olielekkage

Garieb

Rookie
29 sep 2009
14
0
Hallo,

Vanavond wilde ik gaan rijden, zag ik een plasje motor onder mn GSXF600. Het lijkt erop dat dit aan de voorkant van het blok vandaan komt.
Wat zou dit kunnen zijn?

Is het van belang om meteen naar de monteur te gaan, of kan ik nog korte afstanden rijden?

Ik zou voor de zekerheid wel willen bijvullen, maar weet niet meer welke olie ik er de vorige keer in heb gedaan. Kan er gewoon nieuwe bij of is dit schadelijk?



Alvast bedankt voor de hulp
 
of je nog mee kan rijden, hangt af van waar het uit het blok komt en waardoor.
oliefilter zit aan de voorkant.
misschien zit het oliefilter niet goed vast?

bijvullen kan met alle soorten olie die geschikt is voor een motorfiets.
 
Laatst bewerkt:
hmmm.... het is niet de filter, iets wat ongeveer 20 cm naar voren is. Toen ik met mn vinger omhoog ging voelde ik wel iets, wat op een openingetje leek, met een diameter van ca 1 cm.

Ik moet zeggen dat ik al eerder een paar druppeltjes heb zien liggen, maar dat was een tijdje geleden. Net zag ik de druppels er echter uit vallen, dus het was veel meer dan eerst.
 
Zweten is in feite een olielek, maar dan klein.

Komt vaak voor bij cilindervoet, of waar de kop er op zit, of bij het kleppendeksel. Of langs een keerring.

Is slijtage, meestal van een pakking.

En we noemen het zweten, omdat we dan niet lekkage hoeven te zeggen. Dus een beetje zweten is niet erg. Oliepeil in de gaten houden en tijdig aanvullen.
 
aha bedankt voor de uitleg. hmm uiteindelijk zal je er wel toch iets aan moeten doen denk ik. het lijkt me ook link als je aan het rijden bent en er morst een droppel tegen je band aan, net in de bocht.
 
Zweten komt voor bij afdichtingen van je blok zoals pakkingen,o ringen.Dus n beetje lekken,de boel wordt wat vettig,maar niet druppelen of plasjes onder je blok.
Maar als je wilt bijvullen kun je toch gewoon eerst olie peilen??Dan kun je zien of er iets bij moet.
Maar je weet zeker dat t olie is?Geen koelvloeistof oid?
 
Dit ter veduidelijking betreffende de positie:

full
 
Ok, dat is druppen... en das 'erger' dan zweten.

Als ik jou was, zou ik morgen even wat kuipwerk er af schroeven, om een goed beeld van het blok te kunnen krijgen.
 
Aan de voorkant lopen 2 olieafvoerbuisjes vanaf de cilinderkop naar het carter.
Deze jahoor je raad het al voeren de olie af vanaf de cilinderkop naar het carter.
deze worden afgedicht met O ringen en wss zijn 1 van die ringen niet goed meer.
Komt ook wel vaker voor met die dingetjes
 
Dat hij nu maar eerst eens stukken demonteerd voor een duidlijker overzicht. De boel netjes opkuist en dan weet hij meteen vanwaar het lek begint. Als hij dan zelf nog twijfeld kan hij een goede foto plaatsen en zal er een duidelijker antwoord gegeven worden, nu blijft het toch maar gissen.

Martell, ik heb niet nagelezen wat en of ik het juist geschreven heb, dus dit is je kans om me terug te pakkkkkkkkkkken :+





Dat kan ik ook op andere manieren hoor ;)

gr Martell
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan