Oliemiljonair: olie verversen onnodig!

Oke, de beste man heeft zijn centen verdiend is nu met pensioen en trekt nu echt pas de beerput open. de auto industrie maakte hem mond dood en nu niet meer? Hij had toch eerder weg kunnen gaan. maar hij doet het wel voor zijn kleinkinderen gutsie gut wat nobel van hem.

Eigenlijk zegt ie dus jullie zijn een stel mafkezen dat jullie je olie vervangen, ik heb ben nu steenrijk dankzij jullie terwijl ik al lang wist dat het een grote wassen neus is. Dan ben je in mijn ogen geen haar beter als die hele auto industrie. En trouwens volgens mij krijgen deze autobedrijven ook adviezen/trainingen vanuit de oliefabrikanten om meer te verkopen / advies te geven, hier zal castrol dus ook aan hebben meegewerkt lijkt me.

al met al vind ik het vrij achterbaks om dit dan nu pas echt aan de kaak te gaan stellen

"Ook daarom luid ik de noodklok", vertelt De Groot, "voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.
 
Voor vw diesels met speciale longlife olie geldt zelfs een interval van 50.000 km.
Lijkt me sterk.
Heb je daar toevallig specificaties van?
Ik rij een VW TDI met longlife (17 euro per liter |( ) maar gaat maximaal 30.000 km mee.
Meestal geeft het display na 23.000 al aan dat het moet worden vervangen.
 
Grote beurt > distributie riem vervangen > klepjes krom > kop er af > sindsdien gezeik.

Verschillende dingen zijn al gedaan o.a. kleprubbers enzo, maar helaas.
Heb je die zelf vervangen?
Lijkt me niet want dat is een hels klusje vergezelt van een hoop stripwerk.
Mgoed, als dit door de dealer/garage is gedaan proberen een ruilkop te claimen.
1 liter op 1000 kan voorkomen bij duitse blokken, maar dan zijn ze wel goed gaar.
 
In het gewraakte artikel geeft een oud-directeur van Castrol aan dat het misleidend van oliemaatschappijen is om het olie verversen van gemotoriseerde vervoermiddelen zo stringent voor te schrijven. Hij vindt dat de tegenwoordige kwalitatief goede oliën het niet meer noodzakelijk maken om überhaupt olie te verversen, slechts het op peil houden is de enige noodzaak.

In Motoplus nr 10 van 2006 wordt o.m. aangegeven dat het verversen van de motorolie en het vervangen van het oliefilter erg belangrijk zijn voor de levensduur van het motorblok.

Zou het aanbeveling verdienen beide zienswijzen eens te testen d.m.v. het langdurig inzetten van twee gelijke motorfietsen en dan het onderhoud conform deze zienswijzen uit te voeren ?

Misschien dat de oud-directeur mee wil doen aan dit experiment m.b.t. een verdeling van de kosten ?

Oliemaatschappijen zullen niet direct geïnteresseerd zijn, hoewel het vreemd blijft dat de maatschappijen onderling kennelijk niet elkaar beconcurreren, zoals b.v. bandenfirma's dat doen met de levensduur van een band, met betrekking tot de verversingsintervallen van de olie.

Stel, motorfabriek geeft aan iedere 6000 km nieuwe olie maar Shell zegt dan dat met haar olie dat best naar 15.000 kan; dat zijn dan wel minder kosten voor de consument en minder (?) belasting voor het milieu, toch ?

Ik begrijp best dat oliemaatschappijen een groot belang hebben bij het conform de fabrieksvoorschriften verversen maar ook t.a.v. het milieuvraagstuk kan de overheid ook in dit experiment deelnemen.
 
Heb je die zelf vervangen?
Lijkt me niet want dat is een hels klusje vergezelt van een hoop stripwerk.
Mgoed, als dit door de dealer/garage is gedaan proberen een ruilkop te claimen.
1 liter op 1000 kan voorkomen bij duitse blokken, maar dan zijn ze wel goed gaar.

Nee, heb ik niet zelf vervangen maar een vriend.


Heb jij enig idee wat heb verder nog kan zijn dan. De kromme kleppen zijn vervangen en opnieuw ingeslepen. De overige kleppen waren nog goed.
 
Was bij Golf 4 diesel en vorige Passat Diesel. MAXIMUM 50.000km of 2 jaar, echter computer rekent beurtinterval uit naar aanleiding van motorbelasting en aantal koudstarts. Bij ongunstiger gebruik zal de auto eerder onderhoud vragen.

Lijkt me sterk.
Heb je daar toevallig specificaties van?
Ik rij een VW TDI met longlife (17 euro per liter |( ) maar gaat maximaal 30.000 km mee.
Meestal geeft het display na 23.000 al aan dat het moet worden vervangen.
 
In Olie zitten additive pakketen die zorgen voor verschillende zaken. In de loop van de tijd zullen die additieven opreageren en zal de ph van je olie veranderen. Zonder additive pakket zal de olie veel minder goed zijn taak vervullen. Dus op tijd olie verversen en niet zelf rotzooi aan je olie toevoegen, deze additive pakketen zijn namelijk zorgvuldig samengesteld door de olieproducent om een goede balans tussen verschillende slijtagemechanismen te verbeteren.
 
Ik werk voor de Shell. Zal ik het dan maar verklappen 8-)



















heb geen bal verstand van olieen, maak andere chemische rommel :+
 
Ik heb 23 jaar een taxibedrijf in A'dam gehad en ververste mijn olie pas na ruim 50.000
km. Nu heb ik een Seat Inca bestelbus voor m'n werk (aannemersbedrijf) en zit al op 135.000 km zonder nog de olie te hebben ververst !
Rijdt nog supergoed :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan