Olieverbruik CBR600RR ????? Help

Patrizio

Rookie
8 jul 2003
10
0
Weert
Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een Honda CBR600RR. Mijn motor heeft een 1000 km-beurt gehad en is netjes ingereden en toch verbruikt hij olie. Namelijk 1,1 liter op bijna 4000 km. Weet iemand of dit normaal is en vaker voorkomt. Mijn dealer zegt dat dit normaal is, maar ik heb het gevoel dat ik genaaid wordt. S.v.p. jullie reactie!!!!

Groet Patrick
 
Wel om je gerust te stellen :? Heb vandaag eens goed gekeken en laten we zeggen op een 5500km verbruikte de mijne +-1l. Ik heb op een ander forum ook al gelezen dat dit blijkbaar heel frequent is bij de nieuwe CBR.
Ga morgen eens polsen maar vind het toch nogal aan de hoge kant. Maar ja zolang hij niet 1l op 1000km verbruikt denk ik dat je inderdaad weinig verhaal hebt. Ga nu afwachten en eens goed monitoren hoe het de komende 5000km zit.
Morgen eens naar de dealer bellen en eens vragen hoe het zit |(
 
Er zijn gevalen bekend van olieverbruikl tijdens de rodatieperiode ( inrijden)
Veel hangt natuurlijk af van hoe je je moto inrijd .
Ik zou je aanraden om de olie te verversen en zker niet op een € te kijken kwa oliekeuze tijdens het inrijden.
Maar als je olieverbruik echt extreem is , dan is er toch iets mis hoor.
 
Ja Porky .
Gewoon van direct in het begin gassen met dat ding.
Prima hoor .
Ik neem aan dat jij een goed betaalde baan hebt.
Maar inderdaad , het kan hoor je moto inrijden zoals porky zegt.
Je moto ondervind wel meer slijtage , en zal vlugger olie gaan verbruiken dan een goed ingereden moto .
Je kan het dikwijls al merken aan de staat van de zuigermantels , of de moto goed is ingereden.
Maar er zijn mensen die de tijd ervoor nemen om de moto goed in te rijden , en mensen die graag vanaf het begin vlammen.
Gewoon de keuze van de rijder zou ik zeggen.
 
Ik ben het echt voor een heel groot deel met BKRAAN eens.

Toen wij vroeger de nieuwe motoren afleverden bij Piet van Dijk, deden wij er ook halfsynthetische olie in. Sommige merken hebben er zelfs van die speciale olie in.
Die smeerd dus redelijk ''slecht'' zodat de motor beter inloopt...

Tot de 12000 km half, daarna volsyntheet.

En een motor moet echt wel worden ingereden.
Hij blijft ook wel heel als je hem direct lostrekt, maar fijn is het niet.

En verder zeg ik er niks op, want iedereen heeft een andere mening hier over.
 
Op woensdag 09 juli 2003 18:30 schreef Blade10 het volgende:
...
2. We gaan toch geen BMW motor vergelijken met verfijnde Japanse techniek!? Ik bedoel maar, hoeveel toeren maken die dingen nou, je kunt het beter met een automotor vergelijken :+ . BMW maakt mooie auto's en erg goede F1 bolides maar motoren... :X . Maar ja, dat is persoonlijk en smaken verschillen nu eenmaal (gelukkig).
...

Ik heb niets met BMW hoor maar de techniek zal vast niet onderdoen voor de japanse.
Toeren zijn niet zo belangrijk, zuigersnelheid des te meer (BMW's zijn allemaal motoren die een erg lange slag maken t.o.v. de race japanners!).

Nog wat: Als je met een nieuwe motor direct volgas de snelweg op draait en het ding gaat meer dan 100Mm mee en verbruikt bijna geen olie, wat zegt dat dan? Dat het een erg goede motorfiets is of dat het een goede inrijmethode is? (beide kan natuurlijk)
Bij gebrek aan metingen valt hier erg moeilijk een discussie over te voeren.
 
Mijn Cbr 600 heet na 2500 km al 1 liter olie achter zijn kiezen.
Ik heb de motor aardig pittig ingereden 5000 a 10000 toeren.
Ben inmiddels terug geweest bij de dealer deze bevestigde dat het niet normaal was.
en zijn direct Honda Nederland gaan bellen ,deze laten nog van zich horen.
De technische man was niet aanwezig.

Hopelijk doen ze er wat aan anders komt de mijne te koop
 
Terug
Bovenaan Onderaan