Oliepeilen

blinkybill

Die hard MF'er
27 okt 2005
786
0
Voor de meeste een simpele vraag, maar voor mij nog niet:

Moet een suzuki gs500e warm of koud gepeild worden??

alvast bedankt voor jullie reacties
 
ja eigenlijkst vroeg ik alleen maar hoe je een GS500e moest peilen, maar in de meeste antwoorden zit wel weer wat nieuwe informatie voor mij.

dus jongens bedankt!
 
WTF lees ik hiero allemaal weer?

Ik heb niet eens me motorrijbewijs. (ben bezig nog)

Maar ik weet zeker dat bij een GS500 de olie gewoon steenkoud gepeild moet worden hoor. Net als bij een koekblik, want als de motor warm is kan het zijn dat niet al je olie naar het carter is gevloeid...

En een peilstok moet er dus echt helemaal in hoor :/

En voor diegenen die het vroegen, nee een koekblik heeft geen peilstok met schroefdraad, is gewoon erin duwen of eruit halen. En ook bij blik moet je peilstok helemaal erin rammen...

Als het lampje brand is je oliedruk te laag. Dat betekent niet dat je olie te weinig is, maar dat betekent dat je olie veelste weinig is... Een motor zal niet echt blij zijn met een te laag oliepeil (bij de meeste blikken is het geen probleem als de lampje brand, zolang je maar zsm gaat bijvullen...

Volgens mij hebben de nieuwere motoren een kijkglaasje/plasticje toch?
 
Maar ik weet zeker dat bij een GS500 de olie gewoon steenkoud gepeild moet worden hoor. Net als bij een koekblik, want als de motor warm is kan het zijn dat niet al je olie naar het carter is gevloeid...

Hoelang denk je dat het duurt voordat de olie naar beneden gelopen is? Als je een kwartier na het uitzetten peilt heb je een redelijk betrouwbare meting.
En een peilstok moet er dus echt helemaal in hoor :/
En dat is dus onzin. Het kan best dat het bij sommige motoren moet, maar dat zal dan in de handleiding staan. Ik ben ze nog niet tegengekomen.

Als het lampje brand is je oliedruk te laag. Dat betekent niet dat je olie te weinig is, maar dat betekent dat je olie veelste weinig is... Een motor zal niet echt blij zijn met een te laag oliepeil (bij de meeste blikken is het geen probleem als de lampje brand, zolang je maar zsm gaat bijvullen...
Alleen als het een oliepeil meter is. Als een oliedruklampje gaat branden, heb je motorschade.
 
Ik heb toevallig een gs500e wph op de pc staan, dus heb maar even wat gekopieerd om de bullshit uit de wereld te helpen...

Zo moet het dus volgens haynes bij een gs500e, waar de TS ook om vroeg dus:



[EDIT] plaatje verne*kte de lay-out dus ff klikken ;)
en ik heb ook weer wat geleerd, want heb nooit geweten dat je tot F(ull) bij moest vullen..

 
Laatst bewerkt:
:Y

gelukkig wel adviezen van: wachten tot je olielampje gaat branden zal de TS niet vrolijk maken denk ik :X







Ik snap ook wel waarom ze bij yamaha zo'n oliepeilmeter erop hebben gebouwd :X O-)
 
Hoelang denk je dat het duurt voordat de olie naar beneden gelopen is? Als je een kwartier na het uitzetten peilt heb je een redelijk betrouwbare meting.En dat is dus onzin. Het kan best dat het bij sommige motoren moet, maar dat zal dan in de handleiding staan. Ik ben ze nog niet tegengekomen.Alleen als het een oliepeil meter is. Als een oliedruklampje gaat branden, heb je motorschade.

Niets oliepeilmeter. Voor zover ik het weet worden die alleen bij moderne blikken toegepast en alleen als je contact omdraait. Tijdens rijden laat ie niks zien dus...

Ooit over gedacht dat tijdens het rijden je oliepeil zowiezo niet klopt? Omdat alles door de motor zit.

Vrijwel elke motor/auto hebben een oliedrukmeter. Zoals ik zei: Alleen moderne blikken hebben een oliepeilmeter die laten de oliepeil zien als je de contact omdraait (en niet tijdens het rijden, dat kan niet).

Verder als je oliedruklampje gaat branden heb je zeker weten niet altijds schade. Het kan branden als je bijv. een helling oprijd, of bijv. bij lange bochten... Het kan ook branden als je olie net onder de minimum is, zolang je hele carter maar niet leeg is en zolang je maar ZSM de olie bijvult is er niks aan het handje...
 
Ooit over gedacht dat tijdens het rijden je oliepeil zowiezo niet klopt? Omdat alles door de motor zit.
Een constructeur bepaald hoeveel olie er nodig is om ervoor te zorgen dat tijdens het draaien van de motor het oliepeil niet zo laag wordt dat de oliepomp niets meer aan kan zuigen. Dát bepaald het minimum streepje op de peilstok of het peilglas. Dat heeft dus niets met een kloppend oliepeil te maken.

Verder als je oliedruklampje gaat branden heb je zeker weten niet altijds schade. Het kan branden als je bijv. een helling oprijd, of bijv. bij lange bochten... Het kan ook branden als je olie net onder de minimum is, zolang je hele carter maar niet leeg is en zolang je maar ZSM de olie bijvult is er niks aan het handje...

Sorry, maar je kletst (zeker weten) uit je nek. Als het oliedruk lampje gaat branden is, inderdaad, de oliedruk weg. Als tijdens acceleratie of een lange bocht dat lampje brand rijdt je al een tijdje met een niveau rond dat ruimschoots onder het minimum ligt.

Rollagers kunnen wel heel even zonder oliedruk, maar een moderner blok met glijlagers geeft heel snel de geest. Dan praat je (onder belasting) over secondes en niet over 'zsm olie bijvullen'.

Je mag er wat mij betreft rustig een andere mening op nahouden natuurlijk. Maar het is niet meer dan dat: een mening. De werkelijkheid is anders.

 
WTF lees ik hiero allemaal weer?

Ik heb niet eens me motorrijbewijs. (ben bezig nog)

Maar ik weet zeker dat bij een GS500 de olie gewoon steenkoud gepeild moet worden hoor. Net als bij een koekblik, want als de motor warm is kan het zijn dat niet al je olie naar het carter is gevloeid...

En een peilstok moet er dus echt helemaal in hoor :/

En voor diegenen die het vroegen, nee een koekblik heeft geen peilstok met schroefdraad, is gewoon erin duwen of eruit halen. En ook bij blik moet je peilstok helemaal erin rammen...

Bij een auto ja, bij een motor dus niet.

Als het lampje brand is je oliedruk te laag. Dat betekent niet dat je olie te weinig is, maar dat betekent dat je olie veelste weinig is... Een motor zal niet echt blij zijn met een te laag oliepeil (bij de meeste blikken is het geen probleem als de lampje brand, zolang je maar zsm gaat bijvullen...

Volgens mij hebben de nieuwere motoren een kijkglaasje/plasticje toch?

Als dat oliedruklampje brand betekent dat niet dat er veel te weinig olie in zit, maar dat er geen druk op staat (waarom zou het anders een druklampje heten...).

Stel dat je bv 1 drijfstang helemaal weghaalt, motor is zn oliedruk grotendeels kwijt, maar er kan nog steeds meer dan genoeg olie in zitten, dat valt nl vrolijk in je carterpan terug.
Maar het blok loopt wel helemaal aan stront (binnen no-time) omdat de oliedruk veel te laag is.
 
Als dat oliedruklampje brand betekent dat niet dat er veel te weinig olie in zit, maar dat er geen druk op staat (waarom zou het anders een druklampje heten...).

En als er teweinig olie in zit dan staat er dus vanzelfsprekend teweinig druk op waardoor het lampje gaat branden..... want dan is die pomp een beetje lucht aan het pompen met een beetje olie.
 
Je druklampje kan ook gaan branden als er genoeg in zit....

En tegen de tijd dat er zo weinig in zit dat ie lucht pompt is ie een paar seconden later ook wel kapot gelopen, zeker met warm blok op de snelweg....
 
Motoren zijn wat olie betreft couveuse kindjes. Even iets te weinig en het is al foute boel. Auto's zijn robuuster ontworpen. Daar kan het een hele tijd slecht gesteld staan met de olie maar dan gebeurd er nog niets.
Ooit een fordmotor in de soep gedraaid.
Dit was er aan de hand.
Lampje van het peil defect.
Veel olieverbruik. Oude brik, V4 blok.
Gelukkig niet de mijne.
Na een eind gereden te hebben begon dat ding te tikken en in no time hard te tikken en langzamer te rijden. Stop gezet en oliepeil gechecked want ik had al zo'n idee. Droge peilstok. Olie bijgevuld, er zat maar 1 literfles in de bak.
Na even gewacht te hebben nog steeds geen spoor op de peilstok en dat was ca.3cm onder het laagste streepje.
Gestart en op hoop van zegen naar een benzine stat.gereden. zowaar verminderde het tikken aanzienlijk.

Gr,
Henk
 
Een constructeur bepaald hoeveel olie er nodig is om ervoor te zorgen dat tijdens het draaien van de motor het oliepeil niet zo laag wordt dat de oliepomp niets meer aan kan zuigen. Dát bepaald het minimum streepje op de peilstok of het peilglas. Dat heeft dus niets met een kloppend oliepeil te maken.Sorry, maar je kletst (zeker weten) uit je nek. Als het oliedruk lampje gaat branden is, inderdaad, de oliedruk weg. Als tijdens acceleratie of een lange bocht dat lampje brand rijdt je al een tijdje met een niveau rond dat ruimschoots onder het minimum ligt.

Rollagers kunnen wel heel even zonder oliedruk, maar een moderner blok met glijlagers geeft heel snel de geest. Dan praat je (onder belasting) over secondes en niet over 'zsm olie bijvullen'.

Je mag er wat mij betreft rustig een andere mening op nahouden natuurlijk. Maar het is niet meer dan dat: een mening. De werkelijkheid is anders.

Jij had het over altijd schade.

Space wagon van me pa ging de olielampje gewoon branden tijdens een koude rit op de snelweg. En als je bij de A9 door de tunnel reed ook, en niet een seconde ofzo, neen gewoon 5 seconden achter elkaar.

En dat blokje draait nog steeds 7000 rpm.

En nee er is niets mis met de drukmeter. Er zat gewoon te weinig olie in de auto.

Dus om gelijk je kletst uit je nek te zeggen.

Wat kilowattknijper zegt dus:

Maar wat ik wil zeggen is dat het niet altijd "the end" is als je olielampje brand :/

Ok ok het is wel koekblik maar toch:

grootste reden waarom koekblik motoren overleden is olie: ouwe knakenblikken verbruiken meestal gewoon wat meer olie dan die moderne spul, en als iemand een jaar lang niet pijlt en op het druklampje vertrouwd... Een auto kan heel lang een beetje onder de minimum oliepeil rijden, maar als dit steeds lager begint te worde en naarmate er meer word gereden gaat de motor overlijden...

Sterker nog, ik ken een BMW E30 318i, daarvan was het filterhuis dus eraf geknald en dat apparaat heeft gewoon een paar kilometer gereden (met steeds harder tikkende motor)... Pijlstok was droog en er ging 3 liter in (er zat dus maar 1 liter in terwijl er 4 liter in hoort te zitten :X ) Later ontdekt dat de hele motor onder de olie zat, effe motor schoongemaakt olie d'rin, de getik is er nog maar auto rijd goed, verbruikt geen olie en verbruikt niet meer dan normaal benzine...

En het is niet meer dan logisch dat de meeste motoren kritisch zijn over olie. Een beetje motor draait met gemak 11-12.000 rpm... Er bestaan geen auto's die zulke toerentallen kunnen draaien (en diegene die dat wel kunnen hebben een motorfietsblokje :z )
 
Laatst bewerkt:
Je schrijft dat er niks aan de hand is als het druklampje gaat branden mits je maar zo spoedig mogelijk bijvult. Dáár sloeg dat uit je nek kletsen op.

Als het even in een bocht aanflitst, of tijdens remmen kan het meevallen, maar als het lampje blijft branden dan heb je inderdaad na een paar seconden schade. En dat hoeft dan geen schade te zijn waarmee het blok meteen instort, maar de lagers vinden het niet leuk, en de nokkenassen ook niet. Een blok zonder oliedruk rijdt nog een meter of 500 voordat het bij het oud ijzer kan.

Of de druksensor moet te snel alarm slaan, dat kan natuurlijk ook.

Ah kijk, die edit maakt het allemaal wat duidelijker. Ik vond dat je wat de discussie binnenkwam vallen met een toontje van 'hallo wat is dit, het zit zó' en dan met iets kwam wat niet klopte.

Goed, resumerend: een olieniveau onder de 'min' is niet meteen een groot probleem. Als het niveau zo laag wordt dat de oliepomp lucht aan gaat zuigen valt de druk weg. Als dat lang genoeg duurt levert dat motorschade op. En in dat laatste geval kan het best zo zijn dat het blok nog een paar 1000 of misschien wel 50000km z'n werk blijft doen, maar dat is meer een teken van de robuustheid van de desbetreffende motor dan aan al dan niet aanwezige schade.


(zijn we weer vriendjes? Ah! Ah toe! ;) )

edit2: die 500 meter kan ook best een kilometer zijn, maar ik heb het over een situatie waarin de oliedruk helemaal wegvalt en ook niet af en toe terugkomt.
 
Laatst bewerkt:
Je schrijft dat er niks aan de hand is als het druklampje gaat branden mits je maar zo spoedig mogelijk bijvult. Dáár sloeg dat uit je nek kletsen op.

Als het even in een bocht aanflitst, of tijdens remmen kan het meevallen, maar als het lampje blijft branden dan heb je inderdaad na een paar seconden schade. En dat hoeft dan geen schade te zijn waarmee het blok meteen instort, maar de lagers vinden het niet leuk, en de nokkenassen ook niet. Een blok zonder oliedruk rijdt nog een meter of 500 voordat het bij het oud ijzer kan.

Of de druksensor moet te snel alarm slaan, dat kan natuurlijk ook.

Ah kijk, die edit maakt het allemaal wat duidelijker. Ik vond dat je wat de discussie binnenkwam vallen met een toontje van 'hallo wat is dit, het zit zó' en dan met iets kwam wat niet klopte.

Goed, resumerend: een olieniveau onder de 'min' is niet meteen een groot probleem. Als het niveau zo laag wordt dat de oliepomp lucht aan gaat zuigen valt de druk weg. Als dat lang genoeg duurt levert dat motorschade op. En in dat laatste geval kan het best zo zijn dat het blok nog een paar 1000 of misschien wel 50000km z'n werk blijft doen, maar dat is meer een teken van de robuustheid van de desbetreffende motor dan aan al dan niet aanwezige schade.


(zijn we weer vriendjes? Ah! Ah toe! ;) )

edit2: die 500 meter kan ook best een kilometer zijn, maar ik heb het over een situatie waarin de oliedruk helemaal wegvalt en ook niet af en toe terugkomt.

Tuurlijk no hard feelings dude :)

Maar auto's zijn gewoon wat robuuster tegen olie mishandeling. Me pa's wagen heeft letterlijk 1000den kilometers gereden met een te laag oliepeil :X (auto zuipt geen olie). En dat ding draait nog steeds vrolijk 7000+ rpm...

Motoren zijn wat fragieler, niet raar ook aangezien ze lichter/compacter en veel meer toeren draaien...

Met gewoon rijden kom je boven de 3000 rpm met een benzine auto. Met een motor rij je constant boven de 3000 rpm (om maar een verschil te laten zien...)

En verder zoals ik zei: in 99% van de gevallen zal het lampje oliedruk aangeven... Veel heb je er niet aan. Soms pas als je halve olie eruit gelekt is brand die lampje... Je moet echt geluk hebben dat het opeens bij de sensor weglekt... Maar meestal is het te laat INDIEN er iets weglekt/wegstroomt... Bij nomraal gebruik is er echt niets aan de hand hoor... Zolang je maar niet de hele tijd als een idioot gaat lopen stampen...

Voorbeeld: stel je oliepeil is te laag. Maar normaal niks aan het handje, je gaat bocht in lampje brand, je gaat helling op lampie brand. Niks aan de hand.

Voorbeeld2: stel je hele carter is opengereten, je rijd ongemerkt verder, en opeens brand je oliedruk lampje, je bent gewoon te laat. Dat lampje brand in dit geval gewoon veelste laat...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan