olietemperatuur

Appy_R

Rookie
28 mrt 2010
15
0
Zoetermeer
Onlangs mijn XJ600 naar de werkplaats moeten brengen i.v.m. niet op toeren komen. Oorzaak: sludge in motorolie (door condens). Dit komt door te korte ritjes (elke dag woon/werk 20 km enkele reis). Alles is netjes schoongemaakt, olie- filter, carbs etc. (285,00). Als je bij een langere rit de olie lekker op temp. laat komen zou de condens van zelf opgestookt moeten worden. Dus bij Louis.de een olietemp.meter gekocht (er is nu trouwens ook een engelstalige Louis.eu), netjes op tijd ontvangen en gemonteerd. Een dikke anderhalf uur gereden - ca 90 km - maar, wellicht door de lage buitentemperatuur kwam de meter niet boven de 60 graden uit. Thuis even gechecked in de waterkoker, maar met de meter is niets mis. Eigenlijk zou je de oliekoeler, bij lage buiten temperaturen uit moeten kunnen schakelen. Iemand ervaring hiermee?
 
Stuk karton of plastic voor de oliekoeler plakken/tywrappen zodat ie uit de rijwind is.
M'n ouwe ZXR had ook last van de kou en daarbij plakte ik een groot deel van de radiator af en dat werkte ook goed.
 
even opletten wel, heb namelijk ook zo'n temperatuurmeter en die komt nooit boven de 70 graden uit, zelfs bij 35 graden buitentemperatuur & 600 km non-stop touren. Heb er voor de mop eventjes een digitale tempmeter ingestoken, die zat mooi rond de 90 graden. Heb er daarna even naar zitten kijken, en blijkbaar komt die tempmeter eigenlijk niet in contact met de olie... Dus meet ie gewoon de temperatuur van de lucht in je blok... :) Weet niet of dat bij jou ook zo is, maar is mss toch de moeite om even naar te kijken voor je mss noodzakelijke koeling begint af te plakken :)
 
is bij de meeste luchtgekoelde motoren zo dat de olie niet zo goed op temperatuur komt met erg lage temperaturen.
bij een watergekoelde motor, word de toestroom naar de radiateur afgeknepen door de thermostaat.
een luchtgekoelde motor kan dat uiteraard niet, en die word altijd maximaal gekoeld.
dus de oliekoeler afplakken en wat vaker olie verversen.
 
Laatst bewerkt:
Da's waar, maar het loont ook de moeite om de olietemp. meter te checken of deze uberhaupt wel in de olie hangt. Ik lees maar al te vaak dat hij alleen de luchttemp. in het blok meet.
 
Bedankt voor de reacties. Het klopt inderdaad dat de voeler van de meter niet in de olie hangt, maar iets er boven. Zou het in dit geval beter zijn om een olietemp.meter met sensor te monteren? Ik neem aan dat de sensor dan op de plaats van de aftapplug komt?
 
waar zit ie nu dan??

de gpx hier thuis word ook nooit warm vanwege de keoling (zelfs met 20 graden buiten en 70km)
plaatje zink van ongeveer 12x12 gemaakt en zwart gespoten... werkt prima, deze met staaldraadjes vastgemaakt zodat het niet kan smelten... en zink roest niet
 
Laatst bewerkt:
Zelfde verhaal hier met een xj550,
Na een flinke rit op de snelweg, 60 graden...
Stukkie naar het werk, 40 graden...
Na het kleine stukkie even de thermometer van de keuken erin (uiteraard weer schoongewassen naderhand) en yup 90 Graden..
Conclusie....die olie meters kijken leuk, maar liegen als mijn schoonmoeder.
gr Jim
 
Op een XJ600 zit standaard geen olietemp.meter, maar je kan een losse meter (analoog) op de plaats van je vuldop schroeven. Een oliekoeler zit er wel op. Gewoon bovenaan je frame, voorop, direct onder je benzinetank.
 
Ken het probleem...


IMAG0012.jpg
 
Bedankt voor de reacties. Het klopt inderdaad dat de voeler van de meter niet in de olie hangt, maar iets er boven. Zou het in dit geval beter zijn om een olietemp.meter met sensor te monteren? Ik neem aan dat de sensor dan op de plaats van de aftapplug komt?

Ja, maakt ook niet uit denk ik de olie spat er wel tegenop. En mijn ervaring is dat die dingen best wel redelijk werken, maar het blijft natuurlijk een gadget.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maakt ook niet uit denk ik de olie spat er wel tegenop. En mijn ervaring is dat die dingen best wel redelijk werken, maar het blijft natuurlijk een gadget.
Beetje een radicale edit vergeleken met wat er eerst stond... Iets in de trend van "het moet continu in de olie staan". Beetje jammer dat ik dat vanmorgen niet gekwoot heb :+


Dit soort meters staat nooit continu in de olie, je schroeft ze op de vuldopopening (per definitie niet onder het olieniveau...), zo zijn ze ontworpen. Bij een stilstaande motor meet het apparaatje inderdaad alleen luchttemperatuur, maar wanneer de motor loopt vliegt de olie overal in de rondte, dus ook op het apparaat. Ik weet niet hoe het bij de Diversion zit, maar bij de Bandit vliegt de olie direct van de koppeling af het apparaat in, dat werkt echt wel. Ik heb temperaturen van 110 graden gezien in de zomer... Als het ding zo hopeloos te weinig aan zou geven had dat blok niet meer gewerkt. Nogmaals, misschien zijn er motoren waar de vuldop niet op zo'n handige plek ('in de luwte') zit, en er wel vooral lucht wordt gemeten. Dat sluit ik niet uit...
 
Zelfde verhaal hier met een xj550,
Na een flinke rit op de snelweg, 60 graden...
Stukkie naar het werk, 40 graden...
Na het kleine stukkie even de thermometer van de keuken erin (uiteraard weer schoongewassen naderhand) en yup 90 Graden..
Conclusie....die olie meters kijken leuk, maar liegen als mijn schoonmoeder.
gr Jim


Nou die van mij geeft toch netjes tussen de 90-100 graden aan op mijn Blade..
Denk dat het ook te maken heeft op welke motor hij zit.
 
Gewoon niet op de getallen letten, maar één keer testen wat ie aangeeft als je zeker weet dat de motor warm is. Bij mij geeft ie dan >60 aan. Dus als ik ga rijden, en hij komt boven de 60, dan heb ik n goeie indicatie dat ie warm is.
 
Beetje een radicale edit vergeleken met wat er eerst stond... Iets in de trend van "het moet continu in de olie staan". Beetje jammer dat ik dat vanmorgen niet gekwoot heb :+


Dit soort meters staat nooit continu in de olie, je schroeft ze op de vuldopopening (per definitie niet onder het olieniveau...), zo zijn ze ontworpen. Bij een stilstaande motor meet het apparaatje inderdaad alleen luchttemperatuur, maar wanneer de motor loopt vliegt de olie overal in de rondte, dus ook op het apparaat. Ik weet niet hoe het bij de Diversion zit, maar bij de Bandit vliegt de olie direct van de koppeling af het apparaat in, dat werkt echt wel. Ik heb temperaturen van 110 graden gezien in de zomer... Als het ding zo hopeloos te weinig aan zou geven had dat blok niet meer gewerkt. Nogmaals, misschien zijn er motoren waar de vuldop niet op zo'n handige plek ('in de luwte') zit, en er wel vooral lucht wordt gemeten. Dat sluit ik niet uit...

Je hebt gelijk, heb mijn verhaal aangepast, je kunt wel eens wat schrijven en het dan bij nader inziens niet met jezelf eens zijn. De meter wat ik nu heb daar zit wel een stangentje aan net zolang als mijn peilstok. Maar bij mijn vorige motor een xjr daar had ik dat niet, en toch gaven ze allebeide de tempratuur goed aan, en dus daarom mijn wijziging, maar moet kunnen, op je mening terugkomen. (beter ten halve gekeerd dan....) :~)
 
Laatst bewerkt:
Beetje een radicale edit vergeleken met wat er eerst stond... Iets in de trend van "het moet continu in de olie staan". Beetje jammer dat ik dat vanmorgen niet gekwoot heb :+


Dit soort meters staat nooit continu in de olie, je schroeft ze op de vuldopopening (per definitie niet onder het olieniveau...), zo zijn ze ontworpen. Bij een stilstaande motor meet het apparaatje inderdaad alleen luchttemperatuur, maar wanneer de motor loopt vliegt de olie overal in de rondte, dus ook op het apparaat. Ik weet niet hoe het bij de Diversion zit, maar bij de Bandit vliegt de olie direct van de koppeling af het apparaat in, dat werkt echt wel. Ik heb temperaturen van 110 graden gezien in de zomer... Als het ding zo hopeloos te weinig aan zou geven had dat blok niet meer gewerkt. Nogmaals, misschien zijn er motoren waar de vuldop niet op zo'n handige plek ('in de luwte') zit, en er wel vooral lucht wordt gemeten. Dat sluit ik niet uit...

ik heb er ook een (op mn drysump), welke haast even lang is als de originele peilstok.
heb wel de min en max peil er op moeten krassen.

Nu kan ik zelfs aan de temperatuur zien, dat het peil te laag is.
 
op mijn luchtgekoelde ducati geeft hij wel eens 130 graden aan ( zelfs met oliekoeler) is niets mis mee ( zolang het maar olie is en geen water ;) )

Meter meet onderin het blok(dus vol in de olie), dus eigenlijk op het koudste deel ver weg van de verbrandsingskamers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan