Olieverbruik honda vtr

mikeVTR

Die hard MF'er
4 jul 2016
400
140
roosendaal
Goedenavond jongens.
Ik rijd een honda vtr uit 1999 met nu 72500 kilometer ervaring.
Ik heb anderhalve week geleden olie en filter gewisseld(castrol power rs 10w40 semi syntheet) dit heb ik gedaan rond de 71400 kilometer. Nu keek ik net door het glaasje en hij staat nu rond het minimale niveau .daar keek ik best van op. Ik weet van de vorige eigenaar dat ie wel wat olie pakt en daar is opzich niks mis mee,maar is dit nu extreem verbruik voor een VTR?hij rookt niet alleen pluimt ie met volgas wat en hij lekt 0.0 uit het blok. Ik hang eigenlijk altijd goed op het gas en ik spaar hem niet(op warmrijden na dat doe ik altijd goed)
Ik heb deze week hem flink op zn donder gegeven(van bergen op zoom naar rotterdam en terug op continue volgas (snachts) ).en nog wat van dit soort ritjes.
En eigenlijk altijd toerenbeuken. Is dat voor deze rijstijl veel verbruik?
Valt er iets aan te doen?reviseren zie ik economisch niet zitten.of moet ik dit verbruik in acht nemen ,op tijd bijvullen en gewoon oprijden? En hoeveel liter is het tussen minimaal niveau en maximaal niveau?

Graag tips en jullie visie hierop. Motor rijdt verder super en start altijd goed.heb er verder 0.0 problemen mee
 
Dat is geen reden om onzin te poneren. Het dikke olie tweecilinders verhaal is bullshit. Daar kan je geen theorie tegenover zetten.

Wat is geen reden om onzin te poneren? Waar heb ik ooit beweerd dat dat wel zo is?

Janbros is het er schijnbaar niet mee eens en ik vraag hem uit te leggen waarom dat niet zo is/zijn eigen theorie er tegenover te leggen? Lijkt me prima te kunnen.

Ook jij weet er blijkbaar meer vanaf, maar in plaats van uit te leggen waarom wijnald z'n verhaal "bullshit" is of waarom 15w50 wel aangeraden kan worden voor een VTR, plaats je alleen berichten over de "marketing" verhalen van wijnald. Leg jij me nu eens uit wat oprecht geïnteresseerden precies over olie kunnen leren uit jouw post...?
 
Volgens mij heeft het alles te maken met de toegepaste toleranties in een motorblok.

Dankjewel, dit dus.

De lagerspelingen bepalen de toegepaste viscositeit. Niks meer.

Een luchtgekoeld blok heeft grotere spelingen, daarom dikkere olie.

Verder voorschrift van de fabrikant aanhouden. Hoe nieuwer de fiets, hoe dunner de olie over het algemeen. Straffeloos een stapje dikker gaan met de viscositeit kan geen kwaad. Meeste motorblokken geven minder mechanisch bijgeluid en/of schakelen soepeler met wat dikkere olie. Nadeel is wat meet wrijvingsverliezen.

Een stapje dunner is overigens een hele dikke afrader.
 
Dankjewel, dit dus.

De lagerspelingen bepalen de toegepaste viscositeit. Niks meer.

Een luchtgekoeld blok heeft grotere spelingen, daarom dikkere olie.

Verder voorschrift van de fabrikant aanhouden. Hoe nieuwer de fiets, hoe dunner de olie over het algemeen. Straffeloos een stapje dikker gaan met de viscositeit kan geen kwaad. Meeste motorblokken geven minder mechanisch bijgeluid en/of schakelen soepeler met wat dikkere olie. Nadeel is wat meet wrijvingsverliezen.

Een stapje dunner is overigens een hele dikke afrader.

Ok, duidelijk. Door de dikkere viscositeit is het dus gemakkelijker om full film lubrication te behouden wanneer toleranties en/of belasting groot zijn. Hoe bepaal je nu wanneer het tijd wordt voor de overstap van (in mijn geval) 10w40 naar 15w50? Is dat puur op basis van verbruik? Of zijn de af-fabriek toleranties al zo dat 15w50 aangeraden kan worden?
 
Laatst bewerkt:
Wat is geen reden om onzin te poneren? Waar heb ik ooit beweerd dat dat wel zo is?

Janbros is het er schijnbaar niet mee eens en ik vraag hem uit te leggen waarom dat niet zo is/zijn eigen theorie er tegenover te leggen? Lijkt me prima te kunnen.

Ook jij weet er blijkbaar meer vanaf, maar in plaats van uit te leggen waarom wijnald z'n verhaal "bullshit" is of waarom 15w50 wel aangeraden kan worden voor een VTR, plaats je alleen berichten over de "marketing" verhalen van wijnald. Leg jij me nu eens uit wat oprecht geïnteresseerden precies over olie kunnen leren uit jouw post...?
Ben jij familie van JanB of zo?
Omdat er iemand onzin neerzet voel ik me niet uitgedaagd daar een theorie tegenover te zetten. Je kan wel beweren dat olie honingkleurig is omdat er goudmoleculen in zitten. Gewoon onzin, klaar.
Mocht het geen onzin zijn verneem ik graag de bron van die wijsheid.

En je kunt uit mijn post leren dat olie 90% bijgeloof en marketing is. Als je gewoon in je boekje kijkt zie je welke olie en viscositeit Honda voorschrijft. Daarmee loopt de motor prima en gaat langer mee dan jij hem zult hebben.
Mocht jij geloven dat hele dunne, hele dikke of hele dure olie beter is, prima.
 
Laatst bewerkt:
Ben jij familie van JanB of zo?
Omdat er iemand onzin neerzet voel ik me niet uitgedaagd daar een theorie tegenover te zetten. Je kan wel beweren dat olie honingkleurig is omdat er goudmoleculen in zitten. Gewoon onzin, klaar.
Mocht het geen onzin zijn verneem ik graag de bron van die wijsheid.
:^
Als iedereen hier alleen maar schrijft wat hij weet in plaats van wat hij denkt ooit gehoord te hebben van iemand die denkt dat hij dat ergens gelezen heeft mits het geen droom was, dan doet iedereen daar zijn voordeel mee.
 
Dunne olie zorgt bij koude start voor sneller opwarming van de motor en terug dringen van de interne weerstand , zie de heden ten dage steeds kleiner worden van de automotor . bij de auto,s is de olie soms al 0w20
Dikkere olie is beter bestand tegen door breken van de smeefilm.

Bigend problemen bij grote snel draaiende 2 cylinders komt vaker dan multi cylinders is al lang bekend maar goed dat kan weer een heel discusie worden merk ik al.

Alle bekende merken olie zorgen voor een goede smering daar hoeft je tegenwoordig niet meer druk om te maken.
Olie verbruik kan per merk wel weer verschil maken motorrex is hier een topper in om tegen te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Dunne olie zorgt bij koude start voor sneller opwarming van de motor en terug dringen van de interneweerstand , zie de0 heden ten dage steeds kleiner worden van de automotor . bij de auto,s is het soms al 0w20
Dikkere olie is beter bestand tegen door breken van de smeefilm.

Bigend problemen bij grote snel draaiende 2 cylinders komt vaker dan multi cylinders is al lang bekend maar goed dat kan weer een heel discusie worden merk ik al.

Alle bekende merken olie zorgen voor een goede smering daar hoeft je tegenwoordig niet meer druk om te maken.
Olie verbruik kan per merk wel weer verschil maken motorrex is hier een topper in om tegen te gaan.
Als dat waar is ben ik erg benieuwd waar dat door komt.
 
En je kunt uit mijn post leren dat olie 90% bijgeloof en marketing is. Als je gewoon in je boekje kijkt zie je welke olie en viscositeit Honda voorschrijft. Daarmee loopt de motor prima en gaat langer mee dan jij hem zult hebben.
Mocht jij geloven dat hele dunne, hele dikke of hele dure olie beter is, prima.

Inmiddels heb ik genoeg over olie geleerd om dit bullshit te kunnen noemen.

:Z :W
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor de topic over zijn vraag word als maar onduidelijker en langer .
Als ik ergens een hekel aan heb is door spitten van 20 pagina's om een antwoord op een vraag te lezen.
 
Volgens mij ben jij degene die hier een hoop dingen plaatst waar ik (laat ik me voorzichtig uitdrukken) mijn vraagtekens bij zet.
Ik ergere me er meer aan dat hier allemaal antwoorden worden gegeven die kant noch wal raken.
 
Hiermee zeg je dus dat Honda geen idee heeft wat ze in het onderhoudsboekje zetten.

Nope, dat heb ik nooit gezegd :N . Dat is een conclusie die jij er nu aan verbindt. Lees nog eens terug, ergens in dit topic staat welke oliën Honda wel en niet voor de VTR Firestorm aanraadt in de owner's manual. Voor het specifieke geval van TS wordt met goede reden een 15w50 olie aangeraden.

Ik wilde graag weten waarom, daar ben ik nu deels achter.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het nu begrijpen kevinblade de discusie word een vrije tijds besteding voor velen ipv antwoord van de vraagsteller.
Het gaat Ts niet om het aantal antwoorden maar om antwoorden die waar zijn.
Hier zoveel mogelijk antwoorden plaatsen in de hoop dat er misschien wel een juist antwoord bij zit lijkt mij niet de manier, maar als je hiermee door wilt gaan, ga dan gerust je gang maar laat dan even iedereen weten dat je meeste antwoorden gebaseerd zijn op je eigen hersenkronkels.
 
Terug
Bovenaan Onderaan