Olieverbruik k100

racekees87

MF'er
1 sep 2008
234
0
Delft
Beste forummers!

Mijn vader rijdt een BMW k100 LT uit '91.
Nu is het probleem dat de olie om de paar honderd kilometer moet worden bijgevuld.
Heel af en toe bij hard optrekken is blauwe rook te zien maar dit is maar heel weinig het geval.

Nu kregen wij van iemand te horen dat de k100 serie de olie verbuikt(?) tot deze op het minimumniveau staat. Nu vinden we het alleen geen prettig idee om met de motor te gaan rijden terwijl de olie haast niet meer in het kijkglaasje is te zien!

Hebben nog meer mensen gehoord van deze kwaal? En mocht het niet goed zijn, waar ligt de oplossing?

Alvast bedankt!
 
Definiëer 'om de paar honderd km bijvullen' ?
Elke 200 km een liter ?

Als je hoe dan ook blauwe rook zit verbruikt die olie op een plek waar het niet hoort.
Eigenlijk zou eens iemand achter je aan moeten rijden als je eens goed optrekt, dan je gas loslaten zodat je onbelast doordraait en dan weer het gas erop.
Als die dan een blauwe pluim geeft heb je simpelweg ergens een lek.
Kan bijv. de klepsteelrubbers/afdichtingen zijn die niet goed meer afdichten.
Ik heb geen verstand van de bouw van een K100-blok dus durf niet te zeggen wat de bekende plekken zijn waar dat blok kan gaan lekken.
Daar zullen de experts je wel een antwoord opgeven.
 
er is een forum speciaal voor de k-serie...

erg boeiend..en erg leerzaam.

www.bmwk.nl

www.klubzuid.nl (dat is een bmw rijdersclub in zuid nederland)

van de oude k-serie (tot en met 89) is het vaak zo dat ie geen olie mag verbruiken.

de nieuwe serie mag dat wel...mijne gebruikt ongeveer een 0.6 liter op 1000 km.

op de zijstandaard zetten kost extra veel olie (wat je ziet als je hem daarna start.) Je vader mag altijd contact met me opnemen via de mail. zie mijn profiel
 
er is een forum speciaal voor de k-serie...

......

Kijk dat is een erg handig bericht! Ik ga gelijk even kijken op de genoemde fora!

De k100 komt uit '91 dus hij zou iets mogen gebruiken, maar dit lijkt ons nog steeds erg veel.
En het gegeven dat iemand zei dat die na een bepaald punt stopt met gebruiken is lastig (lees; eng) uit te testen. Al is het olielampje nog nooit gaan branden moet ik erbij zeggen.

Op de zijstandaard heeft die nog nooit gestaan dus dat kan het niet zijn.

Wel zijn we pas sinds kort overgestapt op betere olie. Misschien dat het verbruiken na verloop van tijd (als alle oude olie helemaal verdwenen is) stopt?

In ieder geval hartstikke bedankt voor de info, en mocht ik ooit specifiekere vragen hebben zie je de mail wel verschijnen!
 
De k100 komt uit '91 dus hij zou iets mogen gebruiken, maar dit lijkt ons nog steeds erg veel.
En het gegeven dat iemand zei dat die na een bepaald punt stopt met gebruiken is lastig (lees; eng) uit te testen.

mijn K75 is ook uit '91 en gebruikt niets tussen twee beurten, 10.000km
en die heeft inmiddels 130.000 op de teller.
er is iets met die motor loos, gebroken zuigerveren of zo.

het klopt dat hij op een gegeven moment stopt met gebruiken, dan is de olie op en is de motor nog maar 300 euro waard.
 
wat voor olie zat erin en wat heb je nu ?
een andere viscositeit of overstappen tussen bv synthetisch en half syntheet kan een wereld van verschil maken. in ieder geval niet afwijken van de opgave van de fabrikant.

het klopt dat er motoren zijn die meer gaan verbruiken naar mate het oliepeil hoger staat, in hoeverre dat voor de K geldt weet ik echt niet.
 
olielampje is NIET voor de hoeveelheid olie, maar puur alleen voor de oliedruk.

gewoon af en toe controleren. Probeer altijd te meten als de motor koud is.

hoeveel km heeft de motor gereden?

wanneer was laatste beurt/ grote beurt?
 
wat voor olie zat erin en wat heb je nu ?
een andere viscositeit of overstappen tussen bv synthetisch en half syntheet kan een wereld van verschil maken. in ieder geval niet afwijken van de opgave van de fabrikant.

het klopt dat er motoren zijn die meer gaan verbruiken naar mate het oliepeil hoger staat, in hoeverre dat voor de K geldt weet ik echt niet.

in een BMW hoort gewone minerale olie.
K-serie kan je gewoon tot 3/4 vullen, hij hoort geen olie te gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan