olielekkage honda cb 750 f2

gi

Rookie
12 jul 2005
6
0
Venlo
Hallo,

Ik heb sinds een week een honda 750 f2 uit ' 78. Ding doet het perfect, echter...... Sind vandaag viel het me op dat ie olie lekt bij de dynamo. Is dit de keerring van de krukas of.... heb sinds twee dagen olie erbij gedaan en na veel gekloot heb ik me shell advance FX 15w-40 olie laten aansmeren. kan het zijn dat deze olie te dun is en daardoor links bij de krukas gaat lekken......???? of is het gewoon de keerring??

als het de keerring is, kan ik die van buitenaf vervangen zonder het hele blok uit elkaar te moeten halen????

groetjes,

Gi
beginnend sleuteraar
 
ik heb de mijne net verkocht, zelfde type. Allereerst oude cb's lekken altijd wat maar de olie die jij erin hebt gegooid is niet goed. Je moet voor deze motoren en veel andere typen 10w40 half synthetisch gebruiken, anders is de olie te dun of bij volledig synthetisch "te modern"
 
hoi Grunn,

Thanx voor je reactie, dacht al een nieuwe op het forum die laten we nog aankloten, maar nee. Super!! Foto wordt aan gewerkt!! Nog een vraag... heb net het deksel bij schakelpookje verwijderd. Zit het koppelingsmechanisme achter; had ik niet verwacht, aangezien mijn oude honda 550 f dit niet had. Moet hier speciale olie in, of is dit dezelfde olie 10-40 half synthetisch zoals je die in het olietankje (rechts van de motor) dient te zitten zei???
Langs het koppelingsdeksel, zat bij mijn honda 550 F de dynamo achter en was het aldus droog erachter. Heb dit deksel er nog niet afgehaald bij de 750 f2, maar zie aan de buitenkant dat er olie doorheen komt. Zit bij de 750 f2 hier ook dynamo achter en behoort het acher dit deksel droog te zijn???????? En kan de lekkage de oorzaak zijn van de foute 15-40 olie die erin zit omdat ie wellicht te dun is???

groetjes Gi
 
de olie kan idd de oorzaak zijn van lekkage. maar het is natuurlijk zo dat waar het lekt een "gat" zit. een beetje lekken is geen probleem dan. je hebt geen speciale versnellingsbakolie nodig. de koppeling e.d. ligt gewoon ide dezelfe olie. dat klepje weet ik zo niet maar volgens mij hoort daar idd olie achter. werkplaats boek biedt vaak zekerheid. uitgeverij Peter's heeft die boeken.
 
Zelfs "verkeerde" olie (tenzij misschien superdunne kruipolie, maar dat is dit niet) mag niet zomaar lekken, er is daar heus iets fout.

Misschien: (veel) te veel olie bijgevuld, dat kan soms verstoringen opleveren.

Maar ik denk dat er iets moet worden opgezocht en hersteld of vervangen.
 
Bedoel jij dat als je de deksel eraf haalt, dat er dan olie achter zit, of lekt hij olie door de pakking heen?
In beide gevallen is er niets aan de hand, want er zit daar geen keer-ring.
Iedere CB eigenaar heeft daar een beetje olie zitten, dat loopt vanzelf weer terug. Je kan hem dan ook niet zonder deksel op z'n zijstandaard zetten. Wel op de middenbok met een dun stukje hout of wat ook er onder aan een kant of anders met z'n stuur tegen de muur zetten.
Als hij olie door de pakking lekt, koop je een nieuwe pakking, GI.

Succes met je mooie fiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan