Olietemperatuur niet meer belangrijk?

Sebo

MF veteraan
4 apr 2004
2.016
2
Ik heb altijd gehoord dat de olietemperatuur minimaal 70 graden moet zijn, voordat je de motor zwaar kunt gaan belasten; daarom ook altijd een olietemp. meter op m'n motoren gebouwd.

M'n vorige auto had ook een olietemp. meter; in het instructieboekje stond dan ook dat de olie minimaal 80 graden moest zijn (en niet warmer mocht worden dan 145 graden).
Net een andere ("sportieve") auto gekocht, met lampjes etc. voor alles en nog wat, maar géén olietemp. info meer. In het instructieboekje staat wel dat je rustig aan moet doen met een koude motor, de koelvloeistof moet minimaal 80 graden zijn. De olietemp. wordt niet eens meer genoemd!!

Kortom - is de olietemp. tegenwoordig niet meer belangrijk?
 
olie temp is en blijft belangrijk :Y
maar als er geen meter op zit voor de olie temp kunnen ze beter de minimale temp van water aangeven die wel aangegeven word.
anders moet je gokken
 
Laatst bewerkt:
Olie blijft belangrijker.

Als koelvloeistof op temp is betekent dat niet automatisch dat dat voor de olie ook zo is. Koelvloeistof is ook niet van belang, ja alleen dat die niet té warm word. Koelvloeistof koelt... olie smeert en dat doet die pas bij een bepaalde temperatuur op zijn best.
 
...Kortom - is de olietemp. tegenwoordig niet meer belangrijk?
Verschillende (franse) auto's hebben helemaal geen temperatuurmeter, zelfs niet voor de koelvloeistof...

Zoals hierboven gezegd is en blijft de olietemperatuur natuurlijk belangrijk; zelf denk ik dat de olietemperatuur eigenlijk gezien moet worden als een indicatie voor de temperatuur van de draaiende delen in de motor, en dus voor de spelingen en passingen van alles wat beweegt.

Immers pas bij bedrijfstemperatuur past alles optimaal, waar in koude toestand vanwege verschillende uitzettingscoëfficiënten de spelingen aan de veilige kant zitten en dus veelal te ruim zijn.
 
Olie temp is niet belangrijk als je een water temp. meter hebt.

Een beetje verstandige motorrijder brengt netjes zijn motor altijd eerst op temp. voordat hij hem aan de tand voelt.

En wie dat niet doet, nouja, moeten ze zelf weten. Je zult altijd van die sukkels tegenkomen die niet weten hoe om te gaan met techniek.......
 
full
 
Olie temp is niet belangrijk als je een water temp. meter hebt.


Eh, gaat niet op. De watertemp staat al lang en breed op 90, terwijl de olie dan nog geen 50 graden is.

Trouwens net een email gestuurd naar Shell, ben benieuwd naar hun antwoord (en óf ze uberhaupt antwoorden :+ )
 
multigrade, dus de olietemp op zich is niet zo belangrijk. Wel de inwendige toleranties en daarvoor is de olietemp een uitstekende indicatie
 
Gewoon eerst rustig je motor warmrijden. Niet wild gewoon relaxed.
Na een km of 20-25 kun je alles lekker lostrekken, dan is er niets aan de hand.
Temp meter is niet zo belangrijk (heb ik ook niet op de motor zitten).
Olie wordt vanzelf warm door te rijden.
Als je de motor niet op de juiste manier behandeld en er maar op los rost als alles nog koud is, dan heb je gauw schade die je had kunnen voorkomen.
 
Olietemperatuur is niet belangrijk, koelwater ook niet maar je bloktemperatuur is waar het om draait.
Alle spelingen zijn gebasseerd op de bedrijfstemperatuur en tot die bereikt is zal er door extra wrijving meer slijtage optreden.
Koelwater is het eerst op temperatuur dus dat is geen goede indicatie, olie en het blik liggen dicht bij elkaar en daarom wordt dat vaak gezien als de beste indicator.
Na 10 - 15 km op variabele beslasting is je motor zeker op temperatuur dus als je dat aanhoudt kan je daarna lekker het gas open gooien 8-)
 
de koelvloeistof temp meter of lampje gebruikt men meer om in de gaten te houden of het blok niet te warm word. in heel veel auto's zit tegenwoordig alleen maar een lampje die gaat branden als de temp te hoog word dus geeft geen indicatie over de olietemp.
de olietemp reageerd heel snel op wisselende belastingen van het blok en koelt dus ook weer snel af bij stationair rpm (stoplicht )
belangrijk is idd dat de olietemp goed is , wanneer dat precies is weet je niet zonder meter maar je mag aannemen na een minuut of 15 dat het goed is .en belangrijk als je je motor vaak zwaar belast eerder verversen olie slijt namelijk door hoge temperaturen hoe vaker hoe eerder hij versleten is.
 
Ik heb altijd gehoord dat de olietemperatuur minimaal 70 graden moet zijn, voordat je de motor zwaar kunt gaan belasten; daarom ook altijd een olietemp. meter op m'n motoren gebouwd.

M'n vorige auto had ook een olietemp. meter; in het instructieboekje stond dan ook dat de olie minimaal 80 graden moest zijn (en niet warmer mocht worden dan 145 graden).
Net een andere ("sportieve") auto gekocht, met lampjes etc. voor alles en nog wat, maar géén olietemp. info meer. In het instructieboekje staat wel dat je rustig aan moet doen met een koude motor, de koelvloeistof moet minimaal 80 graden zijn. De olietemp. wordt niet eens meer genoemd!!

Kortom - is de olietemp. tegenwoordig niet meer belangrijk?


moeten we echt de amerikaanse toer opgaan? wat ik daarmee bedoel: moet werkelijk alles vermeld staan in het handboek? gezond verstand is hier vaak zoek.
meestal is je motor na 10min gewoon warm.
 
belangrijke weetjes
http://www.infineum.com/information/api-passenger-sj-sl-2004.htm
Viskositeit van smeermiddelen, meten, aanduiding, classificatie
en de belangrijkste
http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/4T_EV0412.pdf

Weer een hoop gebakken lucht.......

De eerste link is een zoekfunctie, misschien wel leuk maar even geen direkt antwoord.

De tweede link geeft uitleg over de viscositeit, maar dat was de vraag niet.

De derde link is een beschrijving van hoe olie te testen, op welke manier de testgevens aan te leveren, welke leveranciers de gestandaardiseerde testmaterialen leveren en welke kosten aan een evaluatie van de testresultaten door Jaso verbonden zijn, evenals de beschrijving van de geheimhoudingsplicht.

Kortom - je probeert iemand te overbluffen met een paar links die in de verste verte niets met de vraag te maken hebben.

En dan je zelf expert vinden, gelet op onderstaande response?

kan je beter aan een amateur vragen.

:N :N
 
Weer een hoop gebakken lucht.......

De eerste link is een zoekfunctie, misschien wel leuk maar even geen direkt antwoord.

De tweede link geeft uitleg over de viscositeit, maar dat was de vraag niet.

De derde link is een beschrijving van hoe olie te testen, op welke manier de testgevens aan te leveren, welke leveranciers de gestandaardiseerde testmaterialen leveren en welke kosten aan een evaluatie van de testresultaten door Jaso verbonden zijn, evenals de beschrijving van de geheimhoudingsplicht.

Kortom - je probeert iemand te overbluffen met een paar links die in de verste verte niets met de vraag te maken hebben.

En dan je zelf expert vinden, gelet op onderstaande response?:N :N
Ik heb de eerste link even veranderd in de juiste.
Als je het snapt hoef je niets te vragen. Als je het niet snapt, vraag mij dan niet om uitleg. Ik heb geen zin jou nog iets uit te leggen met die negatieve opmerkingen uit het verleden van je.
 
Eh, gaat niet op. De watertemp staat al lang en breed op 90, terwijl de olie dan nog geen 50 graden is.

Trouwens net een email gestuurd naar Shell, ben benieuwd naar hun antwoord (en óf ze uberhaupt antwoorden :+ )

90 graden en 50graden......... hmmmm geloof er geen hol van een delta T van 40 graden.

Ding gewoon warm rijden zoals hierboven is geschreven en met je hassies (ik bedoel met verstand/beleid) en niet als een lompe boer meteen aan het gas jengelen.

Dan heb je zeker geen olie temperatuurmeter nodig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan