Olieverbruik (ook na nieuwe zuiger(veren)/klepseals)

MrProper

MF veteraan
9 mrt 2008
7.467
1.725
kop van nh
Beste,

Mijn Honda PCX 125 met ongeveer 35k op de klok verbruikt wat olie. plusminus 100 a 150 ml op 400 km.
niet schrikbarend, wel irritant (gezien er maar 800 ml totaal in gaat is het niveau peilstok al vrij snel droog).

Nou heb ik een tijdje geleden een nieuwe cilinder, zuiger, zuigerveren en klepseals gemonteerd. the usual suspects zegmaar.
Cilinder + zuiger was echter weinig aan te merken, en het olieverbruik is onveranderd. Hij rookt niet, lekt niet, en ook de airbox is schoon.
iemand enig suggestie waar dat ding in godsnaam z'n olie laat?

bvd voor het meedenken!
 
Dan zou ik mee nog niet ongerust maken .
Olieschrapveer is nog aan het inlopen op de verse cilinderwand .
Olie peil goed in de gaten houden en pas na een 2000 km mag je gaan afvragen of er wat mis is als het verbruik nog steeds aanwezig is
Dat was misschien heel lang geleden zo. Een nieuwe motor verbruikt tegenwoordig geen olie.
 
  • Eens
Waarderingen: K@W@
Dan zou ik mee nog niet ongerust maken .
Olieschrapveer is nog aan het inlopen op de verse cilinderwand .
Olie peil goed in de gaten houden en pas na een 2000 km mag je gaan afvragen of er wat mis is als het verbruik nog steeds aanwezig is
toch wel heel bijzonder dat het olieverbruik exact hetzelfde is na de gedeeltelijke revisie.
 
Dat kan twee dingen betekenen:
-Er is niets veranderd omdat de spelingen met de nieuwe onderdelen vrijwel gelijk zijn.
-Er is niets veranderd omdat de oorzaak niet in de vervangen onderdelen zit.
Dat laatste waarschijnlijk, omdat een cilinder / zuiger met bijna 40k op de teller wel wat slijtage heeft.

Maargoed, zo ver was ik ook al. De grote vraag is, wat kan nog meer leiden tot olieverbruik?
 
Beste,

Mijn Honda PCX 125 met ongeveer 35k op de klok verbruikt wat olie. plusminus 100 a 150 ml op 400 km.
niet schrikbarend, wel irritant (gezien er maar 800 ml totaal in gaat is het niveau peilstok al vrij snel droog).

Nou heb ik een tijdje geleden een nieuwe cilinder, zuiger, zuigerveren en klepseals gemonteerd. the usual suspects zegmaar.
Cilinder + zuiger was echter weinig aan te merken, en het olieverbruik is onveranderd. Hij rookt niet, lekt niet, en ook de airbox is schoon.
iemand enig suggestie waar dat ding in godsnaam z'n olie laat?

bvd voor het meedenken!

Voor het inlopen geen syn of half synth olie gebruiken altijd minerale olie gebruiken.

Verder hoe is het met je carter ontluchting loop die eens even na bij verstopte of gedeelte verstopte ventilatie bouwt de motor druk op en gaat olie verbruiken .

bij auto,s gebeurt dit zeer vaak dat niet de motor defect is maar het carterventilatie systeem.
 
Voor het inlopen geen syn of half synth olie gebruiken altijd minerale olie gebruiken.

Verder hoe is het met je carter ontluchting loop die eens even na bij verstopte of gedeelte verstopte ventilatie bouwt de motor druk op en gaat olie verbruiken .

bij auto,s gebeurt dit zeer vaak dat niet de motor defect is maar het carterventilatie systeem.
Goeie tip! Goeie om te checken idd. Thx
 
Wat heb je gedaan voordat je de klepseals( klephoedjes) monteerde en hoe?
Zuigerveren voorspanning niet te laag? (Zie ook de vrolijke vrienden van VW met olie slurpende motoren.)
Btw tegenwoordig hoef je niet altijd een blauwe walm uit de uitlaat te krijgen als de motor olie wordt verbrand. Iets met synthetische olie.
 
Dat was misschien heel lang geleden zo. Een nieuwe motor verbruikt tegenwoordig geen olie.

Nieuwe Yamaha's verbruiken nog steeds als vanouds olie..
Dat is bijna een verkoopargument geworden.. 😉
En zo zijn er wel meer.

Maar je hebt gelijk; de tijden dat 1L/ 1000km nog als slijtagemaat werd aangehouden liggen achter ons.
 
Nieuwe Yamaha's verbruiken nog steeds als vanouds olie..
Dat is bijna een verkoopargument geworden.. 😉
En zo zijn er wel meer.

Maar je hebt gelijk; de tijden dat 1L/ 1000km nog als slijtagemaat werd aangehouden liggen achter ons.
Dan is de mijne zeker een uitzondering: XSR900 drie jaar geleden nieuw gekocht, en in 38.000 km nooit bij hoeven vullen. Ik ververs elke 10.000 km.
 
Wat heb je gedaan voordat je de klepseals( klephoedjes) monteerde en hoe?
Zuigerveren voorspanning niet te laag? (Zie ook de vrolijke vrienden van VW met olie slurpende motoren.)
Btw tegenwoordig hoef je niet altijd een blauwe walm uit de uitlaat te krijgen als de motor olie wordt verbrand. Iets met synthetische olie.
Rookt synthetische olie minder dan gewone olie…. :?
 
Beste,

Mijn Honda PCX 125 met ongeveer 35k op de klok verbruikt wat olie. plusminus 100 a 150 ml op 400 km.
niet schrikbarend, wel irritant (gezien er maar 800 ml totaal in gaat is het niveau peilstok al vrij snel droog).

Nou heb ik een tijdje geleden een nieuwe cilinder, zuiger, zuigerveren en klepseals gemonteerd. the usual suspects zegmaar.
Cilinder + zuiger was echter weinig aan te merken, en het olieverbruik is onveranderd. Hij rookt niet, lekt niet, en ook de airbox is schoon.
iemand enig suggestie waar dat ding in godsnaam z'n olie laat?

bvd voor het meedenken!
Te dunne olie? hier gewoon 10w40 Shell Ultra erin 40.000 Km gelopen olie verbruik nul
Rustig opwarmen altijd
 
Wellicht beetje raar, maar is er geen lekkage naar buiten? Als in; pakking of keerring?

Voorbeeld; Yamaha heeft een tijdje de keerring van de uitgaande as verkeerd om gemonteerd. Daardoor had je olielekkage rondom je voorste tandwiel/kettingwiel. Maar daar is het eigenlijk altijd wel wat smerig en vettig waardoor het niet snel opvalt.
 
Dan is de mijne zeker een uitzondering: XSR900 drie jaar geleden nieuw gekocht, en in 38.000 km nooit bij hoeven vullen. Ik ververs elke 10.000 km.
Inderdaad,met een TDM900 '03,R6 '01,R1 '02,MT-09 '14 en 3 Tracers,nooit last gehad van olieverbruik.
Allen met olieverversing om de 10.000km en nooit moeten bijvullen.
Met de TRX 850 wel maar dat is de generatie van 25 jaar geleden.
 
Wellicht beetje raar, maar is er geen lekkage naar buiten? Als in; pakking of keerring?

Voorbeeld; Yamaha heeft een tijdje de keerring van de uitgaande as verkeerd om gemonteerd. Daardoor had je olielekkage rondom je voorste tandwiel/kettingwiel. Maar daar is het eigenlijk altijd wel wat smerig en vettig waardoor het niet snel opvalt.
Ik rij rond de 7k km per jaar. Gegeven dat ie 100 ml per 200 km laat verdwijnen, betekend dat ik 3,5 liter olie heb gemist op de garage vloer 😂
 
Terug
Bovenaan Onderaan