de motor, en rijd ff langs de garage, dan kan de monteur binnen 2 tellen zien of het water is, en gewoon even de gaatjes moet doorblazen, of dat het olie is, en hij even zal moeten vast stellen waar het vandaan komt.
 
Dacht ik ook al waar olie zit roest het niet, olie houd roest tegen.

Als de kleppendaksel pakking lek is krijg je een andere kleur dan roestbruin.

Ik gok op een lek van koelvloeistof ergens boven de kleppendeksel.

Zou goed kunnen, ER heeft koelbuisjes door het kleppendeksel heen lopen net naast de bougie's. Voor kleppen stellen moeten die buisjes los, en als er geen nieuwe o-ringen worden gebruikt willen ze nog wel eens lekken.

Mééstal lekken ze dan wel aardig wat harder, maar dat hoeft niks te zeggen natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan