olieprobleem harley shovel 1200 1975

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.189
Assen
Hallo, een bejaarde en bebaarde kennis van me, op leeftijd, geen internet heeft een shovel 1200 met een olieprobleem.
De olie gaat schuimen wat o.a. voor een vastloper heeft gezorgd.
Bij koude start zijn de hydraulische klepperij niet te horen, naarmate hij warm wordt wel.
De olie komt schuimend de retour tank binnen(bij mijn weten normaal bij dry-sump) maar blijft schuimen, met smeerproblemen van dien.
De eigenaar gebruikt voorgeschreven olie.
Na revisie van het blok is de gehele oliepomp vervangen. Dit gebeurde door een bekende harleyman in Oosterwolde /omgeving.
Het probleem is echter niet verholpen. Wel is de eigenaar 4 ruggen lichter..
De dealer komt met het bekende zinnetje' dit komt normaal nooit voor'.

is hier iemand die weet wat het kan zijn??
 
Maar als de Olie gaat schuimen dan verliest hij ook zijn smering, ik vermoed dat daardoor de vastloper is gekomen??

Met het probleem kan ik je jammer genoeg niet helpen Sammie..
Eerste wat bij me opkomt is de verkeerde olie, maar dit is niet het geval zoals je vermeld.
De oliepompen zijn vervangen, ik ben benieuwd naar het probleem.
 
Laatst bewerkt:
Ze hebben waarschijnlijk een verkeerde pomp gebruikt. Namelijk die uit een biertap-installatie.

Daarom schuimt het, en dat hoort zo. Controleer wel of het schuim een hoogte heeft van 2 vingers (horizontaal), zo nee: terug voor garantie....


:+

En serieus: alle delen nalopen vanaf oliereservoir op lekkages ed. Lekt de boel ook extern?

En als er iets niet goed is na onderhoud bij bekende zaak, dan zit er toch zeker garantie op? Ook al komt het niet vaak voor...
 
Stuur maar een mailtje naar mij met het probleem, mijn vader weet het misschien wel. Hij heeft naast zijn werk een klein harley bedrijfje bij huis en restoureerd al 35jaar oude harley's.

Zie dat je in groningen woont dus eventueel kan je ook langskomen met de harley.
 
Ik heb ook altijd belletjes in mijn olie tank. Denk eerder dat dit komt doordat de olie onder vrij hoge druk de tan weer wordt ingepompt. Weet niet of dit is wat jij bedoelt?
En als de olie warmer wordt, wordt hij dunner en ga je de kleppen wat meer horen.
 
Dikke kans dat er n verkeerde pomp op zit.
Heb dat zelf indertijd ook wel ns gehad.
Ikn de beginjaren van de shovels, zijn er n aantal verschillende pompen geweest, aan de buitenkant lijken ze op elkaar, maar de boringkjes in de pomp zijn anders
(tussen t carter en de pomp lopen boringkjes van 1.5mm)

kan ook zijn dat t pakkingkje van de pomp n beetje scheef zit, of n verstopping

eigenlijk moet tie dit gewoon oplossen (hij heeft ook die pomp gemonteerd)
 
De retourleiding komt uit boven in de olietank. De heengaande olieleiding vertrekt vanaf de onderzijde van de olietank naar het blok. Schuim is lichter dan olie, dus het schuim zit aan de bovenzijde.
Tenzij de gehele tank vol met schuim zit i.p.v. olie, zou er dus gewoon smering moeten zijn omdat er echt olie rondgepompt wordt. (olie heen, schuim terug)

Het kan (beetje piekerend vanachter de pc) niet zo zijn dat alle olie schuim wordt, omdat het dan niet meer in het systeem zou passen. Het volume wordt dan te groot.

Ik vermoed dan ook dat het schuim niet de oorzaak is van de smeerproblemen. Het kan natuurlijk wel een gevolg daarvan zijn.
 
Ik neem dat je daar idd wel vanuit mag gaan.

Toch een vraag als ik het goed heb heeft een dry sump 2 oliepompen??? 1 voor de aanvoer naar het olievat en 1 voor de doorvoer vanuit het olievat naar het blok, weet je welke er vervangen is, of mischien beide. En schuimt de olie nog als hij uit het olievat word gepompt,.
Zoals zeepok zegt word de aanvoer van onderenin het vat gepakt dus zou hij idd niet meer mogen schuimen, maar mischien pakt hij de olie te hoog, of zit er te weinig in.
Kan totale onzin zijn hoor wat ik nu vertel, maar ik probeer mee te denken
 
Laatst bewerkt:
Aan en afvoer gebeurt door dezelfde pomp. Olie wordt he blok ingepompt. Valt dan in het carter en loopt de pomp weer in, welke het via een aparte leiding weer naar boven, de tank in pompt. 2 in 1 pomp dus.
Kan olie trouwens schuimen????
 
Laatst bewerkt:
misschien ben je onderweg het anti-schuim-onderdeel verloren :+

Ik heb geen oplossing voor de oorzaak omdat ik totaal, maar dan ook totaal geen verstand heb van Harley's. Wat je wel kan doen, om het leed te verzachten is een 10 a 20 ml siliconenolie toevoegen aan je olie als de situatie weer uit de hand dreigt te lopen.

Siliconen heeft een lage oppervlaktespanning en wordt in heel, heel veel motorolien toegevoegd als anti schuimmiddel.

Olie kan wel degelijk schuimen, en hoe kleiner het oppervlak, hoe langer het duurt voor dat de olie ontlucht is. Te snel pompen, te veel mechanische "roering" in de olie kan wel zorgen voor schuim.
 
Laatst bewerkt:
ja, dan lijkt het net mayonaise

Hier wil ik graag een opmerking bij plaatsen. "Mayonaise" wordt vaak veroorzaakt doordat er teveel water in de olie zit die met name door korte ritjes niet verdampt.

Schuimen geeft geen witte kleur, maar een wat heldere, transparante kleur.

Mayonaise en schuimen zijn echt 2 verschillende verschijnselen en de oorzaak is ook verschillend.
 
Ik heb geen oplossing voor de oorzaak omdat ik totaal, maar dan ook totaal geen verstand heb van Harley's. Wat je wel kan doen, om het leed te verzachten is een 10 a 20 ml siliconenolie toevoegen aan je olie als de situatie weer uit de hand dreigt te lopen.

Siliconen heeft een lage oppervlaktespanning en wordt in heel, heel veel motorolien toegevoegd als anti schuimmiddel.

Olie kan wel degelijk schuimen, en hoe kleiner het oppervlak, hoe langer het duurt voor dat de olie ontlucht is. Te snel pompen, te veel mechanische "roering" in de olie kan wel zorgen voor schuim.

Kan (motor)olie eigenlijk ook dampbellen (vast)houden die door cavitatie ontstaan? Of moet er echt een gas/lucht ingeklopt worden?
 
Kan (motor)olie eigenlijk ook dampbellen (vast)houden die door cavitatie ontstaan?

Ja, de wijze waarop is niet zo belangrijk. Feit is dat olie een bepaalde ontluchtingstijd heeft. Deze ontluchtingstijd is bij motorolie en bv hydrauliek olie belangrijker dan b.v. een tandwielkastolie.

Als vervolgens de luchtbellen naar de oppervlakte moeten stijgen dan gaat dat het snelst indien de olie redelijk statisch is, verspreid is over een groot oppervlak en de vloeistofkolom niet te hoog is. Helaas zijn deze voorwaarden niet altijd optimaal in een carter/blok.
 
Ik heb 7 jaren een ex politie-shovelhead gereden op Curacao. Ik denk dit probleem te maken heeft met de ontluchting van het carter. Er zit daar een zeefje, checken en choonmaken. Monteren zolas het moet volgens manual, anders klopt de zaak niet.
Pigion
 
Hier wil ik graag een opmerking bij plaatsen. "Mayonaise" wordt vaak veroorzaakt doordat er teveel water in de olie zit die met name door korte ritjes niet verdampt.
En water kan bij de motorolie komen als na een rit de motor weer afkoelt en via de carterontluchting lucht aanzuigt. Hier kan vocht inzitten. Remedie om dat kwijt te raken is zorgen dat de olietemperatuur tegen de 100 oC aan komt. Dus lange ritten maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan