Olieverbruik nieuwe motor

aaswouw

MF'er
1 apr 2009
35
0
Alphen aan den Rijn
Hi all,

Ik heb een nieuwe Suzuki Bandit 650 en inmiddels staat er al weer ruim 4.000km op de teller.
Waar ik mij over verbaas is het olieverbruik.

Ik ben absoluut geen technicus maar ik heb mij altijd laten vertellen dat het olie systeem een gesloten systeem is. Het verbruiken van olie zou dan alleen plaats mogen vinden wanneer er een lek o.i.d. is.
Met een nieuwe motor kan ik mij een lek niet voorstellen. De eerste 1.000km beurt was ook alles in orde dus blijkbaar heeft de dealer ook geen lek geconstateerd...

Nu vraag ik mij dus af: is het normaal voor een motor dat deze olie verbruikt?
Ik denk (maar heb het nooit gecontroleerd) een half peilglaasje elke 2.000 km.

Ik hoor graag jullie reacties, anders ga ik er mee terug als garantiekwestie...
 
Laatst bewerkt:
\
@TS:

Ondanks dat volgens de specs je blok 1 liter per 1000 km mag slurpen is het gewoon te hoog. Een moderne jap hoeft echt niet zoveel olie te gebruiken.>

:? Dat staat toch vast niet in de specs?? Beetje veel lijkt mij.

1liter op de 1000 km stamt nog uit de tijd van Ben Hur,
en zou met moderne motoren een stuk hoger moeten zijn
en moet je zeker niet accepteren als dat zo zou zijn met je nieuwe motor,
maar geld nog steeds als de norm die fabrikanten aanhouden net zoals
de inrij instructie.s in sommige instructie boekjes sinds de jaren 70
niet meer veranderd zijn,alleen de motoren zijn wel stukken beter geworden,
Honda heeft dat wel veranderd en geeft een veel kortere inrij periode aan.
 
\
@TS:

Ondanks dat volgens de specs je blok 1 liter per 1000 km mag slurpen is het gewoon te hoog. Een moderne jap hoeft echt niet zoveel olie te gebruiken.>

:? Dat staat toch vast niet in de specs?? Beetje veel lijkt mij.

Veel fabrikanten hebben vastgelegd in hun voorwaarden en manual dat een blok versleten is (aan revisie toe is) als deze meer dan 1 liter per 1000 km olie gebruikt.

Natuurlijk de meest grote onzin, maar tja,...fabrikanten dekken zich maar al te graag in.
 
1liter op de 1000 km stamt nog uit de tijd van Ben Hur,
en zou met moderne motoren een stuk hoger moeten zijn
en moet je zeker niet accepteren als dat zo zou zijn met je nieuwe motor,
maar geld nog steeds als de norm die fabrikanten aanhouden net zoals
de inrij instructie.s in sommige instructie boekjes sinds de jaren 70
niet meer veranderd zijn,alleen de motoren zijn wel stukken beter geworden,
Honda heeft dat wel veranderd en geeft een veel kortere inrij periode aan.

Ben Hur of niet, de meeste fabrikanten geven dit aan als grens.

En toch is een dergelijke korte inrijperiode absurd. Een 1000cc jap is niet ingereden bij 1000 - 1500 km. Dan moet je de motor wel zeer correct inrijden.

Over de juiste info in je motorhandleiding (b.j. 2007) gesproken. Heb ik nog een leuk voorbeeldje:

Motorolie
 
Terug
Bovenaan Onderaan