olieprobleem harley shovel 1200 1975

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
Hallo, een bejaarde en bebaarde kennis van me, op leeftijd, geen internet heeft een shovel 1200 met een olieprobleem.
De olie gaat schuimen wat o.a. voor een vastloper heeft gezorgd.
Bij koude start zijn de hydraulische klepperij niet te horen, naarmate hij warm wordt wel.
De olie komt schuimend de retour tank binnen(bij mijn weten normaal bij dry-sump) maar blijft schuimen, met smeerproblemen van dien.
De eigenaar gebruikt voorgeschreven olie.
Na revisie van het blok is de gehele oliepomp vervangen. Dit gebeurde door een bekende harleyman in Oosterwolde /omgeving.
Het probleem is echter niet verholpen. Wel is de eigenaar 4 ruggen lichter..
De dealer komt met het bekende zinnetje' dit komt normaal nooit voor'.

is hier iemand die weet wat het kan zijn??
 
Hallo, een bejaarde en bebaarde kennis van me, op leeftijd, geen internet heeft een shovel 1200 met een olieprobleem.
De olie gaat schuimen wat o.a. voor een vastloper heeft gezorgd.
Bij koude start zijn de hydraulische klepperij niet te horen, naarmate hij warm wordt wel.
De olie komt schuimend de retour tank binnen(bij mijn weten normaal bij dry-sump) maar blijft schuimen, met smeerproblemen van dien.
De eigenaar gebruikt voorgeschreven olie.
Na revisie van het blok is de gehele oliepomp vervangen. Dit gebeurde door een bekende harleyman in Oosterwolde /omgeving.
Het probleem is echter niet verholpen. Wel is de eigenaar 4 ruggen lichter..
De dealer komt met het bekende zinnetje' dit komt normaal nooit voor'.

is hier iemand die weet wat het kan zijn??

Ik heb geen verstand van Harly's maar het verhaal klinkt als een lekkage in het aanzuiggedeelte van de oliepomp.
Of de olie komt niet meer voldoende bij de pomp terecht door een verstopping o.i.d.
 
Misschien al opgelost, maar is er gecontroleerd of de toevoer en de retour leiding goed zit aangesloten?
Bedoel dus dat ze niet zijn omgewisseld? Daar gaat de olie ook flink van schuimen met als resultaat zo goed als geen smering en dat de boel in de soep loopt.
De leidingen gaan aan de rechter achterkant naast elkaar het blok in en dan is een foutje zo gemaakt.
 
als je te veel olie in het blok hebt,gaat de krukas als slagroom klopper werken...
waardoor het gaat schuimen.


[me="rvf400nl"]heeft dit al een meegemaakt op het werk :)[/me]

dat zou bij een dry sump niet mogelijk moeten zijn.
dan is de retourpomp lek.
met een stevige wet sumper (is dat een woord?) kan ook de boel in elkaar lopen.
 
Helaas de eigenaar heeft de moor voor de 4de keer naar een grote harley naam in oosterwolde(meen ik gestuurd, waar de fiets al eerder was gereviseerd. hij pleegt een kenner op het gebied van dit type te zijn maar naast hoge rekeningen sturen kan hij het probleem niet oplossen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan