Oliepomp slijtage na 60000KM (foto)

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
Ik ben (nog steeds) bezig met mijn XT600 revisie. O.a. alle lagers zijn vervangen en krukas is opnieuw gericht.
Ondertussen weer bezig met de opbouw, en nu op het punt om de oliepomp weer terug te zetten.
Bij controle van de oliepomp zag ik echter het volgende:

1386158


Nu heb ik nog nooit een oliepomp van binnen gezien.
Het is duidelijk dat hier (ooit) wat rommel bij is gekomen. Ik kan me echter voorstellen, gezien de marges binnen in de pomp, dat elk korreltje hier voor deze groeven kan zorgen...
Nu vraag ik mij af of dit normale slijtage is, en of elke oliepomp er na 60000KM zo uit ziet, of dat er wel degelijk iets mis gegaan is?
Iemand die vaker oliepompen van binnen gezien heeft?

Bedankt.
 

Bijlagen

  • oliepomp1.jpg
    oliepomp1.jpg
    85,8 KB · Weergaven: 8
Horen alle losse onderdelen ook niet bij elkaar, officieel?

Ik kan me voorstellen dat alles op elkaar inloopt en het lijkt mij dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat je loopt te graaien in een bak met losse onderdelen.

Voor oa nokkenassen en slepers geld hetzelfde.
 
Horen alle losse onderdelen ook niet bij elkaar, officieel?

Ik kan me voorstellen dat alles op elkaar inloopt en het lijkt mij dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat je loopt te graaien in een bak met losse onderdelen.

Voor oa nokkenassen en slepers geld hetzelfde.
Nee dan koop ik inderdaad een hele set. Al heb ik bijv. het aandrijftandwiel niet nodig.
 
Horen alle losse onderdelen ook niet bij elkaar, officieel?

Ik kan me voorstellen dat alles op elkaar inloopt en het lijkt mij dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat je loopt te graaien in een bak met losse onderdelen.

Voor oa nokkenassen en slepers geld hetzelfde.
Bij een oliepomp zit er speling tussen de onderdelen als de maten kloppen valt het wel mee. Nokkenas en slepers lopen met een veel kleinere tolerantie,
 
Tweedehands pompje gescoord:

1387885

1387884


1387883


Een stuk beter:). Twee kleine krasjes in de zijkant behuizing maar de rotor en rotorbehuizing zijn prima. Kan weer verder! Bedankt voor het meedenken
 
Terug
Bovenaan Onderaan