Oliesoort

l i e n

Rookie
11 jun 2006
6
0
Nederland
Hoi,

Kan iemand mij vertellen wat voor soort olie ik voor een Transalp XLV 600 nodig heb?
Ik heb helaas geen instructieboekje...

Dank.

l i e n
 
en op basis van een halfsynteet
Hoeft niet hoor, ik mik meestal Castrol GP of Halfords motorfiets-olie in m'n Africa Twin (mineraal 10W40) en dat is hetzelfde blok als de Alp alleen ietsje meer slag/boring. Dit soort motoren zijn redelijk mild getuned en thermisch kerngezond, gebruik van (half)synthetische olie is wat overdreven. Misschien wel aan te raden om wat vaker te wisselen dan de door Honda opgegeven 12.000 km, vooral als je de motor ook voor kortere ritten gebruikt. Ik wissel meestal bij circa 7- a 8000 en gebruik de motor voornamelijk voor woon-werk (30 km enkele reis).
 
Volsynteet heeft een reinigende werking, hierdoor haalt hij afzetting in het blok en onder de zuigerveren vandaan. Hier door kan een motor zelfs olie gaan verbruiken terwijl hij het de voorgaande jaren niet deed. Dus als je motor wat nieuwer is en hij heeft er altijd op gelopen kun je het toepassen. En waarom zou een volsynteet beter zijn dan een halfsynteet.
 
Volsynteet heeft een reinigende werking, hierdoor haalt hij afzetting in het blok en onder de zuigerveren vandaan. Hier door kan een motor zelfs olie gaan verbruiken terwijl hij het de voorgaande jaren niet deed. Dus als je motor wat nieuwer is en hij heeft er altijd op gelopen kun je het toepassen. En waarom zou een volsynteet beter zijn dan een halfsynteet.

Half syntheet heeft ook reinigende dopes erin.

Een volsyntheet breekt meestal minder snel af dan een half syntheet o.a.
 
Terug
Bovenaan Onderaan