Oliepeilglas Yamaha deels zwart gemaakt

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Op mijn Yamaha Radian zit een oliepeilglas, dat ongeveer voor de helft zwart gemaakt is.
Ik heb bij andere motoren van dit type gekeken en ook daar is het glaasje tot halverwege zwart. Het is blijkbaar iets dat Yamaha af fabriek zo monteert.

De min. streep van het peil ligt veel lager dan het niveau dat je nog kan zien door dat half zwart gemaakte peilglaasje.

Iemand enig idee waarom dat peilglaasje voor de helft zwart gemaakt is?
 
Misschien dat ze er later achterkwamen dat in sommige gevallen de versnellingsbak te snel zonder olie kwam / te heet werd met Europese rijstijl. Maar ik moet slechts wat gokken. :')

Edit. aanzuiging in de carterpan zit namelijk altijd een stuk lager.
Dus te laag oliepijl = nadelig versnellingsbak tandwielen.
 
Laatst bewerkt:
Kan mij niet voorstellen dat een fabrikant bewust een peilglas donker maakt. Is niet zo handig als je het peil af wil lezen.
Het kan ook vervuiling zijn die zich heeft afgezet aan de binnenkant van het glaasje.
Dat krijg je alleen schoon door het deksel er af te halen en het peilglas goed schoon te maken.
Maar dan verlies je waarschijnlijk wel olie als het deksel eraf gaat, en oppassen met de pakking.

Misschien kan het je helpen om eens een aantal lange ritten te maken zodat de olie goed op temperatuur komt waardoor het glaasje wellicht ook wat schoner wordt.
 
Op mijn Yamaha Radian zit een oliepeilglas, dat ongeveer voor de helft zwart gemaakt is.
Ik heb bij andere motoren van dit type gekeken en ook daar is het glaasje tot halverwege zwart. Het is blijkbaar iets dat Yamaha af fabriek zo monteert.

De min. streep van het peil ligt veel lager dan het niveau dat je nog kan zien door dat half zwart gemaakte peilglaasje.

Iemand enig idee waarom dat peilglaasje voor de helft zwart gemaakt is?


Ik denk dat het de olie niveau is, bij mijn Virago leek het ook zo, laat een ander de motor heen en weer bewegen dan zul zien, wat zou trouwens de logica zijn om een pijlglas zwart te maken.
 
Mijn peilglaasje is niet vuil, omdat ik het schoongemaakt heb toen het deksel waar het in zit eraf was.
Het was daarvoor ook niet echt smerig, maar het metalen plaatje dat erachter zit, glimmend voor een makkelijkere aflezing, was dat wel! En goed ook. Er zat een laagje diep zwarte slurrie op, hetzelfde spul dat (meestal) onderin je carterpan zit.
Zo leek het alsof er voldoende olie in zat, maar het tegendeel was helaas waar..... '(

Bij het schoonmaken van het glaasje kwam ik er achter dat dat deels zwart gemaakt is, zodat er een heel klein gebiedje ontstaat waarbinnen het oliepeil moet liggen.

Dat gebiedje is ongeveer de helft van dat wat tussen de min-streep en de max-streep ligt.

Nu is de totale olie-inhoud van het blok vrij klein; 2,5 liter incl. oliefilter en 2,2 liter zonder de filter inhoud. Gangbaarder is een olie inhoud van 3 a 3,5 liter, als ik het wel heb.
Ik kan me voorstellen dat dat kleine volume een overeenkomstig kleinere tolerantie qua olievoorraad met zich mee brengt.
Simpelweg het glaasje half zwart maken is dan een leuke oplossing, maar het maakt het aflezen van het oliepeil wel lastig.
Mi hadden ze dan beter het min-streepje wat hoger kunnen zetten, of het glaasje iets hoger kunnen positioneren.

Iemand nog een ander idee?
 
Dit type motor is overigens nooit officieel in de Europese markt gezet.
Vraag me niet waarom, maar het schijnt zo te zijn dat de Radian door Yamaha alleen in de USA en Canada is aangeboden.
Wat hier rondrijdt is als 2e hands geimporteerd.
Zo is de mijne een ex Canadees, wat je kan zien omdat dat ding een km-teller heeft ipv een mijlen-teller.

Dat men het de tolerantie in het oliepeil aangepast zou hebben aan de Europese rijstijl / omstandigheden lijkt me daarom niet de goeie reden waarom dat peilglaasje half zwart gemaakt is.

Iemand zei dat. als je een carterdeksel eraf haalt, je op moet passen met de pakking.
Dat klopt; je moet zo'n pakking altijd vervangen door een nieuwe, anders grote kans op lekkage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan