olielekkage van cr 500 hoe kan dat?

pierelier6

Die hard MF'er
5 mrt 2008
867
0
zou zonet rijden net een nieuwe zuiger in een net gekochte motor en had een kilometer gereden totdat ik zagdat er olie lekte aan de vliegwielkant
kapje er voor weg gehaald en zag dat er olie uit een half gaatje onderinnet iets rechts vanhet midden wat is dat voor gaatje?
Of zou er een krukas kering uitliggen?
Baal als een stekker nu
Weet iemand wat het is?
bij voorbaat dank
 
Ben nog geen expert maar kan wel wat zeggen.
Keerring kan het niet zijn, want dan loopt het er niet druppend uit, zoveel olie zit er niet in je benzine.
(ja misschien als je je carter vol hebt zitten, maar dan heb je een ander probleem)

Waar is het gaatje voor?
Hoort het er standaard wel?
Want hij loopt naar je bak toe lijkt me...
 
Laatst bewerkt:
Komt het uit de plek waar je koppelingshevel uit komt? Zo ja, dan is het bakolie en is hij te vol afgevuld, of je blokbout die rechts achter het vliegwiel daar hoort te zitten zir niet goed vast .
Als het ergens anders uit komt, dan moe tje er even aan ruiken. Als het naar benzine ruikt zou het een krukaskeerring kunnen zijn. Geen nood dan...met 10 euro ben je klaar!

Kortste klap? Even een foto plaatsen!!
 
myAlbums.do
 
http://fotos.aol.nl/ap/myAlbums.do?albumId=47955.2505.1206877037366.1 (Yahoo!)

Zo als link, maar dan wel 1 die toegankelijk is..

Of als afbeelding van max. 100KB via het reageerveld plaatsen..
 
Laatst bewerkt:
Damn...Houston, you have a problem!

Dat gaatje is een gaatje die noch naar je carter, noch naar je bak gaat!

Hier en daar heb je van die ,,loze" holle ruimtes in je blok. Naar ik begrepen heb om het scheuren door uitzetten en krimpen te voorkomen, maar dat terzijde.

Als er uit dit gaatje olie lekt, dan duidt dat 99% op lekkage van de carterpakking.
Ik zie trouwens lekkage op meer plekken, tenzij dat dat optisch bedrog is.

Carter is trouwens een keer gelast c.q. dichtgesmeerd, onderste bevestiging van je voortandwielbeschermer mist en het typeplaatje ontbreekt op het blok. Verdient niet de hoofdprijs..

Ik denk dat het blok er onder weg zal moeten en dat je aan een nieuwe pakking hangt. Totale kosten? Valt mee dus.. +/- 50 euro en een middag werk.
Kun je gelijk checken hoe de staat van het blok is!!
 
Laatst bewerkt:
nou dat gaatje leid idd nergens toe,
wat idd gezegd word, blok splitsen en pakking er tussen doen.
maar zo te zien heeft de ketting een keer int carter gehapt, toen hij eraf is gevlogen.
want daar lekt hij ook olie zo te zien, ff 2k aluminium kit halen en beter afkitten.
 
hey bedankt voor jullie reacties allemaal weet wat me te doen staat
Toen ik de motor kocht zei de eigenaar dat de motor net van morgen doordat zijn broertje er verkeerde benzine erin had gegoten was vastgelopen wel heel toevallig natuurlijk
maar ik kreeg een nieuwe zuiger en een ander uitgehoond cilinder terug
En hij verzekerde mij dat de motor goed was en heb er voor de rest eigenlijk niet goed naar gekeken
Heb hem helemaal weer opnieuw opgeknapt en ben er vanuit gegaan dat de motor goed was

Ben dus blijkbaar weer te goed gelovig geweest knap klote maar bedankt voor jullie reacties SUPER
 
Nou ja, om de kosten hoef je dit niet te laten. De motor is mooi en blok er onder vandaan enzo. kost je in principe dan max. 50 euro. Aan de andere kant...eenmaal open zou ik gelijk even de baklagers en krukaslagers doen. Ben je totaal incl. pakkingen, lagers e.d. 200 kwijt, maar is hij dus wel echt weer top!
 
Echt super veel kwaat kan het ook weer niet. Een maatje van me had hetzelfde alleen dan met een CR125cc. Maanden mee doorgereden. Maar idd wat ze zeggen, even pakking vervangen anders staat er straks een laag olie in je ontsteking :P
 
Als noodoplossing kun je zelfs wel een drupje siliconenkit in het gaatje spuiten.
Geldt ook voor het andere gaatje. Vraag is alleen waar het vandaan komt. Als het olie uit de versnellingsbak is, dan is het probleem dus verholpen, maar als het komt vanaf de cylinderzijde, dan blaast de pakking er steeds verder uit door de drukopbouw..
 
ja denk dat het beste is om dan maar meteen alles te vervangen wil het nu ook goed hebben
mijn maat zegt dat het versnellingsbakolie is
En je kan er echt niet lang mee door rijden want er komt heel veel olie uit
denk dat ik eerst even dat gaatje dicht smeer met siliconenkit om te kijken of dat het enige is en dan maar nieuwe pakkingen plus lagers erin bedankt mario2t

En trouwens toen we vastloper van die zuiger bekeken bleek dat er een pistonveer was af gesprongen en op de zuiger had staan dansen maar dat kwam om dat geen pistonveer had gebruikt maar een gewoon borgringetje

Hij staat wel op marktplaats onder de naam jakob jan uit Donderen die van allerlei crosspullen en crossmotors verkoopt

bedankt voor de reacties gr pieter
 
Ja precies die ja dacht dit is een echte sleutelaar had een schuur vol spul te liggen en die zal wel een beetje precies zijn maar bleek eigenlijk meer een prutser
pas toen wij daar aankwamen zei die dat pas dat hij vastgelopen was terwijl terwijl ik diezelfde morgen nog wel 3 xmet hem gebeld had

Maar ja ik wou hem mee hebben en hij beloofde dat blok 100 % was en ben die maandag erop er nog een x speciaal er voor hem heen gereden om het cilinder wat erop zat terug te brengen (had ik dat borgringetje nog niet gezien)

Ik en mijn maat hebben gisteravond nog een crossmotor opgehaald die uit sellingen die dit weekend op marktplaats stond
Die is voor mijn maat dan die had ook wel een paar kleinigheden maar is voor de rest wel goed

1500 euro moet gewoon wat nieuw plastic werk op en nieuwe stickers ander stuur en een nieuw koppeling hendel en rem hendel
Motor liep goed en had nog veel compressie stuk op gereden

Alleen toen we thuis waren zag ik een paar druppen olie en toen ik dat onstekingkapje van die motor verwijdere kwam er wat olie uit het koppelingshevel maar dankzij jouw reactie wist ik dat er dan teveel bakolie in zat :P
We schrokken al

Had alleen vanavond geen tijd om er nog naar te kijken denk morgenavond wel en weet je toevallig ook nog ergens een waterpomp kap van een cr 500 uit jaar 85 nog ergens te krijgen?
en diezelfde stickerset en buddyseat set die op die motor uit sellingen zit nog ergens nieuw te krijgen?

gr
 
Laatst bewerkt:
Klopt...hier zit een pizzeria. Die CR in Sellingen had ik al op marktplaats gezien. Prijs was best goed inderdaad. Maar hij is niet van 1996, maar van 1994..

Waar woon je zelf dan? Anders een keer op Vledderveen komen rijden!

Die cylinder die van jou CR afkomt was warmgelopen btw..en die heb ik gekocht. Ligt nu bij de motorzaak voor een overmaat en een nieuwe zuiger.

Die waterpomp kap zul je nieuw moeten kopen.. Helaas!

En stickersetje? Nope...alleen van Blackbird, maar die heb je zelf al. Die N-style kom je zelden nog tegen.
 
Klopt...hier zit een pizzeria. Die CR in Sellingen had ik al op marktplaats gezien. Prijs was best goed inderdaad. Maar hij is niet van 1996, maar van 1994..

Waar woon je zelf dan? Anders een keer op Vledderveen komen rijden!

Die cylinder die van jou CR afkomt was warmgelopen btw..en die heb ik gekocht. Ligt nu bij de motorzaak voor een overmaat en een nieuwe zuiger.

Die waterpomp kap zul je nieuw moeten kopen.. Helaas!

En stickersetje? Nope...alleen van Blackbird, maar die heb je zelf al. Die N-style kom je zelden nog tegen.

Dat wou ik ook net gaan vragen haha.

Off-topic: Ga je deze week nog bezig bij de baan mario
 
Terug
Bovenaan Onderaan