olielekkage uitgaande as

Status
Niet open voor verdere reacties.

black fazer

MF'er
27 apr 2006
65
0
Hallo,

Sinds 2 weken rij ik een Honda transalp 2008, gekocht bij een motorzaak.
Meteen zag ik olie bij de versnellingspook lekken, niet veel, klein beetje.
Ik ben terug gegaan, om te vragen of dit een lekkage van de uitgaande as kan zijn.
Volgens de monteur, was het vet van de ketting, geen motorolie.
Nu 400 km later, zit er nog steeds een spoor olie/vet, die terug komt na schoonmaken.
Ook ziet de ketting er nog vettig uit.
Ik kan mij niet voorstellen, dat het nu nog steeds van de ketting afkomt.
Iemand een mening?
full
 
Volgens mij KAN het meevallen, ik weet alleen niet hoe en wat bij dit type motor.
Denk dat er eerst wat losgehaald moet worden om bij het punt te komen waar de schakelas het blok ingaat, hier zie je ook de keerring deze kun je eruit krijgen zonder het blok verder te demonteren (mbv bijv zelftappers).

Dit heb ik eens gedaan bij een cb400 (volgens mij.....)
 
waarschijnlijk wordt het in de handboeken niet als aparte klus beschreven (maar als onderdeel van complete demontage/montage instructies)

waarschijnlijk is de keerring met wat handigheid en beleid wel los te vervangen zonder de hele zaak uit elkaar te halen. het enige wat dan gedemonteerd wordt is het schakelpedaal.
De as moet dan wel goed schoon gemaakt worden (zodat er geen roest oid op zit)

de oude keerring eruit halen is dan nog wel het meest lastige. dit kun je doen door een klein gaatje met de dremel erin te boren en er een schroef in te draaien. Aan de schroef kun je vervolgens trekken.
 
Stel dat idd de keering van de schakelas lekt, dan zegt dit toch niets over de uitgaande as, volgens mij haal ik deze twee assen door elkaar.

Kan het ook de keering van de uitgaande as zijn , die lekt?, of krijg je dan olielekkage op een andere plek
 
dat zou er absoluut heel anders uit zien.

meestal komt olie die ergens langs lekt maar op 3 plaatsen:

- waar het door de zwaartekracht naartoe loopt
- waar het door draaiende onderdelen naartoe geslingerd wordt
- waar het door de rijwind naartoe geblazen wordt

als op geen van deze 3 manieren de olie van de aandrijfas (uitgaande as) bij het afgebeelde punt kan komen is het dus niet mogelijk dat de olie van deze as af komt.

de getoonde lekkage ziet er gewoon uit alsof het langs de schakelas lekt.
 
Het ziet er uit als motorolie. Dat die motorzaak niet even de moeite neemt om dat keerringetje van de schakel-as even te vervangen.... Klusje van niks.
Mocht het toch de keerring van de uitgaande as blijken te zijn, ook niet echt wat je zegt 'uren werk'...
 
Laatst bewerkt:
MF is totaal geen machtig medium dat je er een bedrijf er mee onder druk kan zetten.
Ze zullen erom lachen.


:^ Ik zou het op de site van De vereniging eigen huis zetten, heeft veel meer effect. :+




@ TS Als het de keerring van de schakelas is, dan is het vervangen niet zo'n probleem. Is het de keerring van de uitgaande as, dan kan het lastiger zijn, die wil nog wel eens met een rand vastzitten in het carter. Dan is het carter splitsen en dus veel werk, of de willie wortel methode, waarbij de keerring er met wat geweld uitgeprutst wordt, waarna van de nieuwe keerring de rand wordt weggeslepen. Deze ring wordt dan vervolgens met loctite vastgelijmd.
Op het VFROC forum staat ergens beschreven hoe dat te doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan