Olieplug probleempje

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Vandaag wilde ik de olie gaan verversen
Ik draai aan die schroef onderop, en zowaar hij begint te draaien.
En te draaien...
En te draaien...
En te draaien.
Ik draai mij een ongeluk aan dat ding, maar hij komt maar niet los.
En zoals je al kunt raden, vast gaat ie ook niet meer.

Iemand een idee hoe ik deze eruit kan krijgen?
En is dit gelijk de schroefdraad? Want dan ga ik alvast shoppen voor een nieuw pannetje.
Alvast bedankt!
 
Nou ik dit zo lees, denk ik gewoon dat ik de eerste slagen met de ratel de verkeerde kant op heb gedraaid.
Ik weet het niet meer helemaal zeker, maar ik denk dat dat het gewoon is geweest.
Dan heb ik hem goed gesloopt in ieder geval.
Nou ja, morgen nog maar eens proberen dan.
 
Verkeerde kant draaien komt voor. Ik heb het al eens zien doen door mensen die toch zelf motorblokken uit en in elkaar zette, afstellingen verrichten etc.

Aftap plug's in aluminium zijn ook berucht als het gaat om het doldraaien van de plug. Iets te veel kracht en daar gaat ie dan.
Je moet ze op gevoel dichtdraaien of een momentsleutel gebruiken.

Wat het probleem betreft is dat de plug misschien niet meer vanzelf eruit te draaien is. De draad in het aluminium is verwrongen en is geen draad meer.
Indien mogelijk de carterpan eronderuit schroeven en de bout met wat druk eruit draaien, of uitboren. Nieuwe draad erin met helicoil of opnieuw laten tappen met een grotere maat plug.

Indien er geen carterpan onder zit dan moet dat hele circus vanuit de onderkant van de motor gebeuren en ik vrees dat uitboren de enige optie is. Er zullen ongetwijfeld wat alum. spanen in het carter terecht komen.
 
Ja, dat klopt, maar als ge op de grond ligt kijkt je in de zelfde richting naar de bout.
Als je op je knieën zit daarentegen, moet je er wel rekening mee houden natuurlijk.

precies ;)
het is inderdaad .com als extensie.
zoek het onderdeel op, schrijf het onderdeelnummer op, en bestel dit bij Motoport oid (doorgaans goedkoper, en snellere levering).
Ik heb 2 x bij CMSNL besteld, voordat je iets wilt kopen zijn ze heel behulpzaam, maar zodra ze zien dat je betaald hebt, is de aftersales echt zwaar klote, en moet je lang op de onderdelen wachten. (beide keren precies hetzelfde verhaal)
 
Cmsnl, soms wel soms niet.
Je hebt wel altijd verzendkosten.
Motorport heb ik dan weer mindere ervaring wtb losse onderdelen. Maar heb je geen bestelkosten omdat het met grote partij meebesteld wordt. Of het moet met spoed besteld worden...

Laatst wat besteld bij cmsnl, zondagavond, dinsdag in huis. Dus het kan wel..
 
Cmsnl, soms wel soms niet.
Je hebt wel altijd verzendkosten.
Motorport heb ik dan weer mindere ervaring wtb losse onderdelen. Maar heb je geen bestelkosten omdat het met grote partij meebesteld wordt. Of het moet met spoed besteld worden...

Laatst wat besteld bij cmsnl, zondagavond, dinsdag in huis. Dus het kan wel..
Ik heb nog nooit besteld bij CMSNL, zoals eerder aangehaald, gebruik het enkel voor onderdelen nummers, en soms is het handig om die schema's te zien van hoe de onderdelen in elkaar zitten.

Heb enkele jaren geleden een nieuwe koplamp (compleet) besteld bij Suzuki zelf, op CMSNL staat ie 405€ (excl verzendkosten? weet het niet ...), maar bij Suzuki 340€, en dus ook geen verzendkosten moeten betalen.

Maar ik beweer niet dat het niet kan via CMSNL natuurlijk ... maar ik geef er persoonlijk gewoon de voorkeur aan rechtstreeks bij Suzuki te bestellen ... of bij motoport, motozoom, RAD (België), enz. ...
 
Maar ik beweer niet dat het niet kan via CMSNL natuurlijk ... maar ik geef er persoonlijk gewoon de voorkeur aan rechtstreeks bij Suzuki te bestellen ... of bij motoport, motozoom, RAD (België), enz. ...

Weet jij wat mooie adressen in België? Want daar woon ik, dus zou wel handig kunnen zijn.
In NL moet ik het altijd op mijn werk laten bezorgen namelijk.
 
Weet jij wat mooie adressen in België? Want daar woon ik, dus zou wel handig kunnen zijn.
In NL moet ik het altijd op mijn werk laten bezorgen namelijk.
Bedoel je met een adres waar je het wil laten leevren?
Tot nog toe liet ik ook alles op mijn werk leveren, daar de leveringen altijd via mij komen (bewakingsagent), maar sinds enkele maanden geleden ben ik mijn vaste post kwijt en werk ik zowat overal -O-

Als je bedoeld waar te bestellen ... voor de normale onderhoudsproducten ga ik gewoonlijk naar RAD ( www.rad.eu ) of bestel ik bij motozoom, want sommige dingen zijn daar goedkoper, en ze verzenden naar België zonder extra verzendkosten.

Edit: volgens je profiel woon je nog in Breda?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou er mee naar een metaalbewerkingsbedrijf gaan die er nieuw schroefdraad in kunnen maken.

dat was uiteindelijk wel gelukt bij mij en niet met een helicoil bij de motorzaak.....

wel rot, misschien kan je draaien en trekken aan de bout tegelijk ? dat dat het losse schroefdraad tegenhoud, zodat je iig de bout eruit krijgt.

succes

.................
 
Ik heb nog nooit besteld bij CMSNL, zoals eerder aangehaald, gebruik het enkel voor onderdelen nummers, en soms is het handig om die schema's te zien van hoe de onderdelen in elkaar zitten.

Heb enkele jaren geleden een nieuwe koplamp (compleet) besteld bij Suzuki zelf, op CMSNL staat ie 405€ (excl verzendkosten? weet het niet ...), maar bij Suzuki 340€, en dus ook geen verzendkosten moeten betalen.

Maar ik beweer niet dat het niet kan via CMSNL natuurlijk ... maar ik geef er persoonlijk gewoon de voorkeur aan rechtstreeks bij Suzuki te bestellen ... of bij motoport, motozoom, RAD (België), enz. ...
Achzo, informatie halen vanop het internet en dan bestellen bij de dealer?
Terwijl de website zoveel moeite doet om die informatie beschikbaar te stellen voor hun klanten :+
 
helicoil dat is het beste maarja dan moet de pan er onder uit , ja t,is niet anders maar je zit nog in eind mei dus als je er direct aan begint is de pijn zo over SUCCES
Zo'n carterpan is maar dun, is dan een Helicoil echt het beste?
Ik zou er gewoon een lekker grote metrische draad met fijne spoed direct inzetten.
Als je toch al gaat uitboren..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan