Oliepomp probleem G3Ls 1951 matchless

shovel1980

Rookie
31 mei 2009
21
1
Hi is hier iemand die dit ook had.
mijn matchless uit 1951 heb ik geheel gereviseerd nu hij weer in elkaar is wil hij geen olie pompen naar de ventielen.
iemand hier die er verstand van heeft.
gr. shovel
 
hi shadow
met ventielen bedoel ik kleppen, sorry
de aansluitingen zitten goed. ik heb het achterste dekseltje(van de pomp) eraf genomen en daar kwam al geen olie.
ik denk dat er ergens lucht zit en hij daarom geen vacuüm trekt. maar hoe kan ik dit ontluchten.
er zitten naast het borg schroefje voor de plunjer nog 2 schroeven waar zijn deze voor?
gr.shovel
 
Die schroeven dichten twee gaten af en ontluchten is bij dit systeem niet nodig. Loopt de olie wel terug in de olietank?
Zit er geen verstopping in de olieleiding vanaf de andere kant van de pomp naar het kleppendeksel? Zit door wel een gaatje in het pakkingspapiertje?
 
hi nee de olie loopt niet in de tank. dat de olie van de andere kant niet doorloopt geloof ik niet want die leiding is nieuw maar ik zal voor de zekerheid nog is kijken.
er zit inderdaad een gaatje in de pakking en is juist gemonteerd.
 
De motor moet wel een paar minuten lopen voordat de olie terugloopt in de tank. En het duurt nog wat langer voordat je olie bij de tuimelaars hebt.
Heb je wel lang genoeg gewacht?

Als de olie na een paar minuten niet terugloopt in de tank dan zou ik eerst controleren of het pompje mooi ronddraait als de krukas rondgaat.
 
Zeer waarschijnlijk is jouw motorblok hetzelfde als van de G3L die ik gehad heb. Aan de cilinderkop zit aan de rechterkant een boutje met een borgmoer. Dat boutje regelt de olietoevoer naar de kleppen en klepgeleiders. Je hebt kans dat je die bij de renovatie dicht gedraaid hebt.

olieschroef G3ls.jpg
 
hi ik heb die schroef 3 slagen open gezet om evt. een goede doorstroming mogelijk te maken.
ik ga proberen om de lijdingen door te blazen om er zeker van te zijn dat er geen vuil oid. in de leidingen zit.
bedankt
 
hi ik heb inmiddels olie retour in de tank. ik heb hem 15 min. laten lopen er kwam niets toen een beetje olie in de retour van de inlaat klep gedaan en toen kwam er hortend en stotend olie na ongeveer 10 min was de stroom aardig constant.
probleem opgelost.
nu iets anders Dynamo heb hem doorgemeten F 3.5 en D 6.8 . maar hij geeft met draaiende motor 0.05V
het is een 6V dynamo nu zit ik er aan te denken om hem om te rusten op 12V. heb bij Matchless Clueless alles door gelezen maar ben niet echt opgeschoten.
vr. moet ik een andere dynamo zoeken of is deze nog te repareren. heb hem al 2x flashing gedaan hielp niets.
wie weet raad.
 
Vertel eens waar en op welke manier je de dynamo doorgemeten hebt.
Zijn de koolborstels en collector in goede staat? Heb je flashing met - of plus aan massa gedaan?
Als je deze Dynamo netjes aan de praat krijgt (wat meestal wel lukt), kun je bij Beck Elektronica een 12 volt regelaar kopen die voor jouw dynamo geschikt is.
 
hi shadow
ik heb eerst de multimeter op 200 gezet en toen de + aan de F en de - aan de massa tussen de F en de massa 2.4gemeten.
tussen de D en massa 3.6 toen tussen de F en de D 5.5 alles met de motor uit.
toen de motor gestart en tussen de polen F/D 0.05V. ik heb toen de dyn. gerepolariseerd massa van de accu aan de motor en de plus 1a2 seconden aan de F
daarna weer gestart en geen hoger resultaat.
gr. shovel
 
Hoi Shovel, je hebt nu de dynamo dus voor - aan massa gepolariseerd. Origineel is het systeem + aan massa, maar dat kan je natuurlijk veranderen als je dat wilt. Nu moet f en d verbinden en daar de + van je multimeter mee verbinden en de - van de multimeter tegen het huis.
Nogmaals F en D met elkaar verbinden dus.
Succes
 
hi Shadow ik ben op het moment niet thuis maar ga morgen proberen. Welke regelaar moet ik hebben voor die 12V er staan er een aantal op de site.
ben niet zo sterk met elektronica.
gr. shovel
 
hi Shadow
vanmiddag de motor getest en helaas geeft de dyn. 0.01V. heb ook de F nog gemeten en deze geeft 2.6 kohm de D 3.7
Dus de dynamo is niet goed meer? of heb je nog andere ideeën.
de bedrading had ik al vernieuwd.
gr
 
hi Shadow bedankt voor de moeite. ik ga de dynamo demonteren en kijken of er iets los zit , dan de veldspoel testen.nw. koolborstels en dan verder kijken.
evt. het maar naar arris kramer sturen.
gr. Shovel
 
hi
ik heb mijn dynamo uitgebouwd en open gemaakt het blijkt dat de deksel aan de kop kant (waar de koolborstels zitten) kapot is , gebarsten en een stuk afgebroken.
de rotor,(Anker) blijkt dat sommige lamellen geen contact maken met elkaar de meeste geven op de multimeter 0.9 aan.
5van deze geven niets aan.(gemeten op de kopercontacten) ik denk dat daar een draad breukje zit, ook de stalen lamellen zien er niet goed uit . zie foto
1406610
1406614
 
dit is een lucas E3AR dynamo. is eigenlijk niet de goede voor een matchless G3Ls uit 1951 (E3N) maar hij past.
nu kun je in GB een reparatie kit krijgen voor £ 140 voor de E3N.
maar de deksel heb ik nog niet gevonden.
ik heb ook nog een E3LM die draait alleen rechtsom (ik moet linksom draaien)ik weet ook niet of deze past , in verband met de lengte.
wat zouden jullie doen??
gr. shovel
 
Ik zou lid worden van de Ajs Matchless vereniging Nederland, deze hebben een prima onderdelen fonds. Het bakelieten deksel en alle andere delen kun je daar gewoon bestellen. Ik weet alleen niet zeker of ze nog ankers voor E3 AR hebben, maar die kun je bij het adres uit een van mijn vorige reacties laten reviseren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan