Olielekkage door dynamodraden Duc 848/1098/1198

duc of prunes

MF veteraan
13 mrt 2011
1.023
226
Gewaardeerd mede forumleden,

Het is een bekend probleem van de Ducati 'serie' 848/1098/1198...
Er lekt olie tussen de kern en de mantel van de drie 'dynamodraden' door en komt er uiteindelijk bij de stekker uit links onder de ECU zit.

Ik ben benieuwd of er een goede permanente oplossing voor dit specifieke probleem te benoemen is.

Heeft iemand ervaring met een goede oplossing van deze lekkage, waarbij deze ook na bijvoorbeeld 10.000 kilometer nog steeds in orde (lees 'dicht'/'droog') is?

Alvast bedankt voor jullie technisch vernuftige oplossingen.
 
ik denk dat je dat het beste kan dicht krijgen met vloeibare pakking.
die pakking op siliconen basis???, die je bv ook gebruikt in de hoekjes van een klepdekselpakking.
wel van binnenuit, dus aan de basis, dan zal je deksel eraf moeten en de boel heeeeeeeeeeeel goed ontvetten met bv remmenreiniger van de action.
en ik zou voor het ontvetten nog even controleren of de buitenmantel niet oplost in die reiniger.
 
Ik zou gewoon de zwarte isolatiemantel van de kabels uit de rubber sok trekken die uit je blok komt, beetje remmenreiniger erin sprayen, op laten lossen, klodder vloeibare pakking erin en de isolatie terugschuiven.
 
Beide heren (ga ik van uit) bedankt voor jullie reactie.

Op zich is het geen ramp om de boel te moeten demonteren, als de oplossing maar wel min of meer permanent is.
 
Laatst bewerkt:
Heb je een fototje van hoe het er uit ziet? Kan me van het probleem een goede voorstelling maken maar weinig van hoe de situatie ter plekke is, heb geen 848 in de schuur staan ;)

Je kan de draden vervangen door massief koperen asjes met een uitsparing voor een O ringetje, die asjes komen weer in een speciale dop die de doorvoer uit het blok vervangt. Maar daar moet je wel ruimte op je blok voor hebben, bijkomende stekkers/verbindingen en de tools om het te maken. Wellicht zijn zulke stekkers ook te koop? RS online of conrad?

Wat zeggen de duc dealers? Hebben die geen "kant en klaar" oplossing?
 
Laatst bewerkt:
Die laatste vraag kan ik niet met zekerheid beantwoorden, ik denk dat beide van toepassing zijn.

De draden zijn met een 'soepele kern', dus in theorie kan er ook olie tussen alle 'deel'draadjes door.
Uiteraard gaat de olie ook langs de binnenkant van de isolatiemantel.
 
@Alvilon: Een foto van de situatie heb ik niet.

Op zich wel een mooi idee met massieve asjes en zo.
Qua uitvoering weliswaar tamelijk 'hightech' en best nog lastig te realiseren denk ik. Het luistert allemaal erg nauw met het oog op de betrouwbaarheid (nee, geen flauwe grappen over Ducati's graag... :P ).

Ik heb twee dealers gebeld en die (nee, ik ga geen namen noemen) kennen het probleem wel, maar hebben ook geen oplossing, behalve een nieuwe dynamoset kopen (wat op zich ook niet echt een oplossing is, als na verloop van tijd hetzelfde probleem zich gaat herhalen).
 
Die laatste vraag kan ik niet met zekerheid beantwoorden, ik denk dat beide van toepassing zijn.

De draden zijn met een 'soepele kern', dus in theorie kan er ook olie tussen alle 'deel'draadjes door.
Uiteraard gaat de olie ook langs de binnenkant van de isolatiemantel.

Het is wel een belangrijk verschil.
Het een is wat minder makkelijk op te lossen als het ander..
 
@Alvilon: Een foto van de situatie heb ik niet.

Op zich wel een mooi idee met massieve asjes en zo.
Qua uitvoering weliswaar tamelijk 'hightech' en best nog lastig te realiseren denk ik. Het luistert allemaal erg nauw met het oog op de betrouwbaarheid (nee, geen flauwe grappen over Ducati's graag... :P ).

Ik heb twee dealers gebeld en die (nee, ik ga geen namen noemen) kennen het probleem wel, maar hebben ook geen oplossing, behalve een nieuwe dynamoset kopen (wat op zich ook niet echt een oplossing is, als na verloop van tijd hetzelfde probleem zich gaat herhalen).


Dat is inderdaad niet echt een oplossing, dan zeikt die over 10000 km weer olie '( Bovendien zal zo'n dynamosetje niet goedkoop zijn gok ik.

Volgens SBK848_Usa_2010 moet je dynamo er zo uitzien:

full


De 3 draden van de dynamo worden door een gegoten rubbertje met 3 gaatjes naar de buitenkant van het blok geleid. Als ik je goed begrijp is de afdichting tussen de 3 draden en het gegoten rubber misschien goed. De afdichting tussen het blok en het gegoten stuk goed. Het probleem, door de gevlochten koperkern van de draden wordt olie gepompt die je weer ziet bij de stekker op de ECU (of spanningsregelaar). Zelf nieuwe draden trekken heeft niet echt zin, want dat krijg je niet lekdicht aan het begin van de dynamo.

Terugkomend op mijn vorige suggestie met massieve asjes met Oringen, dat kan nog steeds van toepassing zijn. Door een asdiameter te kiezen die gelijk (of een tiende groter) is aan die van de draden en de draden vervangen door deze assen kan je hier een afdichting realiseren. Ik ga er vanuit dat het gegoten blokje zacht rubber is, anders kan het uberhaupt niet afdichten. Het gegoten blokje dient dan als de O ring. Zie onderstaande technische paint :+

full


In de oude situatie komt er olie door het koperdraad gesijpeld. In de "nieuwe" situatie komt er een klein stukje massief koper in het gegoten blokje. Je moet dan wel 2 (keer 3 = 6) nette soldeerverbindingen leggen en afwerken. De buitenkant met krimpkous of klein dropje kit. Voor de binnenkant weet niet ik of krimpkous een goed idee is, het moet wel olie en hitte bestendig zijn.

Ik illustreer hier denk ik net wat erwinko bedoeld mbt de afdichting. Oohja, en kit/ pur/vloeibare pakking erop smeren en hopen dat het lekken ophoud :/ :N
 
Laatst bewerkt:
Goed bedacht maar ik voorzie een probleem door trillingen/beweging van de draad en een vast zittende soldering. Dat gaat breken na verloop van tijd.

Als ik het goed zie loopt de draad horizontaal en dan met een bocht naar beneden.
Probeer de draden eens eerst een stuk omhoog te laten lopen. Eventueel verlengen als dat nodig is.

Bedrading afkitten in een doorvoer tule is overigens ook goed uitvoerbaar. En als je dat netjes doet een prima oplossing. Daar zou ik niet zomaar een complete nieuwe dynamo voor kopen.
 
Erwinko... Hmm, ook wel een idee om de draden aan de binnenkant afkitten, daar waar de mantel als het ware weggestript is om te worden verbonden met de spoel. Dan pak je het bij de bron aan. Ik ben benieuwd welke kit kan voorkomen dat er dan nog olie langs de kit gaat kruipen.
En waar zie je die tule dan precies?
 
Alvilon: dat met die staafjes kan denk ik wel werken, zeker als je bijvoorbeeld de soepele draden aan weerskanten erin steekt en dan de staafjes zou 'krimpen' net als bij banjo's aan remslangen.
Echter is dit voor mij totaal onbekend terrein en volgens mij door mijzelf niet echt te realiseren zonder specialistische hulp in te schakelen.
 
Ik kan uit het plaatje niet echt opmaken hoeveel ruimte je hebt bij de doorvoer van de kabels maar als je de mantel eens van de aders haalt, hier vervolgens een krimpkous omheen monteert die je voor het krimpen met een spuit en een injectienaald vult met vloeibare pakking, de drie aders monteer je samen ook weer in één krimpkous die je van binnen vult met vloeibare pakking. Als je dat netjes doet krijg je een mooie ronde bundel en dat geheel monteer je weer met een beetje vloeibare pakking in het bestaande rubber?

Ik heb op een soortgelijke manier al eens een tweetal temperatuur sensors gemonteerd in een bak olie en dat zat perfect dicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan