Olieverbruik Moto Guzzi V85TT

Ouwe Knar.

Rookie
25 mei 2022
8
6
Beste leden,....mijn vraag is wellicht vaker gesteld....toch stel ik hem. Heb sinds 4 weken een Moto Guzzi V85TT,....helaas constateer ik olieverbruik, heb nu er slechts 830 km opstaan, en zie het oliepeil zakken in het kijk glaasje. Me inschatting is ca; 200 ml, zie geen enkele lekkage of rookpluimen. Had inmiddels op dit forum e.e.a; van Bommes gelezen. Jullie snappen bij mij is even het plezier er vanaf, heb bewust voor deze moter gekozen naast mijn BMW R50/2 uit 1968. En dit is de eerste die blijkbaar olie consumeert! Wie kan mij wat meer inzicht hierover geven!??
 
Ik heb het even voor jou omgerekend Wat je noemt olie verbruik.
1 Liter op 4150 km

Je hebt nog bovag garantie mocht het toch de spuitgaten uit lopen neem ik aan.
 
Beste leden,....mijn vraag is wellicht vaker gesteld....toch stel ik hem. Heb sinds 4 weken een Moto Guzzi V85TT,....helaas constateer ik olieverbruik, heb nu er slechts 830 km opstaan, en zie het oliepeil zakken in het kijk glaasje. Me inschatting is ca; 200 ml, zie geen enkele lekkage of rookpluimen. Had inmiddels op dit forum e.e.a; van Bommes gelezen. Jullie snappen bij mij is even het plezier er vanaf, heb bewust voor deze moter gekozen naast mijn BMW R50/2 uit 1968. En dit is de eerste die blijkbaar olie consumeert! Wie kan mij wat meer inzicht hierover geven!??
Het is een luchtgekoeld blok. Deze gebruiken over het algemeen iets meer olie en je moet niet vergeten dat het blok nog (lang) niet is ingelopen. Ik denk dat je er pas na zo'n 10000 km iets meer van kan zeggen.
 
Beste leden,....mijn vraag is wellicht vaker gesteld....toch stel ik hem. Heb sinds 4 weken een Moto Guzzi V85TT,....helaas constateer ik olieverbruik, heb nu er slechts 830 km opstaan, en zie het oliepeil zakken in het kijk glaasje. Me inschatting is ca; 200 ml, zie geen enkele lekkage of rookpluimen. Had inmiddels op dit forum e.e.a; van Bommes gelezen. Jullie snappen bij mij is even het plezier er vanaf, heb bewust voor deze moter gekozen naast mijn BMW R50/2 uit 1968. En dit is de eerste die blijkbaar olie consumeert! Wie kan mij wat meer inzicht hierover geven!??

Zo’n verbruik van een luchtgekoelde motor,
tijdens de inrij-periode, is niks om je zorgen over te maken.
Als je het gesprek aangaat met je dealer (zéker eerst schriftelijk doen: je hebt het dan gelogd. Goed voor een kalm gemoed),
zal die je niet veel anders zeggen dan dat hier al geschreven werd.
 
Zo’n verbruik van een luchtgekoelde motor,
tijdens de inrij-periode, is niks om je zorgen over te maken.
Als je het gesprek aangaat met je dealer (zéker eerst schriftelijk doen: je hebt het dan gelogd. Goed voor een kalm gemoed),
zal die je niet veel anders zeggen dan dat hier al geschreven werd.
Een dealer doet niks bij zo'n olie verbruik dat snap toch je toch wel , je dient te weten wat de fabrikant te veel vind en bij auto's is dat best een flinke slok...

Gaat het trouwens om een nieuwe motor ... dat heb ik gemist maar verder tja ik vind het geen olie verbruik mijn bmw verbruikte altijd 1 op 4000
het werd niet meer en niet minder vanaf 40.000 km tot over de 100.000
 
Maak je niet druk, dat is verwaarloosbaar en mogelijk zelfs gekomen doordat er iets teveel is bijgevuld, mijn Guzzi gebruikte steeds een paar honderd ml olie als ik tot max vulde. Als ik het op driekwart hield dan was het verbruik over 10000km nog geen 250 ml,..bijna een ton,..nu. Inrijden is helemaal normaal dat er verbruik is,.. nu ik er over nadenk is het na 30000 kilometer eigenlijk verwaarloosbaar geworden.
 
Beste leden,....mijn vraag is wellicht vaker gesteld....toch stel ik hem. Heb sinds 4 weken een Moto Guzzi V85TT,....helaas constateer ik olieverbruik, heb nu er slechts 830 km opstaan, en zie het oliepeil zakken in het kijk glaasje. Me inschatting is ca; 200 ml, zie geen enkele lekkage of rookpluimen. Had inmiddels op dit forum e.e.a; van Bommes gelezen. Jullie snappen bij mij is even het plezier er vanaf, heb bewust voor deze moter gekozen naast mijn BMW R50/2 uit 1968. En dit is de eerste die blijkbaar olie consumeert! Wie kan mij wat meer inzicht hierover geven!??
Ik snap niet dat je rijplezier ineens is verdwenen, dat hangt toch niet van een beetje olie af? Zit er wel de juiste soort in? Of zit er nog inloop olie in? In de grote Guzzi,s moet je echt 10w60 doen,..
 
Bij mijn olie/luchtgekoelde r1150 BMW ging er soms ook n halve liter op de 1500km in maar ik peilde in den beginne verkeerd, was nl: goed-warme motor, 3 minuten op middenbok en dan pas het kijkglaasje checken. Bij regen kwam de motor veel later op temperatuur en bleef er veel olie ‘hangen’ in het oliecircuit met als gevolg dat ik dr n halve liter bijgooide en bij warm weer de andere dag boven peil stond. Tot slot: het hielp om m niet tot de max maar in het middelste streepje te houden. Ps: maak weer plezier net je mooie Guzzi!
 
Ijzervreter....nee, mijn rijplezier op de Guzzi is zeker niet weg. Maar ik koop na velen jaren een echte nieuwe moter, en dan zie ik dat het oliepeil wat zakt op de 830 km....en daar baal ik wat van. Zeker als ik zie hoe het zit bij mijn klassieker motoren.....en heb ik het over bmw's uit 1954 en 1968,...en daar rij ik gemiddeld 3500 km per moter per seizoen. En ja begrijp wel dat er in het begin enig olieverbruik kan zijn tijdens de eerst 500 km. Maar goed desondanks ga ik met de dealer hierover in gesprek. Bij blijvend olie gebruik zijn er nog een tweetal mogelijkheden, bijv: dat de cilinder niet goed gehoond is, of een zuigerveer niet lekker zit. En dan krijg je de situatie dat de olie niet goed wordt meegenomen en dan kan er wat in de verbranding ( lees boven de zuiger komen ). Gelukkig is nog steeds garantie van toepassing de komende twee jaar, maar hopelijk hoef ik daar niet gebruik van te maken.
 
Ijzervreter....nee, mijn rijplezier op de Guzzi is zeker niet weg. Maar ik koop na velen jaren een echte nieuwe moter, en dan zie ik dat het oliepeil wat zakt op de 830 km....en daar baal ik wat van. Zeker als ik zie hoe het zit bij mijn klassieker motoren.....en heb ik het over bmw's uit 1954 en 1968,...en daar rij ik gemiddeld 3500 km per moter per seizoen. En ja begrijp wel dat er in het begin enig olieverbruik kan zijn tijdens de eerst 500 km. Maar goed desondanks ga ik met de dealer hierover in gesprek. Bij blijvend olie gebruik zijn er nog een tweetal mogelijkheden, bijv: dat de cilinder niet goed gehoond is, of een zuigerveer niet lekker zit. En dan krijg je de situatie dat de olie niet goed wordt meegenomen en dan kan er wat in de verbranding ( lees boven de zuiger komen ). Gelukkig is nog steeds garantie van toepassing de komende twee jaar, maar hopelijk hoef ik daar niet gebruik van te maken.
Ik rij nu al 14 jaar bijna nieuw gekochte demo Guzzi ik schrok er niet van en keek er niet van op. Het is geen Jap
 
Als je ondertoerig gaat rijden pingelen gaat dan ook gebeuren zonder super. Dan kun je je er op voorbereiden . Geniet ervan. Het is een lompe machine
 
Ik lees nu over peilglas. Hoe meet je dan 200ml. Je moet warm meten bij de mijne. Minstens 20 kilometer en dan minstens ,5 minuten laten zakken voor het peilen.
 
Heb bewust voor deze Guzzi V85TT gekozen ook vanwege het boxer gevoel.....en ja, het eigenzinnige karakter. Toegegeven ik heb verder geen Guzzi ervaring, dus ook niet over verbruik etc...daarom dropte ik mijn vraag op dit forum, nooit te oud om wat kennis op te doen. Bij deze een kiekje peilglas, was bij aflevering nét onder max afgevuld.
 

Bijlagen

  • IMG_20220521_182931970_HDR.jpg
    IMG_20220521_182931970_HDR.jpg
    209 KB · Weergaven: 43
Heb bewust voor deze Guzzi V85TT gekozen ook vanwege het boxer gevoel.....en ja, het eigenzinnige karakter. Toegegeven ik heb verder geen Guzzi ervaring, dus ook niet over verbruik etc...daarom dropte ik mijn vraag op dit forum, nooit te oud om wat kennis op te doen. Bij deze een kiekje peilglas, was bij aflevering nét onder max afgevuld.
Wederom: van zo’n laag verbruik heb je helemaal niks te vrezen.
Ik verwacht dat de chef werkplaats van jouw dealer zal reageren met een glimlach.
Zo eentje van; “Och kerel toch. Maar je je dáár druk om?” ☺️
 
Peilen doe ik bij een warme moter, en ja op de bok na een minuut of 5. Had overigens een foto gestuurd naar de dealer,...dus die 200ml was ook hun inschatting. Dus dat weet ik pas zeker als ik hem afvul tot onder max.
 
Ongetwijfeld Jenkins.....maar dat geeft niet, ik leg me vraag/opmerking bij hun neer. Beter een keer overbodig....dan niks zeggen. Van me andere moter ken ik inmiddels ook hun eigenaardigheden, dus die de Guzzi heeft zal ik ook wel van leren. Dus wat dat betreft sta ik er positief in...
 
nope, hij zou het verschil moeten weten tussen min en max en zeker niet lullen over 200ml als er nauwelijks 50ml weg is (hetgeen de meet tolerantie zou kunnen zijn).
 
Ongetwijfeld Jenkins.....maar dat geeft niet, ik leg me vraag/opmerking bij hun neer. Beter een keer overbodig....dan niks zeggen. Van me andere moter ken ik inmiddels ook hun eigenaardigheden, dus die de Guzzi heeft zal ik ook wel van leren. Dus wat dat betreft sta ik er positief in...
Ik heb hem al 14 jaar. Nog nooit zo lang dezelfde motor gehad. En ik kan je zeggen dat ik grillig was. Je verwachtingen voldeden waarschijnlijk niet met de werkelijkheid en dan word je onzeker. Snap het wel. Wel kippenvel als je rijdt? Anders is het mis hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan