olietemperatuur

Appy_R

Rookie
28 mrt 2010
15
0
Zoetermeer
Onlangs mijn XJ600 naar de werkplaats moeten brengen i.v.m. niet op toeren komen. Oorzaak: sludge in motorolie (door condens). Dit komt door te korte ritjes (elke dag woon/werk 20 km enkele reis). Alles is netjes schoongemaakt, olie- filter, carbs etc. (285,00). Als je bij een langere rit de olie lekker op temp. laat komen zou de condens van zelf opgestookt moeten worden. Dus bij Louis.de een olietemp.meter gekocht (er is nu trouwens ook een engelstalige Louis.eu), netjes op tijd ontvangen en gemonteerd. Een dikke anderhalf uur gereden - ca 90 km - maar, wellicht door de lage buitentemperatuur kwam de meter niet boven de 60 graden uit. Thuis even gechecked in de waterkoker, maar met de meter is niets mis. Eigenlijk zou je de oliekoeler, bij lage buiten temperaturen uit moeten kunnen schakelen. Iemand ervaring hiermee?
 
ik heb een autoik heb een auto ook al eens opgestookt naar 125 graden ongeveer ook al eens opgestookt naar 125 graden ongeveer 8-)
en olie kookt pas bij 150 graden geloof ik...

als is 100 wel aan de hoge kant. de auto had een koeler en regelde het helemaal zelf, blef ongeveer op 80 steken bij normaal en sportief gebruik. bij extreem gebruik krijg je wat anders :X
 
ik heb een autoik heb een auto ook al eens opgestookt naar 125 graden ongeveer ook al eens opgestookt naar 125 graden ongeveer 8-)
en olie kookt pas bij 150 graden geloof ik...

als is 100 wel aan de hoge kant. de auto had een koeler en regelde het helemaal zelf, blef ongeveer op 80 steken bij normaal en sportief gebruik. bij extreem gebruik krijg je wat anders :X

motorolie moet temperaturen van boven de 200 graden kunnen weerstaan. Je meet onderin je blok en daar is het een stuk koeler dan aan de onderkant van de zuigerbodem.
 
heb het allemaal gelezen en heb op mijn gsxf ook geen temp.meter ,dit is wel vervelend en zeker in de winter, begrijp niet goed waarom dit er niet standaard opstaat, een kopen om op de vuldop te draaien is geen optie aangezien deze verdoken zit. of er moest een model bestaan met een voeler en kabel zodat de meter ergens anders kan geplaatst worden maar dit heb ik nog nergens gezien.
als de oliekoeler wordt afgeplakt kan hij dan niet overhit geraken ,als je geen meter hebt
voor controle? grt.
 
heb het allemaal gelezen en heb op mijn gsxf ook geen temp.meter ,dit is wel vervelend en zeker in de winter, begrijp niet goed waarom dit er niet standaard opstaat, een kopen om op de vuldop te draaien is geen optie aangezien deze verdoken zit. of er moest een model bestaan met een voeler en kabel zodat de meter ergens anders kan geplaatst worden maar dit heb ik nog nergens gezien.
als de oliekoeler wordt afgeplakt kan hij dan niet overhit geraken ,als je geen meter hebt
voor controle? grt.

Als het koud is ( onder de 10) en jij gaat gewoon woon-werk doen, dan zal hij niet oververhit raken)( zijn zwaar over gedimensioneerd) Voordeel van afplakken is dat je olie wel lekker warm wordt. Je kan ter controle deel voor deel afplakken en kijken bij je peilglaasje of de mayo weg is na een rit.

( als ik de oliekoeler open of dicht heb op mijn duc scheelt dat in de zomer een graad of 15 ( 115 of 130) in de winter komt hij met een open koeler niet op temperatuur ( 50) en met dichte koeler een graad of 75-80
 
heb het allemaal gelezen en heb op mijn gsxf ook geen temp.meter ,dit is wel vervelend en zeker in de winter, begrijp niet goed waarom dit er niet standaard opstaat, een kopen om op de vuldop te draaien is geen optie aangezien deze verdoken zit. of er moest een model bestaan met een voeler en kabel zodat de meter ergens anders kan geplaatst worden maar dit heb ik nog nergens gezien.
als de oliekoeler wordt afgeplakt kan hij dan niet overhit geraken ,als je geen meter hebt
voor controle? grt.

http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/8697336#8697336

kookthermometer van bij de ikea met voelr in het oliekanaal, werkt perfect. En ergens moet nog een topic zijn over iemand die een oliethermostaat op een bandit had gemaakt.
 
Mijn GS500 komt nu ook niet boven de 80C temperatuur op de olietempmeter (ipv mijn peilstok)

In de zomer op de snelweg makkelijk 120C. Kan dan ook bij lange stukken niet harder dan 120 rijden omdat dan de olie temp hoger dan 120C (=rode gebied) wordt.

Dus werkt, in mijn geval, wel goed zo'n olie meter.

Marc
 
Mijn GS500 komt nu ook niet boven de 80C temperatuur op de olietempmeter (ipv mijn peilstok)

In de zomer op de snelweg makkelijk 120C. Kan dan ook bij lange stukken niet harder dan 120 rijden omdat dan de olie temp hoger dan 120C (=rode gebied) wordt.

Dus werkt, in mijn geval, wel goed zo'n olie meter.

Marc

Je oliemeter die boven het olienivo hangt geeft al sneller meer aan dan de gemiddelde temp van je olie. En ze mag best wel heter worden dan 120 graden.
 
Als het koud is ( onder de 10) en jij gaat gewoon woon-werk doen, dan zal hij niet oververhit raken)( zijn zwaar over gedimensioneerd) Voordeel van afplakken is dat je olie wel lekker warm wordt. Je kan ter controle deel voor deel afplakken en kijken bij je peilglaasje of de mayo weg is na een rit.

( als ik de oliekoeler open of dicht heb op mijn duc scheelt dat in de zomer een graad of 15 ( 115 of 130) in de winter komt hij met een open koeler niet op temperatuur ( 50) en met dichte koeler een graad of 75-80
+ dat de koeler nog steeds wel afkoelt, de lucht stroomt er alleen niet meer doorheen dus het effect wordt een stuk minder.

De mijne is extreem overbemeten (GSX-R koeler), ik moet em volledig afplakken voor een beetje een normale werktemperatuur nu...
 
+ dat de koeler nog steeds wel afkoelt, de lucht stroomt er alleen niet meer doorheen dus het effect wordt een stuk minder.

De mijne is extreem overbemeten (GSX-R koeler), ik moet em volledig afplakken voor een beetje een normale werktemperatuur nu...
bij de duc zit er een kraantje voor de oliekoeler, als ik die dichtzet, komt er geen olie door de koeler maar gaat het weer terug in het blok.
 
kan niet begrijpen dat de grote merken dit er standaard niet opzetten zoveel meerprijs kan dit toch niet zijn , als ik er een oplossing kan voor vinden doe ik het meteen maar als gezegd een vaste op de vuldop zit verscholen.grt.
 
Stukje karton tussen voorband en blok vast-tapen. Dat zorgt er voor dat het blok niet onder de pekel spettert en het zorgt er voor dat de olie goed op temperatuur komt.

Ik meet 's zomers ook tussen de 100 en 120 graden op mijn GS500, nu komt hij niet boven de 50 - 60 graden. Die lagere temperatuur heeft twee oorzaken: de koudere omgeving en die bestuurder die dankzij de kou de gaskraan minder ver open draait.
 
Terug
Bovenaan Onderaan