Olieverbruik van een éénpitter

Didiot

MF veteraan
12 dec 2004
2.267
1
Ik heb een Kawa KLX650C van '93, nu zo'n 24.000 km op de klok.

Ik reed voorheen via de snelweg naar m'n werk (zo'n 25 km heen en 25 km terug per dag) en m'n olieverbruik lag ongeveer op 200 ml olie per 250 kilometer.
Nu rij ik al twee weken door de stad en nu is mijn verbruik zo'n 100 ml olie per 250 km. Terwijl door de stad het maar ca. 15 km heen en 15 km terug is, en ik veel eerder serieus op het gas ga (na zo'n 7 km rijden).

Verbruikt 'ie nu minder doordat er veel minder op eenzelfde toerental gereden wordt ofzo? Vind het opzich wel apart. Je zou bijna denken dat 'ie in de stad meer zou moeten verbruiken door het constant optrekken/stilstaan :?
 
Zuigerveren nu echt los gekomen :+

Ik heb een XL600 van 1985 en die verbruikt iets van 100ml op 1000km en die krijgt best op zun donder :+ , misschien je klepseals, ff compressie meten desnoods.
 
Ik vind hier niets vreemds aan. De snelweg is veel harder werken voor een 1-cylinder dus dan verbruikt hij meestal meer olie.
 
Zuigerveren nu echt los gekomen :+

Ik heb een XL600 van 1985 en die verbruikt iets van 100ml op 1000km en die krijgt best op zun donder :+ , misschien je klepseals, ff compressie meten desnoods.

Mja, ik stoor me niet aan het olieverbruik hoor ;) , ga me pas echt zorgen maken bij een verbruik van 1 liter per 100 km ofzo :P :+ Ik vind het uiteraard wel een prettige neveneffect dat 'ie nu een 'stuk' minder verbruikt :P Maar vond het opzich wel verwonderlijk. Aangezien ik 'm door de stad behoorlijk op z'n flikker geef (wheelies, stoppies, hard wegtrekken, hard op de motor afremmen) en ik 'm op de snelweg vrij constant hou (ca. 120/130 km p/h).
 
Luister nou maar naar wat ik zeg! :+

Ga maar eens met een andere motor op constant 80%+ van zijn maximale snelheid zitten. Dan gaat het olie verbruik vanzelf omhoog. Is heel normaal.
 
Luister nou maar naar wat ik zeg! :+

Ga maar eens met een andere motor op constant 80%+ van zijn maximale snelheid zitten. Dan gaat het olie verbruik vanzelf omhoog. Is heel normaal.

Mja, hij loopt normaal zonder mezelf op te vouwen zo'n 140 tot 150 km p/h, dus bij 130 km p/h zit 'ie zeker wel op 80%+ van z'n max snelheid :P :+
 
die van mij gebruikt helemaal geen olie na een buurt staat die boven aan het pijl en voor de volgede buurt staat die dat nog. rotax blok. 1998 30000km op teller. en trek heb regelmatig aardig door. bij een aprilia pegaso
 
die van mij gebruikt helemaal geen olie na een buurt staat die boven aan het pijl en voor de volgede buurt staat die dat nog. rotax blok. 1998 30000km op teller. en trek heb regelmatig aardig door. bij een aprilia pegaso

De KLX is van '93 en heeft niet zo superveel kilometers gereden, dus best kans dat de kleppenseals gewoon wat uitgedroogt zijn. In ieder geval is zeker, hoe harder ik 'm doortrek en op z'n flikker geef hoe minder olie 'ie verbruikt :P
Hoe constanter ik rij hoe meer olie 'ie verbruikt. Wijst dus in ieder geval in niets op versleten zuigerveren/olieschraper of een gare cilinder of zuiger :)
 
Mijn motor verbruikt ook geen olie.. heeft het levenslicht pas in 1998 gezien, msischien dat dat scheelt. Heeft wel wat minder dan je KLX gelopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan