olieverbruik opgelost dmv olie-toevoeging!

justfred

Rookie
5 okt 2007
13
0
Hoek van Holland
Het olieverbruik van mijn Triumph Sprint RS bleek na 10000 km een halve liter op de 1000km. Volgens een test behoort dit een vingerhoedje te zijn. Ik kocht de bike met 7000 op de teller. De motor had lang stil gestaan in de winkel wat waarschijnlijk de oorzaak was van het hoge verbruik. Met de RS naar de dealer. Die kon niets vinden? Het zat mij niet lekker. Ik heb een additief voor in de benzine gekocht en engine cleaner voor bij de olie, beide om de waarschijnlijk vastzittende zuigerveren los te krijgen. Over die cleaner worden heel wat verhalen gewijd waardoor ik best wel huiverig was om het te gebruiken. Ik heb mij goed aan de gebruiksaanwijzing gehouden. Motor daarna afgetapt, nieuw filter en nieuwe olie. Nu, na 1000 km te hebben gereden is het peil nog niet gezakt!! Ik denk dat het goed geholpen heb. Bij deze! :)
 
vraag me toch iets af,
heb je met deze speciale toevoegingen geen last van slippende koppelingsplaten,
gezien de mijn ook olie verbruikt,
maar eigenlijk geen toevoegingen in de olie wil gooien.

Als het geen kwaad voor de natte koppeling is,
dan durf ik het ook wel eens te gebruiken.
Mijne vreet nu ook zeker een halve liter op 1000 km B|

Op de website van de fabrikant:
========================
Forté Motor Flush kan veilig toegepast worden bij motorfietsen voorzien van een natte plaatkoppeling, omdat het product de wrijvingseigenschappen van de motorolie niet verandert.
 
Eerst even afvragen...
Wáár komt dat olieverbruik vandaan...
Hoe werkt mijn motor ?
Wat doet de olie precies, en hoe wil ik dat dit werkt ?
Wat voor "toevoeging" gooi ik er eigenlijk bij ?
Welk "effect" heeft deze toevoeging nou precies op de diverse oliespecificaties.....
Als ik nu en oliesoort gebruik met een onverwoestbare oliefilm, gebruikt mijn motor dan méér of juist mínder olie ?

Word wakker !!!!!
 
Eerst even afvragen...
(...)
Wat doet de olie precies, en hoe wil ik dat dit werkt ?
Wat voor "toevoeging" gooi ik er eigenlijk bij ?
Welk "effect" heeft deze toevoeging nou precies op de diverse oliespecificaties.....
(...)

Forte Flush voeg je toe net voor het verversen. Dus toevoegen, warmdraaien, olie verversen.

Het is dus geen toevoeging waar je mee in je olie gaat rijden. Het is puur bedoeld om vuil uit je blok mee te nemen bij de oliewissel.
 
Ik denk dat het vloeibaar oplossen van kooltroep in ieder geval voorkomt dat er harde brokjes gaan rondzwerven ....

WAAR wordt die kool eigenlijk mee opgelost, zwavelzuur of zoiets griezeligs?

Kort/weinig rijden en stilstand zijn grote boosdoeners; beter voorkómen dan genezen.

Vaak is een bestanddeel een brandstof, ( staan er vlammetjes in een oranje vlak op) Deze zorgen voor een verhoogde verbrandingstemperatuur die de kool eraf brand.

Er zijn ook produkten die de verbranding verbeteren en zodoende zorgen dat er geen kool meer aangezet gaat worden. De restanten gaan dan langzaam meeverbrand worden en reinigen zo de kleppen e.d.

Zwavel is vaak meer een produkt om meer smering aan brandstof te geven.
 
Laatst bewerkt:
Motoren die na 50.000km uit elkaar gehaald worden (bijvoorbeeld in de langeduur testen van Motorrad) hebben bijzonder weinig koolaanslag.
Vastgebakken zuigerveren is iets van oude 2-takten, niet van een ingespoten Triumph.
En natuurlijk van Tellsell achtige Amerikaanse filmpjes van wondermiddeltjes.
 
Vaak is een bestanddeel een brandstof, ( staan er vlammetjes in een oranje vlak op) Deze zorgen voor een verhoogde verbrandingstemperatuur die de kool eraf brand.

Er zijn ook produkten die de verbranding verbeteren en zodoende zorgen dat er geen kool meer aangezet gaat worden. De restanten gaan dan langzaam meeverbrand worden en reinigen zo de kleppen e.d.

Zwavel is vaak meer een produkt om meer smering aan brandstof te geven.

Over de verbrandingsverbeteraars weet ik niets, alleen dat zwavel een verontreining is.
Zwavel wordt niet toegevoegd.
Het zit van nature in aardolie en ze hebben een aardige installatie nodig om het eruit te halen. Het laatste restje krijgt men er niet uit.
Dat zwavel smeert is een bijkomstigheid waar men achter kwam toen dieselmotoren mankementen kregen als ze op zwavelarme diesel reden.
In dieselolie wordt daarom extra smerende stoffen toegevoegd die beter smeren dan zwavel en schoon verbranden.

Dat zwavel uit brandstof moet worden gehaald is niet voor niets. Het verbrande zwavel SO2 is een zeer giftige stof die in de natuur met water overgaat in zwaveligzuur H2SO3 (zure regen). Op den duur wordt het zwaveligzuur omgezet in zwavelzuur.

Eenmaal een keer SO2 geroken dan weet je dat je dat niet in de lucht wil hebben. Het is net zoiets als ruiken aan een fles amoniak. SO2 blijft alleen langer in je longen hangen.
 
Motoren die na 50.000km uit elkaar gehaald worden (bijvoorbeeld in de langeduur testen van Motorrad) hebben bijzonder weinig koolaanslag.
Vastgebakken zuigerveren is iets van oude 2-takten, niet van een ingespoten Triumph.
En natuurlijk van Tellsell achtige Amerikaanse filmpjes van wondermiddeltjes.

De langeduurtest's worden onder redelijk ideale omstandigheden uitgevoerd.

Sommige motoren worden gestart, 5 km stadsverkeer, 5 km autoweg en dan worden ze weer 8 uur gestald. Aan het eind van de middag hetzelfde verhaal.
Dan krijg je kool, vocht etc in de olie en aanslag op de motordelen. Na een jaar of 4-5 is dat niet zo'n fris blokje meer met 12.000 km op de teller.
 
De langeduurtest's worden onder redelijk ideale omstandigheden uitgevoerd.

Sommige motoren worden gestart, 5 km stadsverkeer, 5 km autoweg en dan worden ze weer 8 uur gestald. Aan het eind van de middag hetzelfde verhaal.
Dan krijg je kool, vocht etc in de olie en aanslag op de motordelen. Na een jaar of 4-5 is dat niet zo'n fris blokje meer met 12.000 km op de teller.
:^ die 50K maken ze vaak binnen 1-1.5 jaar, dan worden er toch aardig wat meer kilometertjes (en langere afstanden ineens) mee gereden als de gemiddelde motorfiets. Geen wonder dat die dan nog mooi schoon zijn van binnen. daarom is zo'n langeduurtest niet echt representatief voor "het dagelijks leven" van een motorfiets en eigenlijk alleen onderling vergelijkbaar.
 
dat zou dan zijn omdat aan afgewerkte olie geen andere vloeistoffen mogen toegevoegd worden.
als je er bv remvloeistof bij gooit wat boven een X procent uit komt moet het afgevoerd worden als gevaarlijk chemisch afval een niet meer onder afgewerkte olie..

in de praktijk wordt die flush olie gewoon bij de normale olie gegooit.

je kunt engine flush volgens mij gewoon zo krijgen bij een auto materialen zaak. (is maar 1 type toch? niet voor motor een aparte)


Ik heb het artikel opgezocht en de producten zijn; "motor flush" en "oil fortifier" beide van Forté.

Aan de benzine wordt Forté Motor Power I en II toegevoegd en aan de olie Moto Flush.
Met die toevoeging aan de olie mag beslist niet worden gereden maar moet de motor minimaal een half uur tot een uur stationair draaien waarbij je af en toe een aan het gas mag draaien tot 3500 rpm.
Daarna wordt de motor afgetapt en de olie en het filter vervangen.
En Fortifier toegevoegd aan de olie
De motor waar het mee geprobeerd wordt is een Yamaha Thunder Ace.

Na 1500 km is het olieverbruik gedaald van 1200 cc op 1000 km naar 550 cc!
Het blok draait soepeler, reageert beter op het gas en produceert minder mechanische geluiden dan voorheen.
 
Ik heb het artikel opgezocht en de producten zijn; "motor flush" en "oil fortifier" beide van Forté.

Aan de benzine wordt Forté Motor Power I en II toegevoegd en aan de olie Moto Flush.
Met die toevoeging aan de olie mag beslist niet worden gereden maar moet de motor minimaal een half uur tot een uur stationair draaien waarbij je af en toe een aan het gas mag draaien tot 3500 rpm.
Daarna wordt de motor afgetapt en de olie en het filter vervangen.
En Fortifier toegevoegd aan de olie
De motor waar het mee geprobeerd wordt is een Yamaha Thunder Ace.

Na 1500 km is het olieverbruik gedaald van 1200 cc op 1000 km naar 550 cc!
Het blok draait soepeler, reageert beter op het gas en produceert minder mechanische geluiden dan voorheen
.
Its Amazing! _O-
 
:9

Eerlijk is eerlijk, slecht spul is het zeker niet. Ik heb er in de werkplaats ook wel goede ervaringen mee. We hadden in de werkplaats een een keer een cbr 600f2 die ruim 80.000 op 25kw had gelopen. Omdat zo'n 25kw'er(zeker een hoogtoerig blok) nooit een optimale verbranding heeft en veel korte stukken reed had het blok behoorlijk veel koolafzetting van binnen. Het blok is geflusht, Forthe motopower 1 en 2 aan de benzine toegevoegd en daarna een stuk in hogere toeren gereden met nieuwe olie en afsluitend gesynchroniseerd. De motor liep behoorlijk veel beter En een veel duurdere reparatie werd daarmee vermeden. Dat zeggende zal geen enkele toevoeging een wondermiddel zijn maar het doet zeker geen slechte dingen.


Leon
 
Wij hebben destijds in de werkplaats getest met dat spul van Forté. (de koekblikkenlijn dan)

Werkt goed. We hebben met een endoscoop gekeken in de verbrandingskamer zowel voor als na het "flushen". De koolafzetting op de inlaatkleppen (flesje gas treatment in stappen in de inlaat laten zuigen) was helemaal weg.

Compressie was na het flushen een paar punten omhoog. (beide bedrijfswarm gemeten met geopende gasklep, aantal slagen geteld!)

Ik ben normaal ook vrij sceptisch over de "wondermiddeltjes", maar dit heb ik zelf zien gebeuren :P.


grtz Thijs
 
En ik heb weleens een motor behandeld met forte motorflush en daarna was de compressie deels weg en een heel hoog olieverbruik.

rara hoe kan dat.

Ook dat is een risico wat je kan lopen, en is ook heel erg logisch.
 
Bij de volgende beurt gaat mijn XJ900 woon-werkfiets ook behandeld worden.
Na het lezen van het artikel in ProMotor had ik al zoiets van "is mss wel wat".
Ook hier lees ik vrijwel allemaal positieve reakties.
KM stand ruim 60.000, huidig olieverbruik is ook zo'n 1:1000.
Ik laat wel weten of het geholpen heeft.
 
veel vervuiling ontstaat ook omdat er geen optimale temperatuur in de motor gehaald wordt. Zelfs met het zo gepromote "nieuwe rijden"moet je je voertuig eens in de zoveel kilometer eens lekker doortrekken.

Vaak helpt een stukje autobahn ook om hem beter te laten lopen. ( alleen jammer dat ze die autobahn niet in nederland hebben gebouwd.)

Dat je eerst een motyor reinigt en als slot ook nog synchroniseert ( de 600 op 25KW) verknoei je je eigen test. Waarom niet eerst kijken na goedjes zonder synchro hoe hij loopt
of eerst synchroniseren en aan de hand ven zijn gedrag dan pas spulletjes toevoegen.

[cynische modus]

Ja mijn motor loopt slecht, okee, we doen een nieuw middel toevoegen een olie en benzine, daarna gaan we je olie verversen, kleppen stellen, synchroniseren, remappen enz,enz,enz. dan kijken we of het geholpen heeft.

Week later ja het heeft geholpen, goed spul he die toevoeging
[ einde cynische modus] ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan