olieverbruik opgelost dmv olie-toevoeging!

justfred

Rookie
5 okt 2007
13
0
Hoek van Holland
Het olieverbruik van mijn Triumph Sprint RS bleek na 10000 km een halve liter op de 1000km. Volgens een test behoort dit een vingerhoedje te zijn. Ik kocht de bike met 7000 op de teller. De motor had lang stil gestaan in de winkel wat waarschijnlijk de oorzaak was van het hoge verbruik. Met de RS naar de dealer. Die kon niets vinden? Het zat mij niet lekker. Ik heb een additief voor in de benzine gekocht en engine cleaner voor bij de olie, beide om de waarschijnlijk vastzittende zuigerveren los te krijgen. Over die cleaner worden heel wat verhalen gewijd waardoor ik best wel huiverig was om het te gebruiken. Ik heb mij goed aan de gebruiksaanwijzing gehouden. Motor daarna afgetapt, nieuw filter en nieuwe olie. Nu, na 1000 km te hebben gereden is het peil nog niet gezakt!! Ik denk dat het goed geholpen heb. Bij deze! :)
 
Dat is fijn om te horen :Y Je hebt dus iets toegevoegd aan de benzine en ook iets aan de olie? Kan je vervolgens die vloeistof in de olie laten zitten, of moet je het na x km weer verversen?
 
Dat is fijn om te horen :Y Je hebt dus iets toegevoegd aan de benzine en ook iets aan de olie? Kan je vervolgens die vloeistof in de olie laten zitten, of moet je het na x km weer verversen?

staat toch duidelijk Motor daarna afgetapt, nieuw filter en nieuwe olie
dus zal wel naar een x aantal km (zie gebruiks handleiding) er weer uit moeten
en dan nieuwe verse olie zondert toevoeging er in

ik ben er zelf ook niet zo voor mja als het werkt dan is het een goedkoope oplossing

idd zo als hier ook gezecht word komt het vaak weer terug mja hoop voor u van niet uiteraard hou het echter wel goed in de gaten
zonde als ie kapot gaat toch
 
Deze benzine toevoeging wordt in de auto wereld vaker gebruikt.
Kan geen kwaad. In tegendeel zelfs, het is beter.

Motoren die niet voldoende op bedrijfs temperatuur komen, krijgen kool afzetting in de kop en achter de zuigerveren.
Dat laatste geeft kompressie en olie verlies.
Het kan zelfs leiden tot klem zittende veren met alle gevolgen van dien.
Ook kan er carter overdruk ontstaan.
Niet te vergeten het hoge benzine verbruik.
Bij een auto betekend dat vaak APK afkeur. (roetting en co)

Deze toevoeging lost het kool op. En door de compressor werking van de zuiger wordt het dan weg geperst. Een deel daarvan komt in de olie.
Vandaar de olie verversing.
 
Hmm, als je zuigerveren een beetje vast zaten, dan was dat ook vanzelf na een tijdje rijden wel overgegaan. :) Maar tot die tijd moet je natuurlijk heel rustig rijden.

Ik vraag me af wat beter was geweest, gewoon rustig rijden tot het olieverbruik over gaat of een goedje gebruiken om het zo snel mogelijk weer gangbaar te krijgen.
 
Ik denk dat het vloeibaar oplossen van kooltroep in ieder geval voorkomt dat er harde brokjes gaan rondzwerven ....

WAAR wordt die kool eigenlijk mee opgelost, zwavelzuur of zoiets griezeligs?

Kort/weinig rijden en stilstand zijn grote boosdoeners; beter voorkómen dan genezen.
 
Justfred, wat voor toevoeging heb je nou eigenlijk gebruikt?

Ik heb namelijk een koekblik waar waarschijnlijk hetzelfde mee aan de hand is, maar dat mag ik hier niet zeggen. :) Laat het volstaan dat mijn koekblik kort/weinig rijdt en veel last van stilstand heeft, dat maakt het wel een beetje goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb (zoals in ander topic besproken) een enorm olie gebruik met mijn GL1000 en ga dit weekend het zelfe doen als JUSTFRED . (tenminste dat denk ik) Forte Flush door de olie heen, (onbelast) warm laten lopen en dan zou alle vuil los moeten komen. Aldus verkoper die uitlegt "het heeft een zeer hoge reinigende werking, mag niet mee gereden worden omdat de smeren gering wordt" Zodra op temperatuur olie en filter vervangen.
Ik hoop dat dan ook mijn problemen erop zitten.
 
Je had een verbruik van 0.5liter op 10000km. Nu heb je na 1000km nog geen verbruik kunnen waarnemen. Dat zou dan ook maar 0.05liter moeten zijn oftewel 50ml. Dat is een volume wat je niet kan meten met een peilstok/glas. Het is een verschil van misschien 1mm in het niveau van je peilglas.
 
Het olieverbruik van mijn Triumph Sprint RS bleek na 10000 km een halve liter op de 1000km.

Lezen is ook een vak! En interpunctie ook.

0,5:1.000 km oftewel 1:2.000.

Dus na deze 1000 km had hij een halve liter kwijt moeten zijn.

Zelf heb ik ook wel eens wat gehad.... de motor verbruikte plots 1:2.000. Ik heb de olie gewisseld (ander merk) en ben weer gaan gassen. Sindsdien (7000 km verder) vrijwel niets bijgevuld, behalve een oliewissel verder.
 
Ben de naam van het middel ff kwijt. Was Forte meen ik. Gekocht bij motoport. Tot op heden is het olieverbruik nihil! Als je het gebruikt, houd je aan de gebruiksaanwijzing!!


Staat ook een artikel over in de Pro Motor.
Ook daar werd het olieverbruik teruggebracht.

Alleen wat ik vreemd vond is dat de betreffende middelen van Forte (Moto Flush) niet aan particulieren wordt verkocht maar alleen aan motorzaken.
"Omdat zelfsleutelaars de olie niet af kunnen voeren".!!
 
dat zou dan zijn omdat aan afgewerkte olie geen andere vloeistoffen mogen toegevoegd worden.
als je er bv remvloeistof bij gooit wat boven een X procent uit komt moet het afgevoerd worden als gevaarlijk chemisch afval een niet meer onder afgewerkte olie..

in de praktijk wordt die flush olie gewoon bij de normale olie gegooit.

je kunt engine flush volgens mij gewoon zo krijgen bij een auto materialen zaak. (is maar 1 type toch? niet voor motor een aparte)
 
Ik denk dat het vloeibaar oplossen van kooltroep in ieder geval voorkomt dat er harde brokjes gaan rondzwerven ....

WAAR wordt die kool eigenlijk mee opgelost, zwavelzuur of zoiets griezeligs?

Kort/weinig rijden en stilstand zijn grote boosdoeners; beter voorkómen dan genezen.

Kool, als koolstof is onoplosbaar . Zelfs niet in het sterkste zuur. HSO3F Ph=-20.

Meestal is het niet puur koolstof maar een mix van anorganische produkten, die met bepaalde stoffen wel oplosbaar kunnen zijn o.a. zwavelzuur.
 
Ik heb het ook gebruikt en het werkt echt. Dosering is 1 fles op twee liter, het werd twee flesjes dus. Ik heb de motor een 30 minuten laten draaien, af en toe wat gas geven en daarna de olie eruit gehaald. Goedkope olie erin, na 1000 kilometer er weer uit en daarna de normale olie er weer in. Er was weer wat verbruik, maar dat kwam van een keerringetje die doorlekte. Daarna geen verbruik meer waargenomen.
en dat wil wat zeggen met een Ace :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het ook gebruikt en het werkt echt. Dosering is 1 fles op twee liter, het werd twee flesjes dus. Ik heb de motor een 30 minuten laten draaien, af en toe wat gas geven en daarna de olie eruit gehaald. Goedkope olie erin, na 1000 kilometer er weer uit en daarna de normale olie er weer in. Er was weer wat verbruik, maar dat kwam van een keerringetje die doorlekte. Daarna geen verbruik meer waargenomen.
en dat wil wat zeggen met een Ace :)
? een half uur stationair laten draaien?
 
vraag me toch iets af,
heb je met deze speciale toevoegingen geen last van slippende koppelingsplaten,
gezien de mijn ook olie verbruikt,
maar eigenlijk geen toevoegingen in de olie wil gooien.

Als het geen kwaad voor de natte koppeling is,
dan durf ik het ook wel eens te gebruiken.
Mijne vreet nu ook zeker een halve liter op 1000 km B|
 
Het olieverbruik van mijn Triumph Sprint RS bleek na 10000 km een halve liter op de 1000km. Volgens een test behoort dit een vingerhoedje te zijn. Ik kocht de bike met 7000 op de teller. De motor had lang stil gestaan in de winkel wat waarschijnlijk de oorzaak was van het hoge verbruik. Met de RS naar de dealer. Die kon niets vinden? Het zat mij niet lekker. Ik heb een additief voor in de benzine gekocht en engine cleaner voor bij de olie, beide om de waarschijnlijk vastzittende zuigerveren los te krijgen. Over die cleaner worden heel wat verhalen gewijd waardoor ik best wel huiverig was om het te gebruiken. Ik heb mij goed aan de gebruiksaanwijzing gehouden. Motor daarna afgetapt, nieuw filter en nieuwe olie. Nu, na 1000 km te hebben gereden is het peil nog niet gezakt!! Ik denk dat het goed geholpen heb. Bij deze! :)

Kan dat olie'verbruik' niet gekomen zijn doordat het vocht dat niet in de olie thuishoort gedurende tijd tussen de 7.000 en 10.000 er gewoon uitverdampt is...en het daardoor dus lijkt alsof de olie verbruikt is ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan