Olieprijs Amerikaanse crude zakt tot under nulpunt

Grapjassen...

goedkoper word het nu al langere tijd maar accijns blijft bestaan net als de bewerkingskosten om van dat vat ruwe olie brandstof te maken.

Zal straks snel genoeg op het oude niveau komen maar tot die tijd geniet ervan 😉
 
Bij ons in belgie gaat de diesel en benzine weer omhoog, ik heb gehoord dat ze minder gaan oppompen om dan weer de prijs omhoog te kunnen trekken, geen idee als het waar is 🤔
 
Het gaat ook helemaal niet om werkelijke olie, het gaat om futures, pure speculatie. Termijn markten. Dit heb je ook in de aardappel industrie. Een grote flauwekul, maar als je handig bent en beetje van gokken houdt kan je goed geld verdienen (of verliezen).

Overigens gaat het aan de pomp in Nederland nooit echt veel lager worden dan 1,35 euro. Puur vanwege de verwerkingskosten en accijnzen.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat ook helemaal niet om werkelijke olie, het gaat om futures, pure speculatie. Termijn markten. Dit heb je ook in de aardappel industrie. Een grote flauwekul, maar als je handig bent en beetje van gokken houdt kan je goed geld verdienen (of verliezen).

Overigens gaat het aan de pomp in Nederland nooit echt veel lager worden dan 1,35 euro. Puur vanwege de verwerkingskosten en accijnzen.
Het is wel echte olie, alleen koop je die nu om over een bepaalde termijn af te nemen.

En daar zit hem nu net het ding met de olie die in het nieuws was. Je koopt die olie nu, en moet hem in mei afnemen, binnen nu en een paar weken dus. Maar veel tankers liggen vol met olie te wachten totdat de prijs stijgt, buffers zijnvol, kortom het vervoeren en opslaan van die olie die je af moet nemen, kost meer dan het oplevert...
 
Blijft toch het feit dat sommige benzinestations achterlijk hoge prijzen rekenen, accijns is 80cent per liter,
de rest zijn de kosten plus de winst,goedkoopste wat ik nu gezien heb was 1,38 voor E10 ,maar er zijn stations die daar nog ruim boven zitten.
Overigens was de prijs op de beurs weer een stuk gekelderd vandaag ,Brent onder de 20,- minder oppompen gaat niet helpen zolang corona de wereld
in z,n greep houd.
 
meer dan driekwart van de benzineprijs is belasting ,
Niet geheel, op de benzine prijs (per liter) rust niet alleen maar belasting (in de vorm van BTW) maar ook heffingen (in de vorm van accijns en voorraadheffing). Brandstofprijs is dan ook opgedeeld onder de volgende 3 factoren:
(1) producentenprijs
(2) distributie- en handelsmarge
(3) Heffingen en btw

Heffingen bestaan voornamelijk uit accijns, brandstoffenheffing, energiebelasting en voorraadheffing. Voorraadheffing wordt geheven omdat landen verplicht zijn om een bepaalde strategische voorraad olie te hebben opgeslagen. Deels wordt dit door de olieverwerkende industrie (o.a. shell, BP en ExxonMobile) ingevuld via hun eigen opslagtanks en deels wordt dit ingevuld door de COVA. Hier betaald mobiel, rondrijdend met een verbrandingsmotor Nederland aan mee.

Dus om nu direct te zeggen dat het grootste deel belasting is, nee. Die redenering gaat niet geheel op. Waar is wel dat de grootste deel van de brandstofprijs per liter bestaat uit heffingen en belastingen.

Daarnaast, belasting wordt altijd geheven. Op elke product die in Nederland verkocht wordt rust BTW, op brandstof is dit 21%. Dus om hier over te gaan klagen heeft geen nut. We betalen gerust zonder morren BTW over een pot pindakaas, maar we gaan haast uit ons dak als het gaat om de geheven BTW over de brandstofprijs aan de pomp.....

Waar wel wat over gezegd kan worden is de accijns. De accijns is een vast bedrag die je betaald per liter brandstof. In Nederland bedraagt deze accijns op dit moment in 2020 €0,80 per liter. Hierdoor is de accijns niet onderhavig aan schommelende olieprijs/brandstofprijs en blijf je, ongeacht de prijs aan de pomp, €0,80 betalen per getankte liter. Dit wetende zal de brandstofprijs dus ook nooit kunnen zakken onder de €0,80 per liter excl. heffingen en btw.

Je zal dus altijd moeten betalen aan de pomp, ook al krijgen de brandstofproducenten de ruwe olie gratis en voor niks (en wellicht met geld toe ook)! De consument zal moeten betalen aan de pomp.

Hier staat nog wat interessant leesvoer over de opbouw van de benzineprijs =>> klik hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Ja, alleen, ze krijgen de olie niet gratis en voor niks. De reden dat het "gratis" is, is dat niemand het wil hebben (lees: kwijt kan). Als iemand het wil hebben, is het niet gratis meer. Zo werkt vraag en aanbod. De future voor juni staat trouwens nog altijd hoger, blijkbaar vertrouwt men er nog wat op dat ze dan wat hebben kunnen slijten.
 
Ja, alleen, ze krijgen de olie niet gratis en voor niks. De reden dat het "gratis" is, is dat niemand het wil hebben (lees: kwijt kan). Als iemand het wil hebben, is het niet gratis meer. Zo werkt vraag en aanbod. De future voor juni staat trouwens nog altijd hoger, blijkbaar vertrouwt men er nog wat op dat ze dan wat hebben kunnen slijten.
Het is niet dat niemand het hebben wil. De olieverwerkende industrie (lees: petrochemische industrie) wil het zeker nog wel hebben. Daar waar je ziet dat raffinaderijen volle tanks hebben met brandstoffen voor niet alleen wegverkeer maar ook vliegverkeer zijn het juist de chemische fabrieken/industrie die wel aardoliedestillaten wil hebben als grondstof om het verder te verwerken naar bv. (DAAR KOMT IE!!!!) plastic delen voor mondmaskers, de bekende plastic wegwerpschorten, overige plastic/kunststof producten voor in ziekenhuizen. Op dat gebied is de vraag nog wel hoger. Echter is de vraag naar aardolieproducten in bepaalde andere industrieën en in het personen-/goederenvervoer, en ook in de scheepvaart, enorm gedaald. En dit is een effect wat niet alleen in Nederland gaande is, maar wereldwijd. Dus dat niemand het hebben wil is iets anders dan de voorraden niet meer kwijt kunnen in opslagtanks of in de tanks van de olieschepen. Het is wel zo dat de globale vraag naar olie enorm gezakt is vanwege geldende lock-down regels en maatregels maar er zijn nog steeds industrieën die aardoliedestillaten nodig hebben als grondstof voor hun eigen producten. En daarnaast, je kan nog steeds brandstof tanken bij alle tankstation sin Nederland, er is geen schaarste aan brandstoffen, alleen de vraag ernaar is gekelderd doordat er minder personen. maar ook vrachtvervoerders, op de Nederlandse wegen rondrijden (effect van het zoveel mogelijk thuiswerken). Er wordt dus nog steeds ruwe aardolie verwerkt, alleen niet meer in de mate waarop het voor de Corona crisis plaatsvond.

Dat de olieprijs enorm gekelderd is heeft meerdere oorzaken, ten eerste is er een overcapaciteit door overproductie van ruwe aardolie. Dit kan ook niet zomaar ineens gestopt worden. Olievelden dienen namelijk op een zeer gecontroleerde manier op productie teruggeschroefd worden. Zouden ze bv. in het Midden Oosten ineens de kraan zomaar dichtdraaien, dan loop je namelijk het risico dat een olieveld dan dermate beschadigt wordt dat deze dan geen olie meer uit gewonnen kan worden. Een andere oorzaak is de beursmarkt. Investeerders. Door de Corona crisis zag je al snel dat de beurs heel erg zenuwachtig begon te worden, koersen doken naar beneden, aandelen werden massaal verkocht. Dit heeft ook effect op de prijs van een vat ruwe olie. Want als handelaren en investeerders zich terug trekken van de beurs, aandelen verkopen, inkoop orders annuleren, dan zal de koers van een vat olie ook behoorlijk kelderen. En als laatste inderdaad vraag en aanbod. Olie wat nu in voorraad bevind zal moeilijker verkocht kunnen worden (na bewerking) als eindproduct of grondstof voor andere industrieën. Men blijft zitten met voorraden die men niet kwijt kan. gevolg: productiekosten gaan omlaag, verkoopcijfers gaan omlaag, voorraadkosten blijven. Maar vooral de eerste twee cijfers zullen dan ook hun effect hebben op de prijs aan de pomp.


@Unruled Ik vind jouw manier van redenering zeer kortzichtig en zonder enige juiste/correcte vorm van onderbouwing.
 
Even een kleine correctie op mijn stuk van gisteren. Je moest het niet "in de komende weken"afnemen, maar gisteren kennelijk...
 
Wat is dat nu voor een rare comment op @Unruled? Ik vind een korte overzichtelijke redenering wel charmant. Meer dan zo'n eindeloos lang ondoorgrondelijk verhaal.
Dat is vaak zo. Er zijn politici die er een missie van hebben gemaakt om alles te versimpelen. Pas als je het geheel snapt kan je pas een oordeel hebben, dan helpt die versimpeling niet, ondanks dat het wel lekker bekt.
 
Wat is dat nu voor een rare comment op @Unruled? Ik vind een korte overzichtelijke redenering wel charmant. Meer dan zo'n eindeloos lang ondoorgrondelijk verhaal.
Tjah...Begrijpelijk lezen is ook een vak als je mijn uitleg ondoorgrondelijk vind. Begrijpelijk lezen is aan jou dus niet uitbesteed!

En ja als je iets wilt beargumenteren doe het dan wel met goede onderbouwing dan gewoon lukraak met een nietszeggende redenering aan komen kakken.

Maar dat je alleen iets te melden hebt over mijn opmerking naar Unruled zegt meer iets over jouw lage begrijpelijke leesniveau dan over mijn goed beargumenteerde relaas.

En zullen we nu gewoon weer ontpic verder gaan? Dank U!
 
Terug
Bovenaan Onderaan