Oliemiljonair: olie verversen onnodig!

heb hem net gezien op tv...zit wel wat in wat ie zegt...

''een oliefilter kan 10x zoveel slijpsel bevatten dan een motor in z'n hele leven produceert''

ook zijn er oudere auto's zónder oliefilter
 
Als je nagaat dat Volkswagen en Audi het onderhoudsinterval op 30.000 km hebben staan en Seat/Skoda om de 15.000 terwijl het hier precies dezelfde motor betreft klopt er idd iets niet.

Voor vw diesels met speciale longlife olie geldt zelfs een interval van 50.000 km.
 
Als je nagaat dat Volkswagen en Audi het onderhoudsinterval op 30.000 km hebben staan en Seat/Skoda om de 15.000 terwijl het hier precies dezelfde motor betreft klopt er idd iets niet.

Met longlife olie kan het Zelfs tot 50K. Maar SEAT heeft dit niet, omdat ze oudere techniek toepassen( is mij verteld door de dealer)

Ikzelf denk eerder dat ze minder marge pakken op de verkoop en dat via onderhoud weer binnen willen harken.

SEAT heeft per slot van rekening dezelfde krachtige motoren die VW en audi ook leveren.

edit: blijken meer het idee te hebben........
 
Laatst bewerkt:
het kwaliteitsverschil zit meer tussen de oren dan tussen de deuren

in den beginnen van de lupo werden de lupo en de marbelle op dezelfde band in spanje in elkaar geschroefd, door dezelfde medewerkers en kwamen de onderdelen uit dezelfde toeleverfabriek.

Bij een enquette door auto, motor en sport onder automobilisten werdt er gevraagd naar een rapportcijfer voor de afwerk kwaliteit. De vw scoorde 2 volle punten hoger dan de marbella :? :? :? :? :?
 
Gebruik afgewerkte Belray olie van m`n yam word elk jaar ververst in m`n 2 pekelsoessen al jaaaaaaaaaaren.
 
als het waar is, is dit natuurlijk de beste marketingstunt ooit!

Maar lijkt me toch dat het verversen van de olie geen slechte zaak is doordat er vuil in terecht komt wat anders keer op keer in je motorblok zou komen. Maar wellicht dat het regelmatig vervangen van de oliefilter dit zou kunnen verhelpen..

De waarheid zullen we toch nooit achterkomen, het zal het best bewaarde geheim zijn van de oliemaatschappijen.

Alsie binnenkort wordt omgelegd weten we hoe het zit :)
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft ook een peilstok uitgevonden die alarm slaat als er narigheid met je olie is. Misschien is het een publiciteitsverhaal om dat dingetje van `m wat in de belangstelling te krijgen.
:^

En wat werkt beter dan een extreem voorbeeld? ;)

Een collega van mij heeft trouwens bij een bedrijf gewerkt waar ze ondermeer voor de Shell vrachtwagens het onderhoud deden.
Ze mochten nooit aan de motorolie komen. Dus die bleef idd zitten. _O-
 
Die verlengde intervallen bij audi/VW gelden slechts als je een speciale long-life olie gebruikt.

Anders hebben ze dezelfde intervallen als een Skoda hoor...
Dat klopt ook, maar andersom kan niet. Die interval staat op 15.000.
Daar mag je uiteraard ook vanaf wijken maar dat geschied dan geheel op eigen risico.
Geen garantie dus.
De eerste 2 jaar neemt niemand dat risico.
 
De olie in mijn VW polo 1.4 is voor het laatst 7 jaar en +/- 70.000km voor het laast vervangen. Sindsdien ook geen druppel meer bijgegooid.

Olie is nog steeds op peil en de kleur is niet eens zwart. (Donker bruin)

Het kan wel blijkbaar....
.....maar m'n motor krijgt toch echt elke 10.000km nieuwe olie. :+
 

Het plastic dashboard... de electronica... ;)
Ik heb ook zo'n hok met inmiddels bijna 100.000 km op de klok... krijgt gewoon elke 15.000 km onderhoud, tenslotte betaal ik dat ook aan de leasemaatschappij... ;)

Zodra ik er een privé zou hebben (of op de zaak gekocht) dan sla ik wel een beurtje over...
 
:^

En wat werkt beter dan een extreem voorbeeld? ;)

Een collega van mij heeft trouwens bij een bedrijf gewerkt waar ze ondermeer voor de Shell vrachtwagens het onderhoud deden.
Ze mochten nooit aan de motorolie komen. Dus die bleef idd zitten. _O-

Hey WB - onze olie fetischist.
Wanneer heb jij voor het laatst de olie ververst van je Derbi? Of je Triumph? :W 8-) :+
 
die 8 euro om de 10.000 km voor mijn brommer ga ik echt niet laten omdat er een kans is dat hij dan niet naar de klote loopt.
 
kan wel zo zijn. Bij al mijn sloop barrel auto's vervang ik ook nooit olie. Vul alleen bij. Loopt nog net zo zuinig en goed als op het moment dat ik die troep kocht. Rij nu in een 205je waar ik nu 20k mee gereden heb dit half jaar en ik vervang gewoon geen olie. Heb alleen na 15k 1 liter erbij moeten gooien.

Enig nadeel is dat je vlampunt van je olie van 250 graden naar 110 gaat ( misschien nog wel lager na die 350k :)) door de opgeloste brandstof in je olie (wat ook de smerende werking tegen gaat).
Zou dus kunnen zijn dat je carter onluchting op een gegeven moment als vlammenwerper gaat functioneren :P
 
Om even terug te komen op het Seat / VW verhaal.
Ik heb mijn Auto (Seat Leon 1.9TDI 2006) tijdelijk geruild met een VW Passat 1.9TDI 2007 van een collega.

Maar als we de ruimte buiten beschouwing rijdt de Leon op alle punten beter als de Passat. (ik was hier erg verbaast over)

Het dashboard ziet er degelijker uit, stoelen zitten beter enz enz enz.
Ik ben blij als ik volgende week woensdag mijn Leon weer terug heb.


Het blok van de Passat is trouwens exact hetzelfde als het blok van de Leon.
 
Laatst bewerkt:
Hey WB - onze olie fetischist.
Wanneer heb jij voor het laatst de olie ververst van je Derbi? Of je Triumph? :W 8-) :+
Veel te lang geleden, Derbi scooter circa 1200 and counting, Triumph circa 2000.
Zijn beide binnenkort aan de beurt, bij de Derbi had ik toen geen oliefilter, dus die wilde ik na wat 'spoelen' (ivm eerste verversing na aankoop) nog een keer doen.
En de Triumph heeft mijn bepaalde maximumtermijn van 6 maanden al overschreden.
full
;)
 
Voor vw diesels met speciale longlife olie geldt zelfs een interval van 50.000 km.

Pfff, lekker makkelijk. Rij zelf met een 2.0 TDI 140 ook met long-life olie, maar wat je wel merkt is omdat die olie wat dunner is, je er ook meer van verbruikt.... Tussen elke interval (afhankelijk rij-stijl etc) van ± 40.000 á 50.000 kan ik er een liter ingooien. Wat overigens volgens de dealer normaal is (pas als er meer dan een liter per 15.000 in moet, moet je je zorgen gaan maken)

Op die manier heb ik ook een lange interval, de olie blijft namelijk lekker vers....
 
En ik zou hem geloven boven technici omdat ?
Oud-directeur, iemand die dus met beleid etc... bezig was en niet met motor techniek ? :)

Omdat het wel degene is die (aldanniet) indirect de beslissingen neemt wat betreft marketing... En daar gaat dit hele verhaal om...

De technici kunnen zoveel zeggen. Er moet wel verkocht worden!
 
Laatst bewerkt:
de oud directeur heeft wel een technische en petrochemische achtergrond. hij is uit het bedrijf wegens pensionering.

ik rij zelf een lybra diesel met nu 3 ton op de teller. Ik ben te lui om olie te verversen :Z , gooi er zo nu en dan wat bij als de auto aangeeft dat het niveau te laag gaat worden. (er zit een sensor in die het niveau meet, niet alleen het laagste punt) :}

Gaat al jaren zonder problemen, verbruik is ook niet hoog.

nb een keer in een boekje van een mondeo gelezen dat je je pas zorgen moet maken als je iets van 1 op 1000 verbruikt. _O-
 
In de telegraaf zegt dhr Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland
datwe met z`n allen genept worden. Olie zou alleen maar bijgevuld hoeven te worden. Hij rijdt al 350.000 kilometer met de zelfde olie. Deze zou alleen maar beter worden in de loop der tijd!

Heeft een oud-directeur van zo'n bedrijf een auto waar 350.000 kilometer op de teller staat ??

Zou me verbazen..... tast voor mij de geloofwaardigheid van t bericht al ernstig aan.
 
de oud directeur heeft wel een technische en petrochemische achtergrond. hij is uit het bedrijf wegens pensionering.

ik rij zelf een lybra diesel met nu 3 ton op de teller. Ik ben te lui om olie te verversen :Z , gooi er zo nu en dan wat bij als de auto aangeeft dat het niveau te laag gaat worden. (er zit een sensor in die het niveau meet, niet alleen het laagste punt) :}

Gaat al jaren zonder problemen, verbruik is ook niet hoog.

nb een keer in een boekje van een mondeo gelezen dat je je pas zorgen moet maken als je iets van 1 op 1000 verbruikt. _O-

Tja ford is nou eenmaal het meest waardeloze auto merk wat er te krijgen is. Laat ze die troep aan de overkant van de oceaan houden.
 
Laatst bewerkt:
heb hem net gezien op tv...zit wel wat in wat ie zegt...

''een oliefilter kan 10x zoveel slijpsel bevatten dan een motor in z'n hele leven produceert''

ook zijn er oudere auto's zónder oliefilter
Jammer dat het gemiddelde oliefilter niet al het slijpsel tegenhoudt. Het is geen microfilter. '(
Hebben we nog niet over wat een oliefilter allemaal nog meer niet doet . B|
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan