olieverbruik Tiger 800 MY2016

oliemannetje

Rookie
14 aug 2017
3
0
Hallo vrienden van de Tiger 800!

Is er al eerder geschreven over olieverbruik? Ik kan er weinig over vinden, dat is een goed teken. Ben een zeer tevreden tiger 800 rijder. Mijn motor is van 2016, is zorgvuldig ingereden, Verbruikt vanaf het begin constant een liter olie op 4.000 kilometer. In de praktijk toch lastig, want het verschil tussen min en max in het kijkglas van het oliepeil is maar pakweg 0,25 liter. Op langere reizen en ritten moet das bij iedere tweede tot derde tankstop worden gecontroleerd en bijgevuld.
Wie van jullie moet bijvullen tussen de service beurten en zo ja, hoeveel?
 
Goedeavond,

Ik heb hetzelfde als jou.

Heb een Tiger 800xc SE bouwjaar 2014.

Huidige kilometerstand 36000 km, en ook reeds
Vanaf het begin een olieverbruik van circa 1 liter op de 5000 km.
Niet schokkend maar is voor mij ook de eerste keer dat ik met aandacht het oliepeil in de gaten moet houden.

De motor rookt niks, dus is ook voor mij raadsel waar het blijft.

Ik vul zo om de 1000 km 100 ml bij zodat die in het midden blijft kwa peil.

Het is verder een supermotor en heb geaccepteerd dat ik hier iets meer op moet blijven letten.

Lekker blijven rijden en genieten van de Bike.

Groet,
 
Ik had hetzelfde met een Tiger 1050, ook nieuw gekocht. Die deed ongeveer 1 liter op 5000 km gemiddeld. Vreemd genoeg verdween het olieverbruik op buitenlandse vakanties bijna geheel. Na elke motorvakantie kwam de oliefles weer ongeopend uit de koffer.
 
Ik vul in de regel niets bij tussen de beurten. Hooguit dat ik dat de laatste 10 jaar mss 3 keer gedaan heb, na rijden in de bergen. Het gaat dan om hooguit 0.5 liter op 10000-15000 km, afhankelijk van onderhoudsinterval, want het betreft uiteenlopende motoren. Bij mijn Triumph was sowieso nog geen bijvullen nodig.

Op zich is een olieverbruik van 1 liter op 4 of 5 duizend km niet onmiddellijk iets om je zorgen over te maken. Afgezien van de specificatie olie, zou het inrijden/rijstijl er de oorzaak kunnen zijn.

In de inrijperiode moet alles natuurlijk op elkaar inlopen, maar in deze context i.h.b. de olieschraapveren op de cilnderwanden. Het "probleem" bij moderne motoren is dat de aanlegdruk van de zuigerveren tegen de cilinderwand gering is, en dat de cilinderwanden slijtvaster zijn geworden dan vroeger. Er is dus verbrandingsdruk nodig om voornoemde onderdelen goed op elkaar in te laten lopen, en daarvoor moet het ding toeren maken.

Het werkelijke inrijden duurt dus veel langer dan de 1000 km uit het instructieboekje: dat gaat slechts over de ingebruikname. Daarna - als je de aanwijzingen in dat instructieboekje volgt - ga je de toerentallen en belasting geleidelijk opvoeren, en ben je eigenlijk nog steeds aan het inrijden. Afhankelijk van het type motor en de berijder kan dat 10 tot wel 50 duizend km duren.

Als je (te) voorzichtig rijdt - dat kan ik niet beoordelen - dan kun je in de praktijk juist een hoger en blijvend olieverbruik verwachten. Die motor is gemaakt om toeren te maken, dus mag af en toe best even loeien: vind-ie lekker (natuurlijk wel netjes op bedrijfstemperatuur laten komen voordat je stevig aan het gas gaat schroeven).
 
Laatst bewerkt:
Olieverbruik in deze hoeveelheid is inderdaad niet ernstig, tenminste, als je het rationeel bekijkt.
Je controleert regelmatig en vult wat bij, meer is het niet. Als je op vakantie gaat met de motor en je reist elke dag honderden kilometers, dan wordt het toch wat anders. Je moet dan praktisch elke dag peilen en om de paar dagen bijvullen. En dat is op zich ook weer niet zo'n ramp, maar voor je gevoel rij en reis je toch niet zo zorgeloos als zou moeten. Je oliepeil is een continu bron van aandacht en zorg.
Het probleem van slijtvaste cilinderwanden kennen we ook uit de autowereld, bijvoorbeeld de 2.0TFSI motor van VW /Audi. Je koopt een auto van 60 mille en mag bij iedere tankbeurt met de oliefles aan de gang. Voor een Triumph Tiger 800 die bedoeld is voor wereldreizigers vind ik het al met al toch niet acceptabel. Zijn er Tiger rijders die ook olieverbruik hebben en het met me eens zijn?
 
Hoi
mijn 2015 tiger 800 xrx verbruikt minder dan 1/2 liter op 10.000km , en lijkt langzaam minder te worden. km stand nu 26000.
Een liter op 4000km is idd niet ernstig,alleen een beetje lastig.

Wat is de km stand vd motor?
 
Mijn tiger uit 2011 gebruikt nu zo'n halve liter olie per 10.000 km.
Bij mij was het juist dat hij in het begin bijna niets gebruikte, hoefde niet bij te vullen tussen de beurten door.
Laatste paar jaar vul ik een beetje bij tussendoor.
Km stand is nu 39.000
Maar 0,5 ltr per 10.000 vind ik nog erg acceptabel.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Tiger is een 800xca bouwjaar van 2016, en ook modeljaaf 2016. Kilometerstand 13.500.
Olieverbruik constant 1 liter op 4.000 kilometer.
Op snelwegetappes stijgt het olieverbruik.
 
Tiger 800 xc gekocht in 2013

1 liter op 10000 km

ondertussen 60000 km

quasi zonder problemen.
(veertje versnellingspook onder garantie, en nieuw contactslot)

Grtz

Illy
 
Terug
Bovenaan Onderaan