Ik heb altijd gehoord dat de olietemperatuur minimaal 70 graden moet zijn, voordat je de motor zwaar kunt gaan belasten; daarom ook altijd een olietemp. meter op m'n motoren gebouwd.
M'n vorige auto had ook een olietemp. meter; in het instructieboekje stond dan ook dat de olie minimaal 80 graden moest zijn (en niet warmer mocht worden dan 145 graden).
Net een andere ("sportieve") auto gekocht, met lampjes etc. voor alles en nog wat, maar géén olietemp. info meer. In het instructieboekje staat wel dat je rustig aan moet doen met een koude motor, de koelvloeistof moet minimaal 80 graden zijn. De olietemp. wordt niet eens meer genoemd!!
Kortom - is de olietemp. tegenwoordig niet meer belangrijk?
M'n vorige auto had ook een olietemp. meter; in het instructieboekje stond dan ook dat de olie minimaal 80 graden moest zijn (en niet warmer mocht worden dan 145 graden).
Net een andere ("sportieve") auto gekocht, met lampjes etc. voor alles en nog wat, maar géén olietemp. info meer. In het instructieboekje staat wel dat je rustig aan moet doen met een koude motor, de koelvloeistof moet minimaal 80 graden zijn. De olietemp. wordt niet eens meer genoemd!!
Kortom - is de olietemp. tegenwoordig niet meer belangrijk?