Olieverbruik- inlopen

Henk67

MF'er
7 okt 2004
70
0
Assen
Hallo,

Ik heb momenteel een olieverbruik van 1 op 1000km.
Voor 2000km geleden zijn er wat veranderingen geweest waaronder een niuwe cilinder en zuiger.

De de nieuwe zuiger heeft een compressieveer en een olieschraapveer.
De cilinder is met nicasil behandelt en hiervoorhad vrijwel geen olie verbruik.

Zaterdag de cilinder en zuiger weer er afgehaalt en het spul bekeken.
Hierbij was de zijkant van de compressieveer nog licht grijs, dus niet glimmend.
Ik krijg het idee hierbij dat het spul nog lang niet is ingereden.

Tevens twijfel ik of de compressieveer wel goed zit, er moet ergens een markering op staan voor boven of onderkant.
Deze heb ik toen der tijd niet gevonden dus zo in elkaar gezet.
Gevoelsmatig denk dat de compressie niet echt verkeerd is .(moet 1 op 12.5 zijn)

Maar ja ik weet niet wat er gebeurd als je de compressieveer eventueel verkeerd er op zet.

Wie weet raad? O-)

Alvast bedankt,
Henk67
 
Vraag 1: wat voor motor is het ;)

Maar ik wist niet dat het uitmaakte op welke manier de normale zuigerveer gemonteerd zit? Ik dacht dat het alleen voor de olieschraapveer geldt. Het kan door de Nicasil laag trouwens best langer dan 2000 km duren voordat de motor is ingereden. Ik zou em nog even weer in elkaar zetten en regelmatig ff volgas door z'n toeren trekken. waarschijnlijk slijt het dan beter in.
 
Klopt de maat van de cilinder, zuiger en veren?
Is alles volgens de juiste spec's gemonteerd
(werkplaatshandboek kopen én gebruiken)
Veel olie verbruik wordt veroorzaakt door de klepseals, vooral bij het afremmen op hogere toeren en daarna weer aan het gas gaan hangen,
(onderdruk zuigt dan de olie naar binnen)

En nog een hoop redenen.

Van welk jaar is de fiets, hoeveel km gelopen, waarom een andere cilinder en zuiger?
Wat is je compressie nu?

inrijden van een nieuwe motor gaat ook niet gepaard met een blauwe walm, dus ik denk dat er iets niet helemaal goed gaat, maar er zijn meerdere factoren dan alleen de zuiger en de veren.

Och ja: Veel toeren maken met een nieuwe cilinder is heel goed, voor de dealer.
Daarna: snel weer olie verbruik en verhoogde kans op defecten..
Goed advies!!!

Dus niet doen: (te) veel toeren met een nieuw of gedeeltelijk nieuw motorblok.
Bij een nieuw motorblok (Aprilia Tuono '04) ben ik 1500 km bezig met het basis inrijden, pas hierna kon ik gas gaan geven.
Hou minimaal het zelfde aan, Aprilia verteld dit niet voor niets.
(Ps Als het een wat oudere BMW 650 is kan het blok (rotax) nog geassembleerd zijn bij Aprilia, dus ik zit er waarschijnlijk niet ver naast.)
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb momenteel een olieverbruik van 1 op 1000km.
Voor 2000km geleden zijn er wat veranderingen geweest waaronder een niuwe cilinder en zuiger.

De de nieuwe zuiger heeft een compressieveer en een olieschraapveer.
De cilinder is met nicasil behandelt en hiervoorhad vrijwel geen olie verbruik.

Zaterdag de cilinder en zuiger weer er afgehaalt en het spul bekeken.
Hierbij was de zijkant van de compressieveer nog licht grijs, dus niet glimmend.
Ik krijg het idee hierbij dat het spul nog lang niet is ingereden.

Tevens twijfel ik of de compressieveer wel goed zit, er moet ergens een markering op staan voor boven of onderkant.
Deze heb ik toen der tijd niet gevonden dus zo in elkaar gezet.
Gevoelsmatig denk dat de compressie niet echt verkeerd is .(moet 1 op 12.5 zijn)

Maar ja ik weet niet wat er gebeurd als je de compressieveer eventueel verkeerd er op zet.

Wie weet raad? O-)

Alvast bedankt,
Henk67

Nicasil is errug hard.... inlopen kan zo een paar duizend kilometer duren met dat spul. is ook de reden waarom BMW heel vaak de eerste paar duizend kilometer wat olie verbruiken...

Niet echt vreemd dus. Het zou op de lange duur vanzelf goed moeten komen...

ZXR
 
@Fritser,

Werkplaats handboek heb ik weinig aan,er zit momenteel op voerkitje op dus niet meer origineel.
En ik heb de eerste 1000km met goedkope olie gereden daarna op vol syntetisch.
De zuiger ging bij het monteren erg zwaar er in, maar het is voor mij geen dagelijke kost.

henk67
 
Reactie iets aangepast aan de eerdere reacties, het gaat vlot.


Met een handboek zou je in ieder geval de methode en markeerpunten goed moeten hebben, de rest kan inderdaad gevoel en ervaring zijn en dat is hier ook
moeilijk uit te leggen.

Verder: Succes....
(Vraag het eens na bij een BMW Dealer)
 
@Fritser,

Met deze BMW dealer kom meestal in de knoei, moest laatst klepstelplaatje die vrij groot waren(andere nokkenas)had hij deze niet.
Na wat speur werk zijn heb ik klepplaatjes van Yamaha er in gezet.

Henk67
 
@willem 1940,

Ja,ja ook het smeersysteem is aangepast, 2 nieuwe oliepompen plus een extra oliekanaal bij de rechter kruaslager gefreest, krukaslager heeft 6 smeergaten i.p.v.1 en de olie toevoer van de cilinderkop wordt gesmoord d.m.v. een vernauwing en nog een extra olieschotje bij de pomp.

Dus dat zit wel gesmeerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Henk67
 
@henk67
Je vertelt niet welke olie je gebruikt.
Er bestaat z.g. rodage olie (inrij-olie) en die is dacht ik van minerale samenstelling. Misschien eens navragen bij een revisiebedrijf?
(Vol) synthetisch moet je zeker niet doen, smeert veel te goed om te kunnen inslijten.
Over inrijden bestaan meerdere theorien, waarbij het zwaar belasten ook een van de genoemde alternatieven is.
Wat ik er mee wil zeggen, wees niet te voorzichtig, want het moet wel op elkaar inlopen. Wel altijd goed opwarmen voordat je gaat belasten.
 
@Damed,

Laatste 1000km gebruik ik Castrol rs4 olie, daarvoor goedkope motorolie.
De eerste 1000km rustig aangedaan ,daarna gasgegeven.
Bij 1500km last van detoneren(misschien door koolaanslag?) additief in de benzine toegevoegd en overgeschakeld op Super benzine.
Sindsdien geen last meer van gehad.
Kwamlt een klein beetje zwarte rook.

Henk67
 
Welke zuigerspeling is er opgegeven door de zuigerfabrikant en welke speling heb je? Controleer gelijk of de cilinder niet ovaal is. Iedereen kan fouten maken. Waarom is er eigenlijk een nieuwe zuiger in gegaan?
 
@Zot,

Dit is geen originele zuiger dus ik weet niet wat de speling moet zijn.
De zuiger en cilinder maakten deel uit van kit.
De speling tussen veer en zuiger is minder dan 0.1 mm, dat lijk me wel oke.

Wanneer ik de zuiger met compveer in een met molykote bestreken cilinderwand
op en neer beweeg, blijft er toch een dunlaaje van 1 cm breed achter op de plek
waar de veer openingen bij elkaar komen.

Doe alleen de compveer in de cilinder zit er 0.3 mm tusen de opening.

Wel valt me op dat er wel verschil tussen de linkerkant en rechterkant van de compveer opening betreft de drukspanning tegen de cilnderwand.
Verklaart misschien de achtergebleven molykote.

Wanneer ook de olieschraapveren in zuiger zit blijft er niets over.

Maar mijn vraag bijft of een verkeerd gemonteerde zuigerveer meer olieverbruik op
leverd.
Kan de markeringingsteken op de zuigerveer niet vinden, terwijl deze volgens de leverancier van de kit er wel op moeten zitten. :?

De Hoon sporen zijn nog duidelijk in de cilinder aanwezig,en glimmen doen deze sporen ook niet.

Of de cilinder ovaal is weet ik niet, misschien na meten.

Henk67
 
Laatst bewerkt:
Wat je na had moeten meten als dat niet is gebeurd waar je de kit heb gekocht is de clearance tussen zuiger en cylinder. is je cylinder voorzien van een nieuwe nicasil laag of niet? zonee: Hoeveel km heeft hij hiervoor gedaan?
Ron95 in jouw combinatie is dodelijk als je een beetje vermogen vraag: NIET doen

vooral belangrijk voor olie verbruik: zit je schraap veer goed? foto?
zijn je klepseals vervangen? verbruikte hij hiervoor olie, hoeveel?
en zoek anders op BMW, deze dingen verbruiken olie bij inrijden, doen er vrij veel (lees ik) soms tot wel 5000 km tot het gaat minderen
 
@speedyves,

Ik denk dat ik nog een flink aantal km"s moet gaan in rijden.
Hiervoor vrijwel geen olieverbruik, maar deze zuiger heeft maar 2 zuiger veren, dus het olieverbruik zal wel iets meer worden als origineel.
Cilinder is met Nicasil behandeld, waarvan de kruislingse hoonsporen goed te zien zijn.

Henk67
 
Laatst bewerkt:
@Damed,

Laatste 1000km gebruik ik Castrol rs4 olie, daarvoor goedkope motorolie.
De eerste 1000km rustig aangedaan ,daarna gasgegeven.
Bij 1500km last van detoneren(misschien door koolaanslag?) additief in de benzine toegevoegd en overgeschakeld op Super benzine.
Sindsdien geen last meer van gehad.
Kwamlt een klein beetje zwarte rook.

Henk67
Ik zou toch weer van de RS4 af gaan (toch synthetisch ?) en weer de goedkope olie gaan rijden.
Als je cilinder wordt gehoond wordt die iets groter, wat ook vaak betekent dat je naar een overmaat zuiger toe moet.
Ik weet niet de verscillen in diameter tussen jouw zuiger en cilinder, maar vaak varieert die van slechts 0.05 tot 0.1 mm (kijk even naar de fabrieksmarges bij je BMW)
Die hoonstrepen zie je dus zo goed omdat waarschijnlijk de onrondheid eruit is gehoond en misschien wel de zelfde maat zuiger als voorheen is gebruikt.
Ik zou zeggen: kilometers maken met dat ding en met goedkope olie erin en RON98 tegen het detoneren.
P.S.het is Damted :+
 
@Damed,

Het is een ruil cilinder, de nieuwe cilnder is opgeboord van 100mm naar 102mm met de daarbij behoordende zuiger.

In principe is wat dat betreft alles nieuw, of ze moeten fouten hebben gemaakt, maar de cilinder ziet er te goed uit en heb ik genoeg compressie lijkt mij oke.

Ga wel super tanken,daarvoor is het kitje te duur.(2100 euro)

Henk67
 
@Damed,

Het is een ruil cilinder, de nieuwe cilnder is opgeboord van 100mm naar 102mm met de daarbij behoordende zuiger.

In principe is wat dat betreft alles nieuw, of ze moeten fouten hebben gemaakt, maar de cilinder ziet er te goed uit en heb ik genoeg compressie lijkt mij oke.

Ga wel super tanken,daarvoor is het kitje te duur.(2100 euro)

Henk67
Dat zijn nog eens diameters, ik was 50cc cilinders gewend 40mm boring en 0.03 mm marge (Was wel 2-takt) :+
Niet goedkoop zo'n kitje !
Wat adviseert de leverancier qua olie?
Nog een ander vraagje:
Waarom zoveel extra smering aangebracht ? Is dit een tekortkoming van dit blok of puur ter preventie / koeling etc ?
 
@Damted,

Als je val 50 pk naar 71pk gaat dan moet je smering ook aanpassen anders komt het niet goed.
De rechter krukas lager heeft vrij zwaar omdat afgezien van de zuigerkrachten ook nog de zware vliegwielkrachten moet op vangen.

Aangezien het blok dan 9500rpm mag draaien komt hier veel krachten op.
Het Blok heeft weinig tekortkomingen, maar aangezien het blok voor zijspancross, trikes of wegracerrij woren gebruikt, kruigen ze behoorlijk op hun sodemieter.

De leverancier heeft in samen werking met BMW de Parijs_dakar F650 van 1999 en 2000 klaargemaakt en isnog steeds actief in de mono wegrace klasse.
Kortom een echte 1 cilinder specialist die het heel houden van het blok hoog in het vaandel heeft.
ook voor KTM en yamaha en Honda.
p.s er ook eigen gegoten cilinder van 105.5 mm maar een beetje duur (1075 euro)

Henk67
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Vandaag even gebeld naar de leverancier en krijg een nieuw setje zuiger veren.
Dit omdat het hele spul er toch af is, en er zijn bepaalde waarden voor zuiger veer die je niet kunt nameten.
bijvoorbeeld de voorspanning moet 80 NM zijn.

Het olieverbruik is 0.2-0.3 ltr/1000km bij wedsrijdmotoren,ik ga hier duidelijk overheen.


Henk67
 
Mooi zo, klinkt goed van je leverancier (niet toevallig hoogland?)
cylinder zal dan wel goed voor elkaar zijn denk ik.
Maar olieverbruik heeft veel minder met de bovenste zuigerve(e)r(en) te maken dan met de schraapveer hoor.
 
@speedyves,

Nee de leverancier is niet Hoogland, maar Team-Pami Duitland.
Betreft de zuiger veren wil hij geen risico lopen aangezien je nu toch alles los heb,dan gelijk een nieuw set. :}

Dacht dat de bovenste ring van chroom was,maar blijkt van genitreerd koolstofstaal.
Weer wat geleerd.


Henk67
 
Terug
Bovenaan Onderaan