Oliepeilen

blinkybill

Die hard MF'er
27 okt 2005
786
0
Voor de meeste een simpele vraag, maar voor mij nog niet:

Moet een suzuki gs500e warm of koud gepeild worden??

alvast bedankt voor jullie reacties
 
een wet-sump motor zoals de gewone suzuki gs en negen van de tien andere vier op een rij motoren peil je koud.
dan heeft de olie de tijd gehad om in het carter te zakken.

een dry-sump motor zoals een oude truimph/bsa/norton en cb750, yamaha srx, harlie david's zoon peil je warm.
daar kan olie in het carter staan en dat moet eerst teruggepompt worden.
 
zou de olie meer uitzetten dan het blok?? :+
meestal is het zo dat de motor iig een tijdje (vijf a tien minuten) uit moet zijn zodat alle olie weer naar de carterpan kan zakken, bij motoren met"dry sump" smering dus met een olietank kan het zijn dat bij lang staan de olie "wegloopt " in het blok.
bij xt500 mat ik na week stilstaan laag peil na even draaien weer gewoon.
he halflive je bent me voor
 
Motor peil je warm maar wel nadat ie enkele minuten stil heeft gestaan.

onzin |( wet-sump=koud.
verklaring:
als je de motor vijf minuten laat staan is het peil lager dan na tien minuten.
als je dus na vijf minuten het peil bijvult tot max loop je de kans dat je overvult.
lekker voor je keerringen.
en ja, ik weet dat je niet tot max mag vullen, hoe goed kan jij mikken uit zo'n fles?

nix moeilijk doen maar gewoon peilen voor je gaat rijden, koud
 
Motor-olie peil je (meestal) bij een motor die al een kwartiertje stilstaat, dan is alle olie naar het carter gezakt.
De motor op de middenbok zetten (indien aanwezig)

Ik vraag mij af of uitgezette olie zoveelverschil maakt op de peilstok.

Gr,
Henk
 
dus het moet koud??? want als ik hem koud peil krijg ik geen olie op de peilstok, dus dan moet deze nodig bijgevuld worden!!
Neen hij moet niet koud staan, lees bovenstaande reply's nog'ns :)
De motor moet warmgedraaid hebben en een kwartiertje ofzo afgekoeld zijn. Dan is de olie in principe nog warm (genoeg) maar heeft-ie de tijd gehad om af te zakken naar de carter.
Maw: ga er een kwartiertje mee rijden, laat'm vervolgens een kwartiertje staan, zet'm op z'n middenbok en dan kan je vrij betrouwbaar gaan controleren.
 
onzin |( wet-sump=koud.
verklaring:
als je de motor vijf minuten laat staan is het peil lager dan na tien minuten.
als je dus na vijf minuten het peil bijvult tot max loop je de kans dat je overvult.
lekker voor je keerringen.
en ja, ik weet dat je niet tot max mag vullen, hoe goed kan jij mikken uit zo'n fles?

nix moeilijk doen maar gewoon peilen voor je gaat rijden, koud
|( waarom staat het dan in de gebruikershandleiding |(

Niet na een minuut, maar laat 'm lekker een kwartiertje staan. En een paar cc's boven max maakt niet uit voor je blok hoor.
 
Ik vraag me af of het nou echt zoveel uitmaakt. In mijn werkplaatshandboek staat niks over warm of koud peilen bij het stukje oliepeilen. Aangezien in dat boek praktisch alles voor de domme idioot is uitlegd..... of het nou echt uitmaakt, ik denk van niet maar goed ik ben niet de expert.
 
"Vroeger", als in de tijd waaruit het GS500 blok stamt, stond in zo'n beetje alle handleidingen dat je een motor met de olie in het carter (wet-sump dus) het oliepeil bij koude motor moest controleren. Met de motor rechtop.

Maar uiteindelijk moet je gewoon de instructies uit de handleiding volgen, want het kan per motor verschillen. Als daarin staat dat gepeild moet worden na een minuut of 15 stilstaan, dan moet je dát gewoon doen. Het boekje van de GSX400E (vergelijkbaar blok) zegt koud peilen.

Bij m'n GS kan ik het verschil wel mooi zien. Na een lange rit zakt het oliepeil na een kwartiertje tot de helft, als ie koud is staat ie op een kwart. Dat zou volgens het boekje 250 cc schelen, maar in werkelijkheid is dat hooguit 50 cc. Op bijna 4 liter olie.

Als je bij koude motor geen olie ziet bij een GS500 dan moet je bijvullen. Als je dat tot de helft doet dan zit je altijd goed, koud of warm-na-een-kwartiertje.

(oh ja: Peilstok uitdraaien, afvegen, er in drukken zonder 'm vast te draaien en dán pas aflezen)
 
(oh ja: Peilstok uitdraaien, afvegen, er in drukken zonder 'm vast te draaien en dán pas aflezen)
Om je peilstok af te lezen moet je hem er echt weer indraaien en dan er weer uit, dus niet erin doen zonder hem aan te draaien. Zelfde als bij je auto dan laat je je peilstok toch ook niet een stuk uitsteken, hij moet er echt helemaal in hoor.
 
Om je peilstok af te lezen moet je hem er echt weer indraaien en dan er weer uit, dus niet erin doen zonder hem aan te draaien. Zelfde als bij je auto dan laat je je peilstok toch ook niet een stuk uitsteken, hij moet er echt helemaal in hoor.

Dan rij je waarschijnlijk met een te laag oliepeil rond. FF rechtstreeks uit het boekje van de GSX400E (zelfde onderblok als de GS450)

"The oil filler cap threads are not run in but touching the filler hole upper edge"
 
in de gebruikershandleiding van mijn moto staat:

=> Teveel olie is niet goed dus altijd koud meten, dan is er nooit teveel in

=> olie pijlen door dop af te schroeven, pijlstok af te vegen en er gewoon terug opleggen (niet dichtschroeven). Met motor rechtop uiteraard.
 
Zolang het olielampje niet brand is er toch niks aan de hand? Trouwens wel een goeje dit want ik draai hem er altijd in... deze wijsheid heb ik van een andere motorrijder. Zou het kunnen zijn dat het verschilt per motor?

Edit:

Ik zit nou nog wat verder te lezen en inderdaad jullie hebben gelijk!
"Draai de vulplug los, die in het midden rechts in de bovenkant van het carter zit. Deze vulplug bevat een peilstok; veeg deze met een schone doek droog en steek de peilstok weer in het gat ZONDER de plug in te draaien. Trek de plug/peilstok weer uit en lees het oliepeil af, dat tussen de beide peilstrepen moet staan. Vul indien nodig verse SAE 10W/40 motorolie bij; gebruik hiervoor alleen merkolie."

En verder wordt er nog vermeld dat wanneer de motor warm is je hem enkele minuten moet laten staan.

Toen ik afgelopen keer naar de TT in Assen ben geweest stond hij net op low met ingedraaide peilstok maar het olielampje ging niet branden..... dus dan zal het wel okee wezen. Ga er nu btw wel wat olie bijmikken.......
 
Laatst bewerkt:
Het "geen olie meer"-lampje gaat pas branden als het te laat is.

Je zult de eerste niet zijn die z'n blok aan gort rijd,
omdat je wacht tot het lampje aangeeft dat de olie bijgevuld moet worden.


De manier van peilen verschilt per merk/type motor.
Oftewel: instructieboekje van betreffende motor opzoeken, en die aanhouden.
 
Dat van het uitzetten van olie kan ik niet geloven. Dat is zo'n kleine marge. Dan moet je ook je motor altijd waterpas zetten want iets links of rechts hellen betekent ook een peiling-verschil.

Als er koud meten staat dan bedoelen ze natuurlijk dat de olie de tijd gekregen moet hebben om naar de bodem te zakken. Als je dat niet doet dan peil je te laag en ga je bijvullen. Het gevolg is een overvol karter waardoor de keringen kunnen gaan lekken.

Bovendien zijn de marges redelijk zodat je niet overspannen op het peil hoef te letten. Als het aan de lage kant staat, bijvullen. Je moet dan een inschatting maken hoeveel je erbij mikt, dat heet ervaring.

Gr,
Henk
 
Bla bla bla... wat een gelul hier. Nou, zal ik er wat extra gelul tegenaan gooien dan?

Olie peilen bij een CB350F 1974:

1. Zorg dat de olie echt koud is, dus voor het rijden koud.
2. Zet de motor niet op de bok maar houd hem gewoon rechtop.
3. Schroef de peilstok los en maak hem schoon met een doek/wc-papiertje/inlegkruisje/etc..
4. Duw de peilstok, zonder hem erin te draaien, terug in het gat.
5. Haal de peilstok er weer uit en neem de oliestand op.
6. Vul bij tot zodanig vereist is.

:+

"Koud is als de motor een kwartier heeft stilgestaan na het rijden"
LOL, dan is de olie nog zo'n 80 graden? 't Is maar wat je koud vind.. :+

Conclusie:
Vraag niet op MF hoe je je olie moet peilen in het algemeen, maar zoek het op in een WPH of vraag specifiek. _O-
 
Het "geen olie meer"-lampje gaat pas branden als het te laat is.

Je zult de eerste niet zijn die z'n blok aan gort rijd,
omdat je wacht tot het lampje aangeeft dat de olie bijgevuld moet worden.


De manier van peilen verschilt per merk/type motor.
Oftewel: instructieboekje van betreffende motor opzoeken, en die aanhouden.
Ik vul 'm altijd pas bij als het lampje gaat branden, en soms rij ik nog ff langer door.
 
Bovendien zijn de marges redelijk zodat je niet overspannen op het peil hoef te letten. Als het aan de lage kant staat, bijvullen. Je moet dan een inschatting maken hoeveel je erbij mikt, dat heet ervaring.

Gr,
Henk
Of geduld, beetje erbij, wachten... peilen... eventueel er nog wat bij, nog ff wachten en weer peilen... enzovoort. Maar geduld komt steeds minder voor in dit landje :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan