olielek in blok.

creatix

Rookie
17 nov 2009
7
0
Beste collega-motorliefhebbers

Ik heb een maan geleden mijn motor binnengestoken voor een volledig onderhoud. De prijs mocht er zijn, maar ik was zeer tevreden over het resultaat.
Nu, zomaar uit het niets, heb ik 2 à 3 weken later al een olielek. Even een foto toegevoegd van waar de olie begint te lekken. Vanaf de motor relatief warm gedraaid is, begint het op een vast tempo te 'druppen' en dan nog snel ook. De eerste foto toont mooi het gat waar de olie uit lekt, zoals je ziet is de blok onder het gat wat bruin.. De tweede foto toon hetzelfde gat, aan de andere kant, maar dat zit verstopt, door een substantie die mij onbekend lijkt (ik ben een leek op dit vlak, men excuses..).

Wat kan ik wel zeggen wat er misschien mee tem maken heeft:

ik heb die dag (het was enorm koud) de motor gestart met 'choke', maar die onmiddellijk afgezet ipv eerst wat warm te laten draaien, en onmiddellijk de ring opgereden, maw redelijk snel opgetrokken op een koude motor.

Voor ik het vergeet, het gaat over een Kawasaki ER-5 uit '99.




Bedankt voor voorbaat,
 
die gaten zijn er voor om eventueel vocht uit de bougie uitsparingen/gaten te laten lopen.
als er olie uit komt zit of de bougie niet goed vast of de klepdekselpakking lekt.

de bruine kleur die je ziet is afkomstig van roest(water).
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de snelle reacties =).

Die klepdeksel pakking, hoe komt die ineens niet goed te zitten? Enig idee of kan slijtage de reden zijn ? en is dat de enigste mogelijkheid of zijn er meerdere oorzaken mogelijk?

Mvg
 
bedankt voor de snelle reacties =).

Die klepdeksel pakking, hoe komt die ineens niet goed te zitten? Enig idee of kan slijtage de reden zijn ? en is dat de enigste mogelijkheid of zijn er meerdere oorzaken mogelijk?

Mvg
gewoon terug naar waar je de motor binnengestoken hebt.
 
gewoon terug naar waar je de motor binnengestoken hebt.
_O- Ik lig altijd stuk van dat taaltje. Genieten.

Yep, kan niet anders dan instemmen met bovenstaande. Foutje bedankt, montagefoutje?

Hoe zeg je dat? Terugsteken?

Als de garagist het kopje heeft gelicht en een nieuwe/gebruikte pakking heeft gemonteerd is dit duidelijk niet goed gedaan en heb je dus garantie op je reparatie. Imho.

PS: het is sterk aan te raden om ook het gaatje aan de andere kant lekker door te prikken en schoon te maken zodat het niet weer zo dicht zit. Zoals geschreven is dit een leegloopgaatje voor de ruimte waar de bougie in zit.

Als je dit niet doet hoopt water en troep zich op en hebben we straks weer een nieuw topic van "Shit, mijn bougie is geknapt bij het eruit draaien".
 
Laatst bewerkt:
gelukkig heb ik nog een factuurtje liggen thuis die me alle vervangen onderdelen laat zien. Zou dit niet het geval zijn kan dit dan gewoon slijtage zijn?

Men excuses voor de vele vragen, maar ik wil mijn garagist niet zomaar van verkeerde dingen beschuldigen =).

mvg
 
mja, ik ga gewoon morgenvroeg die factuur eens bekijken en dan zien we wel nog verder.
Ik hou jullie allen op de hoogte van wat het probleem is.

Nogmaals dank voor de super snelle hulp ^^
 
en toch is het normaal dat een pakking maar 1x gebruikt word.
ook een klepdekselpakking.

Wat mij betreft zijn er pakkingen die meerdere maen gebruikt kunnen en mogen worden. sommige modellen hebben dikkere rubberen pakkingen.

Laatst kleppengesteld, incl nieuwe pakking. Een weekje later moest het deksel er weer af. Heb geen nieuwe pakking gezet.

Er zijn ook van die harde #$%pakkingen. Die gaan altijd wel ergens kapot, of knikken. Dus vervangen.

Laat staan als ze ouder worden.

En twijfel=vervangen.
 
Wat mij betreft zijn er pakkingen die meerdere maen gebruikt kunnen en mogen worden. sommige modellen hebben dikkere rubberen pakkingen.

Laatst kleppengesteld, incl nieuwe pakking. Een weekje later moest het deksel er weer af. Heb geen nieuwe pakking gezet.

Er zijn ook van die harde #$%pakkingen. Die gaan altijd wel ergens kapot, of knikken. Dus vervangen.

Laat staan als ze ouder worden.

En twijfel=vervangen.

En dan die prijs B| Bij mij vragen ze (dealert) gewoon 70 euro voor een klepdekselpakking.

Ontopic. Hopelijk is het laten doen en wordt het voor je vervangen *D
 
ik geloof niet dat het olie is, ik denk gewoon water met roest. omdat olie donker verkleurd als het warm wordt.
Het andere gaatje moet open zijn, dus verwijder het vuil.(afvoer kanaal bougie gat)

Marlboroman

FF GOED de startpost lezen...

Als de motor loopt blijft ie er constant uit lekken. Dus roestwater? :N

En dan die prijs B| Bij mij vragen ze (dealert) gewoon 70 euro voor een klepdekselpakking.

Ontopic. Hopelijk is het laten doen en wordt het voor je vervangen *D

Dat ligt niet zozeer aan je dealer, soms zijn originele kleppendekselpakkingen gewoon duur. Maar vaak ook gewoon imitatie te verkrijgen.
 
FF GOED de startpost lezen...

Als de motor loopt blijft ie er constant uit lekken. Dus roestwater? :NDat ligt niet zozeer aan je dealer, soms zijn originele kleppendekselpakkingen gewoon duur. Maar vaak ook gewoon imitatie te verkrijgen.

Ik heb het goed gelezen maar hoe lang is konstant
Kan ook veel water zijn staat hij buiten.
Als het blijft is het idd olie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan