Olieverbruik nieuwe motor

aaswouw

MF'er
1 apr 2009
35
0
Alphen aan den Rijn
Hi all,

Ik heb een nieuwe Suzuki Bandit 650 en inmiddels staat er al weer ruim 4.000km op de teller.
Waar ik mij over verbaas is het olieverbruik.

Ik ben absoluut geen technicus maar ik heb mij altijd laten vertellen dat het olie systeem een gesloten systeem is. Het verbruiken van olie zou dan alleen plaats mogen vinden wanneer er een lek o.i.d. is.
Met een nieuwe motor kan ik mij een lek niet voorstellen. De eerste 1.000km beurt was ook alles in orde dus blijkbaar heeft de dealer ook geen lek geconstateerd...

Nu vraag ik mij dus af: is het normaal voor een motor dat deze olie verbruikt?
Ik denk (maar heb het nooit gecontroleerd) een half peilglaasje elke 2.000 km.

Ik hoor graag jullie reacties, anders ga ik er mee terug als garantiekwestie...
 
Laatst bewerkt:
Dan ben je helaas fout geinformeerd. Een gezonde motor verbuikt gewoon een beetje olie. een half peilglaasje is ietwat aan de hoge kant, maar dit komt ook omdat je nog aan het inrijden bent. als ie bij de 10.000km nog steeds zoveel olie verbuikt zou ik de compressie eens laten meten.

EDIT: majesteit was eerder :+
 
Laatst bewerkt:
laat me raden: heel zuinig op je nieuwe motor en vanaf nieuw dure synthetische olie gebruikt.

lekker blijven rijden, het verbruik zal vanzelf minder worden. als je tenminste half minerale olie gebruikt.
 
laat me raden: heel zuinig op je nieuwe motor en vanaf nieuw dure synthetische olie gebruikt.

lekker blijven rijden, het verbruik zal vanzelf minder worden. als je tenminste half minerale olie gebruikt.


Volgens mij heb je niet veel invloed over welke olie de dealer er in knikkerd bij een nieuw afgeleverde motorfiets, en bij de eerste beurt waarschijnlijk ook niet.

De meeste eigenaren weten niet eens wat voor olie gebruikt is, en laten het ook fijn aan de dealer over, vaak tot de fabrieksgarantie is afgelopen.


Al is een dergelijk olieverbruik wel erg veel. Waarschijnlijk te voorzichtig ingereden inderdaad. Misschien tijdelijk even overstappen naar een minerale olie om de boel even goed op elkaar in te laten slijten?
 
Volgens mij heb je niet veel invloed over welke olie de dealer er in knikkerd bij een nieuw afgeleverde motorfiets, en bij de eerste beurt waarschijnlijk ook niet.

De meeste eigenaren weten niet eens wat voor olie gebruikt is, en laten het ook fijn aan de dealer over, vaak tot de fabrieksgarantie is afgelopen.


Al is een dergelijk olieverbruik wel erg veel. Waarschijnlijk te voorzichtig ingereden inderdaad. Misschien tijdelijk even overstappen naar een minerale olie om de boel even goed op elkaar in te laten slijten?

Inderdaad geen idee welke olie de dealer er voor gebruikt heeft :?
Dat van het voorzichtig inrijden zou wel kunnen kloppen. Heel braaf volgens het boekje aan het begin niet meer dan 6000 toeren gemaakt enzo. Ben ook niet het type van volgas, wheelies trekkend en met 180km/h over de snelweg razen. Meer van het relaxte toeren... :]

Is het behalve het gebruiken van andere olie ook nog op een andere manier mogelijk om 'm alsnog "onvoorzichtig" in te rijden zodat het olieverbruik wat minder wordt?
 
Dan ben je helaas fout geinformeerd. Een gezonde motor verbuikt gewoon een beetje olie. een half peilglaasje is ietwat aan de hoge kant, maar dit komt ook omdat je nog aan het inrijden bent. als ie bij de 10.000km nog steeds zoveel olie verbuikt zou ik de compressie eens laten meten.

EDIT: majesteit was eerder :+

Compressie zegt weinig over het olievebruik ,je kan een goede
compressie hebben en toch olieverbruik ,want olieverbruik word
veroorzaakt door een versleten olieschraapveer , versleten klepgeleiders,
kapotte klepseal,s of lekkage.
Een half peilglaasje is niet abnormaal en niets om je zorgen om te maken,
wel als het om de paar duizend km steeds erger word .
 
Inderdaad geen idee welke olie de dealer er voor gebruikt heeft :?
Dat van het voorzichtig inrijden zou wel kunnen kloppen. Heel braaf volgens het boekje aan het begin niet meer dan 6000 toeren gemaakt enzo. Ben ook niet het type van volgas, wheelies trekkend en met 180km/h over de snelweg razen. Meer van het relaxte toeren... :]

Is het behalve het gebruiken van andere olie ook nog op een andere manier mogelijk om 'm alsnog "onvoorzichtig" in te rijden zodat het olieverbruik wat minder wordt?

Over inrijden verschillen de menigen nog al ,ik heb een stuk gelezen
waarin werd beweerd dat je vanaf nieuw flink moet doorgassen om
de zuigerveren te zetten naar de cylinderwand ,met foto,s erbij als
bewijs,fabrikanten zeggen de eerste 1000 km rustig aan en daarna langzaam
opbouwen,dat vind ik stammen uit de 70er jaren ,met moderne
motoren mag je best flink doorrijden ,het belangrijkste is te voorkomen
dat de motor overbelast word door te voorzichtig te rijden dus lage toeren
in een hoge versnelling,het beste is om zo soepel mogenlijk te rijden
met variabele snelheden en al te hoge toerentallen te vermijden,volgens
de eerst genoemde bron is het niet meer mogenlijk om alsnog na de
inrij periode de zuigerveren goed te laten zetten,dat had in het begin moeten
gebeuren ,ik weet wel dat bij BMW en Aprillia motoren het vebruik pas minder word
na zo,n 40000 km omdat die cylinders en zuigers van zeer goed materiaal
gemaakt zijn dat een lange periode nodig heeft om te zetten,bij Japanse
motoren heb ik dat nog nooit gehoord dus ik ben bang dat je verbruik
niet veel minder meer zal worden.
 
Erm, een gezonde motor verbruikt gewoon een beetje olie? Mijn VFR van 23 jaar oud verbruikt geen druppel.. is ie nu ongezond? :P

Dat is dus onmogelijk. Élke motor verbruikt olie.
De olie wordt bij veel kortere ritten (veel koude starts) vervangen door condensatievocht, waardoor het lijkt of ie niets verbruikt. Ga je een lange rit rijden dan verdampt het vocht en hoor je mensen klagen dat ie opeens een halve liter oid. heeft verbruikt......
 
Dat is dus onmogelijk. Élke motor verbruikt olie.
De olie wordt bij veel kortere ritten (veel koude starts) vervangen door condensatievocht, waardoor het lijkt of ie niets verbruikt. Ga je een lange rit rijden dan verdampt het vocht en hoor je mensen klagen dat ie opeens een halve liter oid. heeft verbruikt......

Ik rij alleen maar lange afstanden, oliepeil blijft precies staan op het punt waar die bij de laatste keer is af gevuld, en zakt dus geen mm.
Ik meet het peil altijd thuis op de zelfde plek.

Oja ik verwissel om de 10000km

Dus niets is onmogelijk.....

Gewoon Honda :} :]
(CBR1000RR, 2008 tel ik maar ff niet mee....)

:W
 
Ik rij alleen maar lange afstanden, oliepeil blijft precies staan op het punt waar die bij de laatste keer is af gevuld, en zakt dus geen mm.
Ik meet het peil altijd thuis op de zelfde plek.
Oja ik verwissel om de 10000km
Dus niets is onmogelijk.....
Gewoon Honda :} :]
(CBR1000RR, 2008 tel ik maar ff niet mee....)
:W

Geloof kan ik je niet geven....... Als je per sé wil geloven dat jouw Honda niets verbruikt, be my guest.
 
Ik heb sinds 4 maanden een nieuwe Kawasaki ER-6N met inmiddels 6400 km op de teller. Mij is het advies gegeven om de motor 'stevig' in te rijden en er niet te voorzichtig mee te doen. Ik heb dat advies opgevolgd en tot nu toe heb ik er nog geen olie bij hoeven te doen, maar waar dat aan ligt? Mijn vorige motor, een 14 jaar oude Honda VFR 750 F verbruikte ook geen druppel olie, maar het oliepeil van de BMW K 100 uit 1991 van mijn eega moet regelmatig bijgevuld worden. Voor deze motoren schijnt dat echter normaal te zijn.
 
Ik ben niet gelovig, ik meet zeer secuur!!
En daarbij lijkt mij niet gezond voor je Yamadrama dat je met een halve liter water in je carter rondrijd....
:W

Ik geloof je......

Hosanna!!!! Stop de persen. We hebben de motor gevonden die géén olie verbruikt. Het is net zo'n soort wonder als de wijnkelk die nooit leeg raakt of het brood uit de hemel. Deze motor zal binnenkort als relikwie in de kerk worden vereerd. En natuurlijk is het een Honda....... :}
 
:^ Ga maar eens de bergen in met jouw fiets, dan zie je het echt wel dalen. Het olieverbruik wordt gecompenseerd met vocht in jouw blok. En zeg nou niet dat er geen vocht aanwezig is.

Ben in Juni nog naar oostenrijk geweest, in 1week 4000km gereden...

is gewoon op hetzelfde peil gebleven :Y

En daarbij rij ik uitsluitend in duitsland, NL is geen ruk meer aan |(
Dus hij wordt regematig goed warm gestookt....

:W
 
Ik geloof je......

Hosanna!!!! Stop de persen. We hebben de motor gevonden die géén olie verbruikt. Het is net zo'n soort wonder als de wijnkelk die nooit leeg raakt of het brood uit de hemel. Deze motor zal binnenkort als relikwie in de kerk worden vereerd. En natuurlijk is het een Honda....... :}

Jaja de beste ooit gemaakt :] :} *D

:W
 
Absoluut, ik zou het zelfs een....Goddelijke fiets willen noemen. _O-

Te gek man koop je nu ook een VFR??

Super gewoon doen :Y

Nooit meer onderweg oliepeilen, blijft er plaats voor en flesje,
full
 
Ik geloof je......

Hosanna!!!! Stop de persen. We hebben de motor gevonden die géén olie verbruikt. Het is net zo'n soort wonder als de wijnkelk die nooit leeg raakt of het brood uit de hemel. Deze motor zal binnenkort als relikwie in de kerk worden vereerd. En natuurlijk is het een Honda....... :}


Yep, alleen een reserve SR meenemen, en gaan! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan