Olieverbruik CBR600RR ????? Help

Patrizio

Rookie
8 jul 2003
10
0
Weert
Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een Honda CBR600RR. Mijn motor heeft een 1000 km-beurt gehad en is netjes ingereden en toch verbruikt hij olie. Namelijk 1,1 liter op bijna 4000 km. Weet iemand of dit normaal is en vaker voorkomt. Mijn dealer zegt dat dit normaal is, maar ik heb het gevoel dat ik genaaid wordt. S.v.p. jullie reactie!!!!

Groet Patrick
 
Die van mij nam tijdens de eerste 1000 km een beetje olie. na de 1000 km beurt ( nieuwe olie, filter) heb ik nog niet hoeven bijvullen. En ik zit nu toch al tegen de 5000 aan. Dus die 1,1 liter van jou is niet normaal.
 
Als het echt zo is, dan is dat natuurlijk shit voor je. :(

Maar zolang hij niet 1:1000 loopt kan je bij geen enkele fabrikant garantie claimen.

Het is dus hopen dat het niet klopt, of dat hij binnen zeer korte tijd nog meer gaat zuipen.
 
Klinkt gek, maar wat je kan proberen...

Jaag iets van 100km flink in de toeren, laat 'm flink zwoegen. Als 'ie daarna nog steeds verbruikt terug naar de dealer, em hopen dat hij erkent dat het een probleem is...
 
Ik begrijp er niets van. De reden dat ik weer teruggekeerd ben bij Honda was de verwachting van een laag olieverbruik en het gelikte blok. Nu heb ik dit weer aan mijn fiets hangen. Ik wil met de motor op vakantie en ik denk dat dit een goede testperiode is. Voor mijn vakantie vul ik hem heel nauwkeurig af en dan zie ik na de vakantie wel wat het verbruik is geweest (wel tussentijdse controle natuurlijk). Als dat ding dan nog steeds abnormaal veel olie verbruikt, dan mogen ze hem terug hebben!!!! Geen gezeik, ik leg niet voor niets 12000 pleuro's neer voor een nieuwe motorfiets.!!!!
 
FF vraagje aan de cbr600rr rijders (m/v)

Volgens mijn dealert krijgt ie pas zijn eerste beurt bij 1500 kilometer.....sterker nog....hoe meer km ingereden met deze olie des te beter?? :?

Toch maar FF honda nederland bellen???
 
Gewoon normaal ingereden. Eerste 300 km niet boven de 4000 tpm, vervolgens tot 500 km niet boven 5000 tpm en tot 1000 km niet boven 6000 tpm en vanaf 1000 km langzaam opbouwend in toerental. Gedurende het gehele inrijden heb ik regelmatig van toerental en versnelling gewisseld. Is toch redelijk voorzichtig nietwaar??? In het boekje staat namelijk dat je maar 500km hoeft in te rijden!!!
 
FF vraagje aan de cbr600rr rijders (m/v)

Volgens mijn dealert krijgt ie pas zijn eerste beurt bij 1500 kilometer.....sterker nog....hoe meer km ingereden met deze olie des te beter?? :?

Toch maar FF honda nederland bellen???

Ik heb het er over gehad met mijn monteur, Die vroeg me tijdens de 1000 km beurt of ik hele hele goede olie er in wilde hebben of gewoon goede. Het was volgens hem beter om nu tot de 6000 km te rijden met minder goede olie (slijt olie). Zou ik gelijk de hele hele goede olie gaan gebruiken was het inrijden voor eens en altijd gebeurd. Je kan het blok dus beter nog wat langer ( ) inrijden.
 
Gewoon normaal ingereden. Eerste 300 km niet boven de 4000 tpm, vervolgens tot 500 km niet boven 5000 tpm en tot 1000 km niet boven 6000 tpm en vanaf 1000 km langzaam opbouwend in toerental. Gedurende het gehele inrijden heb ik regelmatig van toerental en versnelling gewisseld. Is toch redelijk voorzichtig nietwaar??? In het boekje staat namelijk dat je maar 500km hoeft in te rijden!!!

Precies, véél te voorzichtig ingereden, nu moet je nog langer blèren om het goed te krijgen! Het is een sportieve fiets en je hebt 24 maanden volledige garantie dus knallen met dat ding! UITERAARD WÉL ATIJD NETJES WARMRIJDEN (dus niet nutteloos warmdraaien op de stoep |( ).

Let ook even op of het olieverbruik lineair is of niet, sommige motoren lijken het eerste beetje vanaf max eruit te gooien en blijven dan een héle tijd op half tot min hangen. Natuurlijk ook ALTIJD onder dezelfde condities - koude motor, vlakke vloer - meten. Blijft het verbruik 1 liter op 4.000 km dan zou ik hem een handje helpen...

Als voorbeeld, mijn pittig ingereden Blade (vanaf 100 km 1e keer volgas tot topsnelheid, daarna minstens 3.000 tpm méér dan het boekje aangeeft) verbruikt nog niet eens het stuk tussen max en min (0,5 L) tussen twee olieverversbeurten in, da's dus niet eens 0,5 L op 12.000 km!
De kilometerstand is nu 24.000 km dus het is weer tijd voor een nieuw volsynthetisch Castrol RS4t sapje. Overigens zitten in de laatste 12.000 km zo'n 60 Nürburgring ronden, dus dik 1.200 km bij gemiddeld > 9.000 tpm...

Moraal van het verhaal, gewoon gassen met dat ding!!!

Mijn volgende motor wordt zo ingereden: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
 
er stond pas (voorjaar 2003) een heel artikel over inrijden in moto 73 kan het op internet niet terugvinden. de strekking was dat vooral veel afwisselen in toerental en veel schakelen en remmen en weer optrekken goed was. misschien dat iemand het artikel online heeft.
 
er stond pas (voorjaar 2003) een heel artikel over inrijden in moto 73 kan het op internet niet terugvinden. de strekking was dat vooral veel afwisselen in toerental en veel schakelen en remmen en weer optrekken goed was. misschien dat iemand het artikel online heeft.

Zie de link die ik net heb toegevoegd...
 
Mijn man, BarT595, heeft ook zoiets gehad met zijn Triumph.

De carterontluchting is vervangen, dat hielp al een eind. Ook is hij anders afgesteld (rijker of minder rijk, dat ben ik ff kwijt en ik weet ook niet zeker of dat er wat mee te maken had).

Kijk in ieder geval es in je demper of je wel heeeeel veel roet vindt en wat voor kleur rook je produceert.
 
Gewoon normaal ingereden. Eerste 300 km niet boven de 4000 tpm, vervolgens tot 500 km niet boven 5000 tpm en tot 1000 km niet boven 6000 tpm en vanaf 1000 km langzaam opbouwend in toerental. Gedurende het gehele inrijden heb ik regelmatig van toerental en versnelling gewisseld. Is toch redelijk voorzichtig nietwaar??? In het boekje staat namelijk dat je maar 500km hoeft in te rijden!!!

Dat is idd wel ERG voorzichtig zeg :X

Ik heb de eerste 400 km niet boven de 6000 tpm gereden, 400 tot 600 tot 8000 tpm, 600 tot 750 tot 9000 tpm, en de laatste km tot de 10000 tpm...das al erg voorzichtig volgens mij. Het is dan wel volledig op de RIng geweest, dus er zitten geen stukken tussen dat ie niet heeft hoeven te "werken".

Olie heeft ie volgens mij wel wat verbruikt, staat nu op minimum. Ik ga ervanuit dat de dealer hem netjes had afgevuld (net als dat ik ervanuit ging dat ie mn ketting wel juist zou stellen :X )
 
wel goed olie peilen !
ik had mijn fazer vorige week binnen gezet en controleer s'anders daags het oliepeil , stond ie halverwege het peilglas .
ik dacht koet en ging eens op zoek naar olie.
die was op bij mijn leverancier .
nadat ik hem weer bereden had (olie lampje ging ook niet aan ) stond het oliepeil weer normaal :?
schijnbaar ergens wat olie blijven hangen .?

maar 1 ltr op de 4000km is idd veel.
zet hem eens een weekend bij mij neer, rij ik hem wel los voor je :)
 
Jullie zijn mietjes,zoals Blade al schreef moet je gelijk al gassen met dat ding!!!!!
Of wil je na die 2 jaar met een olieboot zitten,kan je lekker betalen,want dat lijkt de bedoeling van het stomme/domme inrijden te zijn!
Die fietsen hebben bij de fabriek al roodgloeiend gestaan,moet je nu juist niet met een slakkegang inrijden.
De enige handel die zaken hebben is de afdeling reparatie/werkplaats,jullie goedgelovige stumpers trappen er dus mooi in!
Neem nu de 1000 beurt,100 euro is niks. |(
Beetje olie erin en filter vervangen kan toch iedereen :?
 
Leuk verhaal maar er moet meer ingerden worden op een nieuwe motor dan alleen cilinder en zuigers op elkaar laten inwerken.

Persoonlijk wacht ik daarom wel 100 km met volgas, eerst even de lagers, remblokken/schijven etc. de tijd geven en zoals gezegd zorgvuldig warmdraaien voordat je ook maar iets doet.

Bij een versnellingsbak reparatie o.i.d. is er ook geen inrijvoorschrift, het past of het past niet...dus ik zou niet weten wat er verder nog moet inrijden, in de fabriek heeft ie sowieso al even staan LOEIEN!!!

Waarom jezelf 'pijnigen' en zolang wachten, gewoon gassen! De fabrieksgarantie is 24 maanden zónder km-beperking dus ÁLS het forse inrijden al een IETS verhoogde slijtage tot gevolg ZOU hebben, hoeveel rijd je nou nog in twee jaren, 30.000 km? Een blok houdt tegenwoordig met gemak vét over de 100.000 km...
 
Alle mooie verhalen op internet ten spijt, moet een motor toch echt worden ingereden! Die verhalen van meteen volgas, etc., hardstikke leuk, misschien heb je gelijk een goed presterende motor, maar dit is meer bedoeld voor de racerij waar blokken geen 100.000 km. mee hoeven en meteen moeten kunnen worden ingezet!

Inderdaad moet een motor ook niet te zachtzinnig worden ingereden, dit kan leiden tot 'verglazen' van cilinderwanden (inderdaad, niet alleen remblokken kunnen verglazen) en daardoor inderdaad hoog olieverbruik. De motor moet wat 'slijten' bij inrijden, dus geen volsynthetische olie erin, toerentallen wisselen (af en toe doortrekken, mits gaskraan niet helemaal open, mag best), afremmen op de motor, veel schakelen, etc. Overigens is vanaf laag toerental gas vol open en stoppen bij bijv. 6.000 toeren niet best, dit vinden de drijfstang- en krukaslagers niet leuk, ook al blijft het toerental beperkt! (klinkt vreemd, maar deze lagers worden bij volgas en 12.000 toeren minder belast dan bij volgas en 6.000 toeren, komt het compenseren van de gaskracht door de massatraagheid van de zuiger/drijstang). Zorg dus dat gaskraan niet volledig open gaat, en voer belasting op naarmate km's vorderen. Uiteindelijk zal dit leiden tot goed presterende, laag olieverbuik hebbende motor met lange levensduur.

Hoog olieverbruik in begin is bij m.n. BMW normaal, olieverbruik zal later afnemen.

Aardig anecdote: ik ken een Mercedes-bedijfswagenmonteur, hij vertelde dat er veel particulieren waren die terugkwamen met klachten over hoog olieverbruik bij hun Vito (kloteauto trouwens...). Dit werd (als klant er niet bij was...) getracht op te lossen door motor warm te draaien en vervolgens enkele malen een tijdje volgas, onbelast te laten draaien (om cil. wanden schoon te maken). Hielp dit niet, dan kwam er alsnog een nieuwe motor in! Bij aannemers e.d. kwamen deze klachten niet voor, bouwvarkens rijden altijd volgas.

Succes verder.
 
Op woensdag 09 juli 2003 07:51 schreef bkraan het volgende:
1. Alle mooie verhalen op internet ten spijt, moet een motor toch echt worden ingereden! Die verhalen van meteen volgas, etc., hardstikke leuk, misschien heb je gelijk een goed presterende motor, maar dit is meer bedoeld voor de racerij waar blokken geen 100.000 km. mee hoeven en meteen moeten kunnen worden ingezet!

2. Hoog olieverbruik in begin is bij m.n. BMW normaal, olieverbruik zal later afnemen.

3. Aardig anecdote: ik ken een Mercedes-bedijfswagenmonteur, hij vertelde dat er veel particulieren waren die terugkwamen met klachten over hoog olieverbruik bij hun Vito (kloteauto trouwens...). Dit werd (als klant er niet bij was...) getracht op te lossen door motor warm te draaien en vervolgens enkele malen een tijdje volgas, onbelast te laten draaien (om cil. wanden schoon te maken). Hielp dit niet, dan kwam er alsnog een nieuwe motor in! Bij aannemers e.d. kwamen deze klachten niet voor, bouwvarkens rijden altijd volgas.

1. Persoonlijke kwestie, mijn motor moet gewoon maximaal presteren en of hij 100.000 km of meer haalt boeit me ABSOLUUT niet, na ca 25.000 km gaat hij er (uiterlijk nieuw) gewoon weer uit. Het is immers een gebruiksartikel. Overigens ben ik het niet met je eens dat de motor veel minder lang mee gaat, mijn Fireblade gebruikt zowat geen olie (24.000 km) maar gaat méér dan regelmatig de begrenzer in, daar moet ie maar tegen kunnen! Het is immers een hypersport motor dus daar moet hij op berekend zijn, zo niet dan heb je altijd nog de twee jaar garantie...

2. We gaan toch geen BMW motor vergelijken met verfijnde Japanse techniek!? Ik bedoel maar, hoeveel toeren maken die dingen nou, je kunt het beter met een automotor vergelijken :+ . BMW maakt mooie auto's en erg goede F1 bolides maar motoren... :X . Maar ja, dat is persoonlijk en smaken verschillen nu eenmaal (gelukkig).

3. Wederom, een automotor is in de verste verte niet te vergelijken met een hoogvermogende en zéér hoogtoerige motorfiets motor welke veel nauwkeuriger (passingen) geassembleerd wordt, geen lompe techniek dus!
 
Ik denk dat er veel te traag mee gereden is. Bij een motor die zijn maximum vermogen levert aan 13.000RPM, en zelfs nog wat hoger kan draaien mag het inrijtoerental een flink stuk hoger zonder dat er te veel slijtage optreedt. Ik denk dat je best een flinke rit maakt waarbij je de motor stevig laat werken, en dan zal dat olieverbruik wel zakken.
Er kan natuurlijk ook altijd wel ergens een foutje in het motorblok zitten, maar je hebt toch garantie.
Vroeger heb ik mijn GSX600F eerst 100km op kleine wegen ingereden waarbij het toerental niet boven de 6.000 kwam. Daarna ben ik naar de kust gereden tegen 120-140km/h (6.000 tot 7.000RPM). Toen ik terug thuis was stond de teller op 500km (na dat weekend 1.500km). Ik heb met die motor 117.000km gereden, en die verbruikte (bijna) geen olie.
Mijn Bandit 1200 heb ik op ongeveer dezelfde manier ingereden (1.500km op twee dagen), en nu moet ik na 115.000km nog steeds geen olie bijvullen tussen de smeerbeurten (10.000km).
 
Terug
Bovenaan Onderaan