Olieverbruik crf 450r

Alro1985

MF'er
23 dec 2017
40
2
Goedenavond,

Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een honda crf 450r (2003) enduro.

Wat is normaal gezien het olieverbruik van deze motoren? Afgelopen weekend heb ik zo'n 3 uur gereden (ongeveer 120km tet inclusief 30km huis naar tet route en terug). Heb het oliepeil voor vertrek gecontroleerd en was gevuld tot de max, bij thuiskomst na een uurtje weer gekeken en zit nu half. Is dit normaal?

Motor rookt niet echt bij een warme motor.
 
Het vreemde is dat de vorige eigenaar de zuiger nog niet heel lang geleden daarvoor vervangen heeft. Qua uren zit ik ook nog niet aan het vervangingsadvies om die reden dacht ik dat dit niet perse de oorzaak zou zijn. Dit verbruikt heeft dus wel vaak met de.zuiger te maken?
 
Het vreemde is dat de vorige eigenaar de zuiger nog niet heel lang geleden daarvoor vervangen heeft. Qua uren zit ik ook nog niet aan het vervangingsadvies om die reden dacht ik dat dit niet perse de oorzaak zou zijn. Dit verbruikt heeft dus wel vaak met de.zuiger te maken?
Vaak wel, maar niet altijd. Verder zou het een groot wonder zijn wanneer er aan een oude competitiemotor niets zou mankeren.
 
Het vreemde is dat de vorige eigenaar de zuiger nog niet heel lang geleden daarvoor vervangen heeft. Qua uren zit ik ook nog niet aan het vervangingsadvies om die reden dacht ik dat dit niet perse de oorzaak zou zijn. Dit verbruikt heeft dus wel vaak met de.zuiger te maken?

Misschien gebruik je de verkeerde olie?
 
Vaak wel, maar niet altijd. Verder zou het een groot wonder zijn wanneer er aan een oude competitiemotor niets zou mankeren.
Ja, klopt al was de vorige eigenaar ook iemand die deze motor.hobby matig gebruikte, net zoals ik.. zit denk ik wel een imitatie zuiger in, geen idee als dit iets uitmaakt..
 
Bij cross/enduro motoren moet je het onderhoud altijd met een korrel zout nemen.
Iedereen zegt altijd 3 uur geleden gereviseerd/zuiger vervangen. Meestal door de vorige eigenaar, of ze hebben er plotseling geen rekening meer van.
In de praktijk hebben ze er niks aan gedaan

Ik neem aan dat je de motor volgens de procedure hebt gevuld en gecontroleerd.
Kan ook nog wel eens verschillen.
 
Bij mijn enduro zelfde iets nou aan de gang. Compressie meting is goed maar olieschraapveer is lam. Compressiemeting zegt dus niet alles. Je klepsteelafdichtingen kunnen ook nog verhard zijn en daardoor lekken of gewoon lek zijn.
 
70% van de opgegeven revisies en zuigerwissels bij crossers/enduro's zijn met een flinke schep zout te nemen.
Het oliepeil meten kan bij CRF's lastig zijn. Soms klopt het wel, soms net niet. Als er 100 of 50 ml niet bij het glaasje komt, lijkt het al alsof er niks meer in zit. Vaak meerdere ritten met vullen en peilen wijzen beter uit. Ook bij het peilen moet je even zeker weten dat ie echt recht staat. Even bij het stuur houden, kijkglaasje kijken en een klein beetje hellen levert vaak meer duidelijkheid op.
 
Laatst bewerkt:
Heb je het over transmissie olie of motor olie?

Je motorolie inhoud is slechts 620cc dus hoeveel zou het verschil tussen min en max zijn?
Ofwel, hoeveel vul je bij?

Je transmissie olie is 640cc

Misschien wel handig voor je:
Staat ook in welke olie je moet hebben
Heb het hier over motor olie.
Ik heb hem nog niet bijgevuld, het is inderdaad ook maar een klein reservoir.
 
Bij cross/enduro motoren moet je het onderhoud altijd met een korrel zout nemen.
Iedereen zegt altijd 3 uur geleden gereviseerd/zuiger vervangen. Meestal door de vorige eigenaar, of ze hebben er plotseling geen rekening meer van.
In de praktijk hebben ze er niks aan gedaan

Ik neem aan dat je de motor volgens de procedure hebt gevuld en gecontroleerd.
Kan ook nog wel eens verschillen.
Klopt, dat weet ik. Echter ik heb de rekening ook gezien. De montage heeft hij wel zelf gedaan, het is een prox zuiger.
Hij heeft zelf alle uren en gereden KM's bijgehouden op schrift, ik denk wel dat dit klopt tuurlijk kan er altijd iets aan mankeren maar had er echt wel een goed gevoel over al blijft het een crosser, enduro waar vast wel iets aan mankeert of gaat mankeren.. :)

Ik heb conform het handboek gevuld en gecontroleerd.
 
Klopt, dat weet ik. Echter ik heb de rekening ook gezien. De montage heeft hij wel zelf gedaan, het is een prox zuiger.
Hij heeft zelf alle uren en gereden KM's bijgehouden op schrift, ik denk wel dat dit klopt tuurlijk kan er altijd iets aan mankeren maar had er echt wel een goed gevoel over al blijft het een crosser, enduro waar vast wel iets aan mankeert of gaat mankeren.. :)

Ik heb conform het handboek gevuld en gecontroleerd.

Dat zou ook goed kunnen.
 
Kan ook zijn dat hij gewoon op de zuiger heeft gekeken en exact dezelfde maat heeft gepakt terwijl hij eigenlijk al toe was aan een overmaat.
Dat klinkt niet erg plausibel.
De cilinder heeft een nicasil laag. Als je die eruit boord moet je opnieuw nicasil laten aanbrengen en dan is een vervangende cilinder interessanter.
 
Dat klinkt niet erg plausibel.
De cilinder heeft een nicasil laag. Als je die eruit boord moet je opnieuw nicasil laten aanbrengen en dan is een vervangende cilinder interessanter.
Een nieuwe cilinder was voor madame dr enduro ongeveer €200 duurder dan nieuw nicasil (die cilinder wordt dan ook nu voorzien van een nieuwe laag).

Ook nicalsil kan wat uitslijten, daar zijn de overmaat zuigers voor. Is niet veel, maar wel iets om rekening mee te houden.
 
Mijn enduro heeft ook een prox zuiger en daar is de compressie ring dus wel goed maar de olieschraapveer niet.
Zet er nou een vertex zuiger in omdat mijn motorzaak ook niet erg te spreken is over prox zuigers. Mogelijk is dit ook bij jou aan de hand.
 
Een nieuwe cilinder was voor madame dr enduro ongeveer €200 duurder dan nieuw nicasil (die cilinder wordt dan ook nu voorzien van een nieuwe laag).

Ook nicalsil kan wat uitslijten, daar zijn de overmaat zuigers voor. Is niet veel, maar wel iets om rekening mee te houden.

Ik hou het anders nog even in de gaten, vul hem nu gewoon iets bij (schrijf even het aantal ML op) en desnoods breng ik hem dan even weg.
Het vervangen van een verstuiver heb ik zelf nog nooit gedaan, wellicht kan ik het zelf maar ik heb daar nog niet zoveel kennis en ervaring in..
 
Mijn enduro heeft ook een prox zuiger en daar is de compressie ring dus wel goed maar de olieschraapveer niet.
Zet er nou een vertex zuiger in omdat mijn motorzaak ook niet erg te spreken is over prox zuigers. Mogelijk is dit ook bij jou aan de hand.
Bedankt, zal best kunnen. Hou het even in e gaten, anders breng ik hem wel even weg.
Ga denk ik eerst nog maar een rondje TET doen en dan weer kijken wat het verbruik is. Dan wellicht even met een beter verhaal de motor laten beoordelen en evt. de zuiger laten vervangen met de bijbehorende zaken.
 
Bedankt, zal best kunnen. Hou het even in e gaten, anders breng ik hem wel even weg.
Ga denk ik eerst nog maar een rondje TET doen en dan weer kijken wat het verbruik is. Dan wellicht even met een beter verhaal de motor laten beoordelen en evt. de zuiger laten vervangen met de bijbehorende zaken.

Heb je al goed gecheckt of je nergens sporen van olie ziet? Een kleine lekkage kan ook nog.
Ik heb zelf ook een crf en zoiets gehad.
Een blokkade van de ontluchting is makkelijk gemaakt als de kop eraf is geweest.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan