Oliepijl - zoem geluid. Oorzaak?

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.373
625
Gelderland
Het is mij nog niet voorgekomen dit zoemend geluid dat hoger in frequentie wordt naarmate de motor toer aantal omhoog gaat. Het gaat ook weer weg als je de koppelingshendel inknijpt.

Heb voor de zekerheid naar mijn motor olie peil gekeken en deze zat net boven de minimum. Nu heb ik dit weer bijgevuld. Eerste keer een bepaalde hoeveelheid. En de pijlstok komt nu tot 50% van max/min. De zoemend geluid is wat minder. Ik ga morgen nog een keer bijvullen, dan net onder max.

Is minder motor olie echt de oorzaak? Of kan het iets anders zijn?
 
Durf niet te zeggen of het hierdoor is gekomen, maar helemaal uitgesloten lijkt het me ook weer niet. Ik begrijp trouwens werkelijk niet waarom je met een dergelijk oliepijl gaat rijden. Volgens mij staat zowat in iedere gebruiksaanwijzing van een motor, zo'n beetje op bladzijde 1, dat het oliepijl correct moet zijn. Dus waarom je niet meteen zorgt dat het oliepijl correct is, ontgaat mij volledig. Misschien heb je schade opgelopen, het zou kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Het is mij nog niet voorgekomen dit zoemend geluid dat hoger in frequentie wordt naarmate de motor toer aantal omhoog gaat. Het gaat ook weer weg als je de koppelingshendel inknijpt.

Heb voor de zekerheid naar mijn motor olie peil gekeken en deze zat net boven de minimum. Nu heb ik dit weer bijgevuld. Eerste keer een bepaalde hoeveelheid. En de pijlstok komt nu tot 50% van max/min. De zoemend geluid is wat minder. Ik ga morgen nog een keer bijvullen, dan net onder max.

Is minder motor olie echt de oorzaak? Of kan het iets anders zijn?
het is iets anders, dat gedempt kan worden door een hoger olie peil.
 

Latka?
www.youtube.com/watch?v=tAU6HYpvzUU


;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan